Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jag har redan förklarat hur det kan gå till. Säg att röstlängden är 500 personer i en valkrets. För varje SD röst vid räkningen så byter man ut någon då och då mot ett annat parti (säg en eller två av fem). När man sedan kontrollerar mot röstlängden så stämmer antalet på 500 röster. Det är inte svårare än så. 2018 var hatet mot SD så utbrett bland sjuklövern att du knappast behövde fråga någon att "justera" resultatet lite. Säg att S rösträknare har fått ett internt PM för att sondera folks vilja i vallokalerna på valdagen. I vissa fall kanske man snabbt kom fram till att det vore en bra idé, i andra fall kanske det tog till kvällen.
Vad OU:arna alltid haft fel i är angående SD, både upp och ner i procent. Det var därför jag skrev ett spann på 6%, från 19-25%. Men att få under det snittet, om man tar alla OU:ar ihop, så är det väldigt märkligt. SIFO har alltid känts väldigt S och de prickade nästan rätt...
Varför har vi då ens opinionsundersökningar? Vad är vitsen?
Du tror att ens en majoritet vet om det? Jag ska garanterat gå till min vallokal nästa gång och filma allt.
Det är bara bra att du gör det. Försök även att organisera så fler gör det. Ju fler som övervakar valet desto bättre.
Jag har själv deltagit som frivillig valarbetare ett par gång. Bägge gångerna så blev jag förvånade av hur mycket spring det var i lokalen. Under hela dagen och kvällen kom folk från de olika partierna och kontrollerade oss. Sista valet jag deltog i var 2014 och jag fick uppfattningen att SD var det partiet som kontrollerade oss mest. Men det kom även in en hel del privatpersoner. En del var där av nyfikenhet och andra ville kontrollera oss.
Har man misstankar på att vårat valsystem inte fungerar så rekommenderar jag att man anmäler sig som valarbetare.