2021-07-04, 15:59
Medlem
OkyDokys avatar
Har en stark känsla av att Löfven kommer att begära förlängning i morgon måndag. Allt för att vinna tid. Hur många dagars förlängning kan man få ?
Citera
2021-07-04, 15:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L förespråkar inte ökad flyktinginvandring till Sverige, men vill att andra EU-länder i stället ska ta sitt ansvar. I praktiken handlar detta om att man vill att även Polen, Ungern m.fl. ska ta emot flyktingar. En i mina ögon orealstisk målsättning.

L vill ta in fler flyktingar till Sverige, en ökning av antalet flyktingar alltså.
Citera
2021-07-04, 16:00
Medlem
x-factory-xs avatar
Kan någon sammanfatta var vi står inför morgondagens besked till talmannen? Har Steffe skrapat ihop ett regeringsförslag som en majoritet kan tolerera? Både V och (V)ilden Kakabaveh verkar ha formulerat önskelistor.
Citera
2021-07-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har redan förklarat hur det kan gå till. Säg att röstlängden är 500 personer i en valkrets. För varje SD röst vid räkningen så byter man ut någon då och då mot ett annat parti (säg en eller två av fem). När man sedan kontrollerar mot röstlängden så stämmer antalet på 500 röster. Det är inte svårare än så. 2018 var hatet mot SD så utbrett bland sjuklövern att du knappast behövde fråga någon att "justera" resultatet lite. Säg att S rösträknare har fått ett internt PM för att sondera folks vilja i vallokalerna på valdagen. I vissa fall kanske man snabbt kom fram till att det vore en bra idé, i andra fall kanske det tog till kvällen.

Vad OU:arna alltid haft fel i är angående SD, både upp och ner i procent. Det var därför jag skrev ett spann på 6%, från 19-25%. Men att få under det snittet, om man tar alla OU:ar ihop, så är det väldigt märkligt. SIFO har alltid känts väldigt S och de prickade nästan rätt...

Varför har vi då ens opinionsundersökningar? Vad är vitsen?

Du tror att ens en majoritet vet om det? Jag ska garanterat gå till min vallokal nästa gång och filma allt.

Det är bara bra att du gör det. Försök även att organisera så fler gör det. Ju fler som övervakar valet desto bättre.

Jag har själv deltagit som frivillig valarbetare ett par gång. Bägge gångerna så blev jag förvånade av hur mycket spring det var i lokalen. Under hela dagen och kvällen kom folk från de olika partierna och kontrollerade oss. Sista valet jag deltog i var 2014 och jag fick uppfattningen att SD var det partiet som kontrollerade oss mest. Men det kom även in en hel del privatpersoner. En del var där av nyfikenhet och andra ville kontrollera oss.

Har man misstankar på att vårat valsystem inte fungerar så rekommenderar jag att man anmäler sig som valarbetare.
Citera
2021-07-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
Har en stark känsla av att Löfven kommer att begära förlängning i morgon måndag. Allt för att vinna tid. Hur många dagars förlängning kan man få ?
Talmansuppdraget är mer eller mindre oreglerat så det finns inget svar på den här typen av frågor. Talmannen gör det han tycker är bäst helt enkelt, men jag gissar att talmannen tar det till omröstning nu på onsdag som det sagts tidigare.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
L vill ta in fler flyktingar till Sverige, en ökning av antalet flyktingar alltså.

Jag talade om en ökning av volymen, vilket inte är aktuellt. L vill precis som de andra borgerliga partierna fortfarande ta emot en mindre mängd flyktingar, men antalet per år ska inte öka.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Det märks att du inte har suttit i en vallokal och räknat röster. Allt du skriver är rena fantasier.

Ja, det funkar att fuska om alla i vallokalen är med på det och samtidigt håller käften. Det är inget jag har förnekat. Men det betyder inte att det dock kommer att ske.

Det är inte en enskild person som räknar batchen. Alla räknar den samtidigt. Du kan inte tro att du kan knuffa undan ett gäng SD-sedlar från bordet och helt plötsligt lägga egna medhavda S-sedlar utan att det märks.

Alla kan givetvis inte räkna samma sedel samtidigt. Jag har flera vänner i Lund som har räknat. De påstår i alla fall med emfas att detta är möjligt vilket var den grundläggande orsaken till att de anmälde sig frivilliga som rösträknare. Nu vet jag inte om man förfarandet är likadant hela landet, jag kan bara uttala mig om hur det görs/gjordes i Lund.
Citera
2021-07-04, 16:09
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
L förespråkar inte ökad flyktinginvandring till Sverige, men vill att andra EU-länder i stället ska ta sitt ansvar. I praktiken handlar detta om att man vill att även Polen, Ungern m.fl. ska ta emot flyktingar. En i mina ögon orealistisk målsättning.

Ja, man behöver typ vara mentalt efterbliven för att tro på det som en lösning ..
Citera
2021-07-04, 16:10
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jag talade om en ökning av volymen, vilket inte är aktuellt. L vill precis som de andra borgerliga partierna fortfarande ta emot en mindre mängd flyktingar, men antalet per år ska inte öka.

Jo L vill öka volymen flyktingar i Sverige, de vill släppa in fler än vi har idag.
Varje sund människa borde inse att vi har för många.
Citera
2021-07-04, 16:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, man behöver typ vara mentalt efterbliven för att tro på det som en lösning ..

Framför allt regeringen har ju hårdnackat kört EU-spåret. Detta för att slippa diskutera frågan.
Citera
2021-07-04, 16:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo L vill öka volymen flyktingar i Sverige, de vill släppa in fler än vi har idag. Varje sund människa borde inse att vi har för många.

Vad är det i orden "antalet per år" som du inte förstod?

Om det sedan blir en ökning eller minskning av dem som uppehåller sig i Sverige (inte samma sak) beror på i vilken utsträckning de som tidigare år fått TUT reser hem eller flyttar till andra länder.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-04 kl. 16:16.
Citera
2021-07-04, 16:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det blir minus på nettot om SD ska med. Jimmie har varit väldigt tydlig på den punkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in