2021-07-04, 14:56
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vad snackar du om det står ju bokstavligen i lagtexten att spridningen spelar roll!

Haha en till som tror att en random inlägg på flashback får lika stor spridning som när en politiker i riksdagen gör inlägg på sin officiella facebook.

Vet ni vad? Ni är alldeles för dumma i huvudet för att jag ska slösa mer tid på er.
Tack hur som för dina inlägg - har varit mycket rediga och precisa.

Jag tror deras skriverier är en följd av i bästa fall önsketänkande och i förlängningen lyckas kunna uppnå manipulation av några okritiska och därmed lättledda forumanvändare
2021-07-04, 14:56
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det påstod jag inte. Jag ifrågasatte att han jobbade kvar någonstans.

Nu när det framgår att han har både jobb och kollegor så är ditt inlägg inte bara fel utan du påstår också att du inte har skrivit det.

Ditt inlägg:

Nu har han ju inte kvar något jobb. Och Han har inga kollegor. Så hur menar du?
2021-07-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tack hur som för dina inlägg - har varit mycket rediga och precisa.

Jag tror deras skriverier är en följd av i bästa fall önsketänkande och i förlängningen lyckas kunna uppnå manipulation av några okritiska och därmed lättledda forumanvändare
Ja, de håller ju med Ebba Busch politiskt och därför så är allting hon gör och säger rätt och bra, samt alla de man inte håller med har fel.

Det spelar ingen roll om de bryter mot förtalslagen eller uppmanar folk att storma kapitolum, allt de gör är ändå bra.
2021-07-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det talar för att KD aldrig satt sig in i lagarna, de väljer utifrån vad de tror allmänheten tycker är viktigt, om lagen behövs eller ej, är oviktigt för dem. Förmodligen är allmänbildningen låg i Livets Ord skolan.
Tänkvärt är att rekordet i antalet personröster som kuppade in grovt förtalbrottslingen på kommunslrådsposten i Upsala är synonymt med Livets ords medlemsantal.

Tror man förstår det stupida förvaret av den lilla elakas brott i ett annat ljus om man förstår den facistioda sekten den stålhårda Ebba omger sig med.

Den uppmärksamme har noterat att Ebba Buschs och KD,s politiska hjärtefråga nr 1 -äldrefrågan, inte med ett ord har nämts i hennes framträdanden sen hon gav sig på 81-årige Esbjörns i sitt hjärtlösa begär efter åldringens hus.

KD har genom Ebbas försorg spelat bort en av deras hjärtefrågor.

Min peng på att Ebba också får munhäfta om den ökande brottsligheten på sociala medier nu när hon själv avslöjats vara en av förövarna.
Senast redigerad av 90510 2021-07-04 kl. 15:29.
2021-07-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Nej, erkännande är inte en förutsättning för utfärdande av strafföreläggande. Åklagaren kan utfärda ett sådant, och du kan vägra att acceptera det.
Du har redan rättats på den punkten, men jag kan komplettera med hänvisning till lagrum, se 48 kap 9 § i Rättegångsbalken: "Ett strafföreläggande godkänns genom att den misstänkte skriver under och till behörig mottagare lämnar en förklaring, att han eller hon erkänner gärningen och godtar det straff och den särskilda rättsverkan samt det enskilda anspråk som tagits upp i föreläggandet."

Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Du får gärna länka några av alla dessa prejudikat som du påstår finns.
Behöver jag inte, den samlade juridiska expertisen är enig: https://www.dn.se/sverige/juridisk-expert-stammer-inte-att-det-saknas-praxis/ http://a.msn.com/01/sv-se/AALHWvk?ocid=st

Förresten, talar man fortfarande i tungor i Livets Ord?
Senast redigerad av thinkmachine 2021-07-04 kl. 15:22.
2021-07-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej det är ingen bedömningsfråga. Om du skriver på ett strafföreläggande erkänner du ett brott. Om du inte erkänner brott går saken till rättegång.
Om du läser vad jag skrev så ser du att det inte var det jag åsyftade med bedömningsfråga.
2021-07-04, 15:51
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Tänkvärt är att rekordet i antalet personröster som kuppade in grovt förtalbrottslingen på kommunslrådsposten i Upsala är synonymt med Livets ords medlemsantal.

Tror man förstår det stupida förvaret av den lilla elakas brott i ett annat ljus om man förstår den facistioda sekten den stålhårda Ebba omger sig med.

