2021-07-04, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Tidigare S-ledare har avgått innan misstroendeomröstningar, men Löfven valde att låta denna hållas - och tror jag, med baktanken att han därefter skulle kunna angripa Vänsterpartiet och sedermera tvinga partiet till underkastelse, en taktik som har misslyckats.

Intressant är att då man ser styrkeförhållandet mellan Socialdemokratin och Vänsterpartiet så är V idag ca hälften så stort i opinionsundersökningar. När SAP var på topp var det 10ggr större än det dåvarande kommunistpartiet.

Dadgostar har lagt in en stöt för att göra Vänsterpartiet större än Socialdemokraterna, en föresats som hon har hyfsade möjligheter att lyckas med. Den nuvarande utvecklingen är ett led i en strategi som skall leda till att Nooshi Dadgostar är vår framtida statsminister om sisådär 10år!
Kanske var Lööf som sade nej till att avgå innan misstroendeomröstningen, han ville behålla Annie på sin sida.
Eller så förstod han inte att V denna gång inte bluffade.
Citera
2021-07-04, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Låt mig förklara hur ett fusk skulle kunna se ut:
Röstlängden säger endast hur många valsedlar som det finns.
Det är helt korrekt att flera räknar dessa röstsedlar, fel begås hela tiden varför man räknar till alla fått samma resultat.
Det är mycket enkelt för en enskild rösträknare att i början som byta ut ex. 1/3 av samtliga SD röster och byta ut dessa mot medhavda valfria vänstervalsedlar, (C, L, S, Vpk, MP).
Alla andra rösträknare kommer till samma resultat som den som initierade fusket, givet att denna var den första att räkna batchen.
Ju längre rösträkningen går, kommer fusk mycket snabbt upptäckas om allt för stor diskrepans uppstår. Varför du utbytta rösterna gradvis måste minskas allt eftersom räknandet fortskrider, då det annars är lätt att se just vem som först hittade "felet".

Detta är bara ett sätt att fuska, det finns oändligt många sätt att fuska utan att bli upptäckt.

Således, det går att fuska, så sluta sprida dina uppenbara partiska lögner.
Det märks att du inte har suttit i en vallokal och räknat röster. Allt du skriver är rena fantasier.

Ja, det funkar att fuska om alla i vallokalen är med på det och samtidigt håller käften. Det är inget jag har förnekat. Men det betyder inte att det dock kommer att ske.

Det är inte en enskild person som räknar batchen. Alla räknar den samtidigt. Du kan inte tro att du kan knuffa undan ett gäng SD-sedlar från bordet och helt plötsligt lägga egna medhavda S-sedlar utan att det märks.
Citera
2021-07-04, 13:44
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Uppdagas flera fusk som tillsammans påverkar mandatfördelningen så kommer det ske omval i dessa valområden.

Det är så roligt hur du på allvar tror att det sker systematiskt valfusk över hela landet utan att det läcks.

De flesta fusk upptäcks inte, detta är det naturliga och vad menar du med "systematiskt" fusk?

Den enorma polarisering som finns nu i den politiska debatten gör att många av varandra oberoende personer vill fuska på samma sätt om chansen dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Hon har 69.900 till september 2022. Ett extraval där hon åker ut innebär 80% av det från och med efter valet i ett år eller vad det är, sen ner till 66%.

Väldigt få människor skulle avstå från pengar de är garanterade. Kakabaveh inget undantag. Nej, jag tror inte hennes principer är värda mer än den ersättning hon är garanterad. Även om det "bara" handlar om några tusen kronor i månaden i X månader. Folk gör sig vana vid en viss inkomst och anpassar livsstil därefter, plockar du bort 10.000 kronor per månad oförutsett blir livet jobbigare.

Och skulle hon ändå göra verklighet av sitt skogstokiga hot - att rösta rött mot Löfven om hon inte får åka till månen, en ny porsche och ett rymdskepp - Så kommer ändå liberalerna lösa det där. Hur troligt är det att 1. Emma Carlsson-Löfdahl dyker upp 2. Följer partilinjen?

