Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Jag betalade med mitt "bankomatkort" på 1980-talet, genom att det drogs i en "slip" eller vad fan det kallas. Det var blanketter med karbonpapper emellan som präglades av den uppstickande texten på kortet, för den som vill veta.
Kassörskan hade en bok som skickades runt till affärerna där spärrade kort fanns med. Det måste ha varit en jävla apparat att distribuera den. Var man bakfull och trumpen och såg ut som en påse hundskit kollade alltid kassörskan upp mitt nummer i spärrboken. Var jag charmerande som Lasse Lönndahl så slank jag igenom utan koll.
Det var tider det. Numera kan man inte köpa ost om kassamaskinen är infekterad av "ransomware". Tänk dig att man skulle försöka förklara det för någon anno 1985. De skulle tro att man försökte skämta.
Trevligt med en annan erfaren herre här!
Jobbade extra i ICA-butik och på den tiden betalade nästan alla kontant.
Det kändes lite speciellt de få gånger man fick ta fram kortavdragaren och välja rätt kortslipp.
De ”vanliga” korten hade en gemensam; AMEX och Diners hade egna.
Lämna kundens kopia och sen behålla butikens kopia i ett fack i kassalådan…
Spärrlistan var alltid så inaktuell så den brydde vi oss sällan om att använda!
Ja det har sannerligen hänt mycket sedan 1985. Ungarna tror man levde på 1800-talet om man försöker förklara hur det var innan datorer och internet fanns…
Nu lämnar vi minnenas allé för denna gång!
Ska bli mycket intressant att se hur konsekvenserna blir för COOP.
Skrattar nästan ihjäl mig när jag läste intervjun nyligen med idiot-VD:n Marie Nygren (som f.ö. är en avlägsen vän till släkten).
Förlust igen 2020 trots dagligvaruhandelns bästa år någonsin. ”Alla gör ett fantastiskt jobb inom COOP”…😂
Kostnader för strukturomvandling efter det vansinniga förvärvet av svenska Netto belastade resultatet. Nämen…