Den uppmärksamme har noterat att Ebba Buschs och KD,s politiska hjärtefråga nr 1 -äldrefrågan, inte med ett ord har nämts i hennes framträdanden sen hon gav sig på 81-årige Esbjörns i sitt hjärtlösa begär efter åldringens hus.

KD har genom Ebbas försorg spelat bort en av deras hjärtefrågor.

Min peng på att Ebba också får munhäfta om den ökande brottsligheten på sociala medier nu när hon själv avslöjats vara en av förövarna.

Det ligger helt i linje med regeringens föresatser, de har varit ganska öppna med att ge Facebook extremt fördelaktiga elpriser samtidigt som man sätter press på dem att följa regeringens värdegrund.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/justitieministern-vi-maste-satta-storre-press-pa-natjattarna

Just nu är det många som är avstängda från FB.
2021-07-04, 15:52
Bannlyst
Citat:
Mycket bra artikel och visst bränner Ebba sitt ljus just nu i båda ändarna:
Ett utdrag ur ledaren:>
Ska det vara möjligt att säga sanningen utan att dömas för grovt förtal är ju detta förslag hon, eller hennes partikamrater, kan lägga i riksdagen. Men på frågan om hon kommer lägga ett sådant förslag svarade hon, något förvånande, på fredagen nej.

Det finns inga moraliska människor som accepterar flagrant hyckleri. Där skiljer sig inte kristna från andra.
2021-07-04, 15:55
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vad snackar du om det står ju bokstavligen i lagtexten att spridningen spelar roll!

Vad dillar du om?
Punkt 1 som diskuterades var ju huruvida ”kända” personer måste ha en högre toleransnivå för förtal än ”mindre kända” och i så fall var gränsen går. Inte om spridningen. Håll koll på dina argument.

Och eftersom du verkar ha full koll, exakt vid vilken spridning träder denna lag in?
Flashback är tydligen för liten (når bara några tusen), och EB sociala media är tydligen tillräckligt stor.
Var går denna knivskarpa gräns du tydligen känner till?
2021-07-04, 16:02
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hört talas om Streisand-effekten? Även om ett antal människor direkt visste vem Ebbas uttalande gällde, så blev Binninges situation inte bättre av att han skickade ut en pressrelease om det hela. Helt plötsligt vet alla vem det var.
Han fick i alla fall möjligheten att säga han förnekar brottet. Alltid något.
2021-07-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jodå. Om du fortsätter att trakassera människor flera år senare kan de mycket väl avslöja dina tidigare eskapader, särskilt om det gäller pedofili. Zebran är ett lustigt djur, ränderna går aldrig ur.

Om din pappa har begått brott ett vidrigt brott då? Skall du lida i evighet för det också?

Om du var sängvätare i tonåren? Skall man få trakasserad dig med insändare om det i evighet?
2021-07-04, 16:07
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Efter vad jag sett i dessa trådar har han aldrig varit någon advokat. Hur i all sin dar har du kunnat tolka in att det är min inställning? Tvärtom står jag för!Ja det var Ebba som urskuldade sitt beslut om att godkänna strafföreläggandet på så sätt, vilket åter igen visade sig vara ett av hennes korkade beslut. Hade hon låtit rättegången komma så hade det varit stopp där. Nu kommer det av Ebba godkända strafföreläggandet som grund åtföljas av en ny rättsprocess gällande skadestånd. Iom att hon aviserat att hon vill undvika rättegång i förtalsärendet så har hon satt sig i ett besvärligt förhandlingsläge när det gäller skadeståndet till den förtalade. Hade chefsåklagaren funnit att det fanns skäl att låta pröva saken i domstol för att få till ännu ett behövligt prejudikat i förtalsmål så hade heller inte Ebba blivit erbjuden ett strafföreläggande. Det kan vi nog vara på det klara med och tiden det tog för chefsåklagaren att fatta sitt beslut vittnar klart på att det trots många prejudicerande domar har varit ett beslut taget efter välgrundade överväganden och säkert flertalet diskussioner med kollegor m.fl.

Då ber jag om ursäkt. Alltför många verkar tycka att dessa lagar bara gäller de man verkligen inte tycker om. T.ex. att det är OK att sprida information om gamla domar gällande meningsmotståndare ”för att det är sant”, men inte när de man ogillar själva gör det.

Det är möjligt att hon hade blivit fälld i domstol. Det får vi ju tyvärr aldrig reda på nu.
Att åklagare driver fall utan att faktiskt ha torrt på fötterna har vi tyvärr sett förut (Hedin, ”En svensk tiger”, etc. Även Assange-fallet sköttes mycket märkligt )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in