L löser det där under bordet. "Lägg ner din röst. Vi gnäller lite offentligt på dig men du får lite mumsmums efteråt." Det blir inte 175 nejröster med draghjälp av Kakabaveh och L.

Ja, det blir troligen en M/KD-regering med stöd av SD i framtiden - men inte i år. S, C, Mp, V har inget som helst intresse av det. Inte heller vildarna eller L (med nuvarande väljarstöd). Löfven III is coming back, precis lika tandlös som förut och full av floskler.

Ja det lär finns en del liberaler som kommer rädda Löfven om det krävs men de kliver kanske inte fram i den första omröstningen av Löfven. Antar att de hellre väntar till nästa gång för att slippa bryta mot partilinjen i onödan.
Citera
2021-07-04, 13:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Hon har 69.900 till september 2022. Ett extraval där hon åker ut innebär 80% av det från och med efter valet i ett år eller vad det är, sen ner till 66%.

Väldigt få människor skulle avstå från pengar de är garanterade. Kakabaveh inget undantag. Nej, jag tror inte hennes principer är värda mer än den ersättning hon är garanterad. Även om det "bara" handlar om några tusen kronor i månaden i X månader. Folk gör sig vana vid en viss inkomst och anpassar livsstil därefter, plockar du bort 10.000 kronor per månad oförutsett blir livet jobbigare.

Och skulle hon ändå göra verklighet av sitt skogstokiga hot - att rösta rött mot Löfven om hon inte får åka till månen, en ny porsche och ett rymdskepp - Så kommer ändå liberalerna lösa det där. Hur troligt är det att 1. Emma Carlsson-Löfdahl dyker upp 2. Följer partilinjen?

L löser det där under bordet. "Lägg ner din röst. Vi gnäller lite offentligt på dig men du får lite mumsmums efteråt." Det blir inte 175 nejröster med draghjälp av Kakabaveh och L.

Ja, det blir troligen en M/KD-regering med stöd av SD i framtiden - men inte i år. S, C, Mp, V har inget som helst intresse av det. Inte heller vildarna eller L (med nuvarande väljarstöd). Löfven III is coming back, precis lika tandlös som förut och full av floskler.

Mycket önsketänkande i det inlägget.

1. Kakabaveh har principer av järn. Hon är en riktig kommunist, inte någon postmodernistisk rödvinsvänster.

2. Hennes krav är inte alls orimliga, och V stöder säkert de flesta av dem även om de inte vill ta fajten nu.

3. Emma Carlsson Löfdahl har sagt att hon kommer att stödja partilinjen i den här frågan.
Citera
2021-07-04, 13:45
Bannlyst
Citat:

Hon bryr sig om principer mer om pengar. Det vet vi eftersom hon riskerat sitt liv och krigat för sin ideologi uppe på bergen medan du lärde dig runka i Sverige.

Jag förstår att du är riktigt pengakåt, men vissa människor bryr sig inte om några extra tusenlappar före principer.

Hon har varit riksdagsledamot i flera år för ett parti där 1/3 av arvodet går till partiskatt. Hade hon varit pengakåt och brytt sig om arvodet hade hon varit i socialdemokraterna istället.

Löfdahl kommer följa partilinjen eftersom hon deklarerat att hon ska göra det. Det var också därför hon röstade gult i senaste omröstningen dumma fanskap.

L kommer rösta emot Löfven. Även Centerpartiet kommer rösta rött till Löfven nästa vecka eftersom de inte vill budgetförhandla med Vänsterpartiet.

Du är en rolig foliehatt.
Citera
2021-07-04, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
De flesta fusk upptäcks inte, detta är det naturliga och vad menar du med "systematiskt" fusk?

Den enorma polarisering som finns nu i den politiska debatten gör att många av varandra oberoende personer vill fuska på samma sätt om chansen dyker upp.

Ja det lär finns en del liberaler som kommer rädda Löfven om det krävs men de kliver kanske inte fram i den första omröstningen av Löfven. Antar att de hellre väntar till nästa gång för att slippa bryta mot partilinjen i onödan.
Berätta hur det inte skulle upptäckas? Om det inte upptäcks så förutsätter det att samtliga eller en ansenlig mängd rösträknare i landet valt att hålla käften och inte läcka oegentligheterna som skett om du förutsätter att fusket påverkat mandatfördelningen.

Även om många av varandra oberoende personer vill fuska så måste samtliga vara öppna för detta och ingå i en konspiration utan att någon läcker. Det är trots allt rösträknare som inte känner varandra sedan tidigare.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Du menar att ett gäng ska ta sig in i en källare under natten, sen öppna plomberingen av själva lådan, öppna kuverten med SD-sedlar i, kasta de, lägga in S-sedlar och sedan plombera den på nytt. Förutom detta så ska man göra likadant med alla lådor i andra kommuner och valkretsar.

Jag förnekar inte att man i teorin kan fuska. Men det betyder att allt måste klaffa och folk hålla käft om detta för att det inte ska märkas.

Jag har tidigare röstat S men numera så tror jag inte de har några som helst hämningar kvar (vilket bevisas gång på gång)
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Vi är äntligen nått dit att M och KD står på sig när de får den ständigt återkommande frågan om de tänker förhandla med sd. 10 år för sent men ändock. Detta är en milstolpe i sig.
Journalisterna kommer snart att tröttna att tjata vidare om detta. Inom en inte allt för avlägsen framtid kommer Centerpartiet att få stå till svars till varför de hellre släpper fram en S-ledd regering än att få igenom egen politik. Vi är inte där ännu men logiken vinner alltid i längden.

Problemet med C är såklart Fru Lööf och deras ohyggligt naiva väljare.

Jag tror att vi kan rädda Sverige men då krävs totalstopp av vidare invandring från dysfunktionella länder i 20 år framåt.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att det kommer en RÖK (Rödgrön Överenskommelse) efter JÖK:en, men tiden för detta börjar rinna ut.
Det var just tidsaspekten jag vägde in.
Att få till ett helt nytt avtal hinner dom knappast med. Men att göra en rev B på det befintliga är möjligt.

Citat:
Kakabaveh har sagt att hon kommer att rösta rött både till en högerregering och en sosseregering som för högerpolitik (dvs. centerpolitik). Självfallet skulle hon aldrig släppa fram Lööf som statsminister. Därenot sa hon att hon inte är rädd för ett extraval.
I det mycket osannolika fallet att hennes nej-röstande leder fram till att Lööf blir statsminister så lär den omröstningen inte bero på henne. Då lär V vara synnerligen bortkopplade.

Citat:
Det skulle som sagt förvåna mig om någon liberal röstar mot partilinjen i en ödesfråga för partiet. Om L inte kan visa att de (till skillnad från C) är ett trovärdigt borgerligt parti är de rökta.
Jag förklarade hur en del L-ledamöter kunde resonera. Du verkar inte ha tagit in det utan är helt fokuserad på att alla osjälviskt, likt ideala kommunistmänniskor, arbetar oförtröttligt och lojalt för att partiet skall överleva nästa val.

Men världen är inte likt din "kommunist-lika" dröm.
En del vill kanske inte genomlida en valkampanj där dom skall försvara en framtid med negativ tillväxt (eller liknande).
Då kan det vara bättre för dom att följa samvetet och tacka för den tid som varit i L.

Vid ATP-omröstningen var det väl en Fp som röstade med S&SKP. Det är ju inte så att det inte hänt förr.

Och som någon skrev FUP pratar om att vägra hjälpa till i valet. Kan det inte finns fler som tänker som dom?

Citat:
Min poäng var att centern inte är ärlig i den här frågan. Det det skriver på sin hemsida om en reglerad invandring med "ordning och reda" är inte vad partiet verkat för i många år.

Jag gav en rad konkreta exempel på det, som du inte klarade av att bemöta:
Det kan inte jag göra i den här tråden heller. Borde du väl begripa. Gör jag det åker jag på en varning. Du kanske kan göra så utan att få varning, men inte jag.
Citera
2021-07-04, 13:48
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Och vad vet du om en av rösträknarna är SD:are eller rentav är emot att man överhuvudtaget fuskar i ett val? Inser du inte hur riskabelt detta är, samt att det faktiskt finns folk från allmänheten som övervakar rösträkningen? Utöver detta ska folk kunna hålla käften om detta.

Tror du det finns många rösträknare från SD i Stockholms förorter? Tror du inte ganska snabbt, även om folk inte känner varandra sedan tidigare, att man kommer fram till vart man står politiskt? Man har ju hela dagen på sig. Sen räcker det ju att någon känner någon som känner någon annan och vet var denne står politiskt.

Citat:
Inser du inte att 20,1 - 17,53 = 2,5 procent är enormt många röster? Vi snackar om en bit över 100.000 röster. Menar du att det sitter folk i vallokaler runt om i landet som ingår i en konspiration och kastar bort 100.000 SD-sedlar och ersätter det med andra partiers sedlar?

Det var ett exempel. Sen vet ju väldigt få vad som händer på val.se, SVT och TV4 och dess valvakor. Vem har insyn i detta? Det var därför jag skrev om ett medborgargarde tidigare som skulle övervaka slutstationen så att säga.

Citat:
Ja, jag vidhåller att du lever i en fantasivärld eftersom du tror att det jag skrev ovan är verklighetsförankrat.

Det du skrev? Jag lever väl i sådana fall i en "fantasivärld" p g a det jag skrev.

Citat:
Skulle inte du gå in i en moské och göra som han i Nya Zeeland gjorde i Christchurch? Givetvis gjorde du inte detta eftersom du är en feg råtta som bara tangenbordskrigar.

Va? Det enda jag vidhållit i hela den här historien är att ett magasin redan ligger inne i moskén före skjutningen. Ta dina piller eller sluta supa.
Citera
2021-07-04, 13:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sabuni har tvärtom ett starkt mandat för sin politik.

Det är C som verkar för oreglerad invandring, inte L.
Frågan är väl hur starkt mandat hon har för att tolerera sverigedemokraternas migrationspolitik.
Citera
2021-07-04, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tror du det finns många rösträknare från SD i Stockholms förorter? Tror du inte ganska snabbt, även om folk inte känner varandra sedan tidigare, att man kommer fram till vart man står politiskt? Man har ju hela dagen på sig. Sen räcker det ju att någon känner någon som känner någon annan och vet var denne står politiskt.

Det var ett exempel. Sen vet ju väldigt få vad som händer på val.se, SVT och TV4 och dess valvakor. Vem har insyn i detta? Det var därför jag skrev om ett medborgargarde tidigare som skulle övervaka slutstationen så att säga.

Det du skrev? Jag lever väl i sådana fall i en "fantasivärld" p g a det jag skrev.

Va? Det enda jag vidhållit i hela den här historien är att ett magasin redan ligger inne i moskén före skjutningen. Ta dina piller eller sluta supa.
Du är fan komisk. Menar du på riktigt att rösträknare som ses för första gången en kall morgon klockan 8 helt plötsligt vet vilka partisympatier de har och huruvida de är öppna för valfusk? Menar du på allvar att alla icke-SD:are är förespråkare av valfusk och dessutom är beredda att gå till handling?

Ditt exempel är trots allt relevant i det avseendet att 2,5 procent är det procental som behövs för att på riktigt påverka mandatfördelningen. Och 2,5 procent är över 100.000 röster. Du insåg själv det orimliga i att rösträknare runt om i landet går med på att byta ut 100.000 SD-röster för ett annat parti och valde att med svansen mellan benen kalla det för "det vara bara ett exempel". Det som hände på SVT, tv4 eller val.se var inte något dramatiskt. Vill du övervaka rösträkningen så är du välkommen att göra det. Alla har den rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in