2021-07-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Varje gång du blipp något i kassan, så pratar troligen kassa terminalen med en server , troligen en SQL. Frågan hur centralt står dom här serverna. Då står i något bergrum eller lokal hos resp Konsum butik?

Vad spelar det för roll vart servrarna fysiskt befinner sig?
De är fyllda med ransomware via Kaseya VSA server.
Dvs, Det spelar ingen roll om servrarna ligger on-prem hos Visma eller i något cloudföretags datahallar.
Maskinerna är fortfarande infekterade.
Citera
2021-07-04, 10:30
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

En matbutik har ungefär 25 000 olika artiklar så det är helt omöjligt att någon kan lära sig priserna.

Det är väl på håret att någon på kort tid kan lära sig vilken av de fyra momssatserna som ska användas.
Citera
2021-07-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag betalade med mitt "bankomatkort" på 1980-talet, genom att det drogs i en "slip" eller vad fan det kallas. Det var blanketter med karbonpapper emellan som präglades av den uppstickande texten på kortet, för den som vill veta.

Kassörskan hade en bok som skickades runt till affärerna där spärrade kort fanns med. Det måste ha varit en jävla apparat att distribuera den. Var man bakfull och trumpen och såg ut som en påse hundskit kollade alltid kassörskan upp mitt nummer i spärrboken. Var jag charmerande som Lasse Lönndahl så slank jag igenom utan koll.

Det var tider det. Numera kan man inte köpa ost om kassamaskinen är infekterad av "ransomware". Tänk dig att man skulle försöka förklara det för någon anno 1985. De skulle tro att man försökte skämta.
Trevligt med en annan erfaren herre här!
Jobbade extra i ICA-butik och på den tiden betalade nästan alla kontant.
Det kändes lite speciellt de få gånger man fick ta fram kortavdragaren och välja rätt kortslipp.
De ”vanliga” korten hade en gemensam; AMEX och Diners hade egna.
Lämna kundens kopia och sen behålla butikens kopia i ett fack i kassalådan…
Spärrlistan var alltid så inaktuell så den brydde vi oss sällan om att använda!
Ja det har sannerligen hänt mycket sedan 1985. Ungarna tror man levde på 1800-talet om man försöker förklara hur det var innan datorer och internet fanns…
Nu lämnar vi minnenas allé för denna gång!
Ska bli mycket intressant att se hur konsekvenserna blir för COOP.
Skrattar nästan ihjäl mig när jag läste intervjun nyligen med idiot-VD:n Marie Nygren (som f.ö. är en avlägsen vän till släkten).
Förlust igen 2020 trots dagligvaruhandelns bästa år någonsin. ”Alla gör ett fantastiskt jobb inom COOP”…😂
Kostnader för strukturomvandling efter det vansinniga förvärvet av svenska Netto belastade resultatet. Nämen…
Citera
2021-07-04, 10:35
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja men tänk på hur mycket Skatteverket tjänar på att coop inte kan fuska!

Hur mycket tjänade Skatteverket egentligen på det här igår..?
Ja -verkar som en del i tråden har en övertro på skatteverket och deras lagar.
Citera
2021-07-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Har du rökt crack?
Vi säger ett stort Coop kanske tar 200.000 varor på en normal dag, ska Berit i kassan stå där och kludda med sin blyertspenna dessa varor?!?
Det är inte lanthandeln i Gnesta vi pratar om..

Fan du är ju mer än dum om du tror det skulle funka..
Släpp fredagsgroggen och ta tag i verkligheten.

nej, man får väl nöja sig med att det är gamla idioter som sitter i kassorna. om jag var anställd där skulle det ta 0.17 sekunder att knappa in en vara manuellt m tangentbord. 207 wpm, officiellt beräknat. mvh.
Citera
2021-07-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
I detta fall med Kaseya verktyget.
Tor inte det är dom fysiska enheterna i Coop kassorna som är brända utan det är kassasystemet som hanteras av Visma Esscom
Det är alltså Visma esscoms servrar som har blivit bitlockade/krypterade/oanvändbara vis Kaseya verktyget.

Det gör i sin tur att kassorna är offline och inte kan hämta eller spara data.

jo, den fysiska hårdvaran som driver kassorna i Coop lär vara lika drabbade av ransomwaret som Visma Esscoms hårdvara. verktyget som kaseya tillhandahåller är till för bland annat fjärrstyrning och supportering av hårdvara. Visma Esscom har alltså låtit installera kaseyas verktyg på Coops kassaterminaler för fjärr, support o övrig it-hantering. ransomwaret har sedan propagerat sig vidare till andra enheter genom en mjukvaruuppdatering av kaseyas verktyg. vi får bara hoppas att många it-admins varit lata och tryckt bort "uppdatera senare" på just kaseyas verktyg och inte fått ransomwaret installerat, men Coop verkar hårt drabbat. lär inte vara många lata it-admins där inte (egentligen sker nog uppdateringarna centralt från Visma Esscom så fort nya versioner av mjukvara finns tillgängliga, därav det stora haveriet).
Citera
2021-07-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
De skulle haft Linux servrar så hade nog detta aldrig hänt 99.9 % säkerhet och sedan kan man såklart ha en VM maskin på den.

ett ransomware kan drabba system oberoende av vilka operativsystem man kör och är betydligt lättare att koda ihop ett rw för mer än ett os än det är att skapa ett "riktigt" virus för flera os.

det intressanta i denna it-attack är att Coop verkar oförmögna att ominstallera sina kassaterminaler. de har sagt att det inte är någon data som sparas i dessa terminaler o att de i princip kan ominstalleras utan förlust, dvs ett ransomware spelar ingen roll, bara ominstallera och fortsätt jobba.

så 2 teorier har jag: attacken är så omfattande och Coop så beroende av Visma Esscom att alla centrala system som Visma tillhandahåller Coop för kassahanteringen är krypterade och även om Coop ominstallerar den fysiska hårdvaran bakom kassaterminalerna kan de ändå inte hämta den data som behövs för drift av kassasystem (priser mm) för att den är lagrad hos Visma och allt det är nu krypterat av ransomwaret.

den andra teorin är att ransomwaret satt sig riktigt djupt i hårdvaran och krypterat självaste tpm-modulen eller totalt förstört bios-firmwaret så att en ominstallering av alla kassaterminaler med nytt operativsystem mm inte är möjligt! då måste man alltså inhandla helt nya fysiska datorer som driver nuvarande kassaterminaler. kostsamt. osannolikt scenario, jag tror på det förstnämnda. mvh.
Citera
2021-07-04, 10:58
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det står ju prislappar på alla varor och alla hyllor eller hur. Så det är bara att börja kränga mot kontanter.

Eh, nej. Har du inte varit i en livsmedelsbutik de senaste 20 åren?

Det står pris på hyllorna ja, men inte på varorna. Berit i kassan kan knappas förväntas springa runt och kolla varje kunds hela varukorg/-vagn på respektive hylla.

(De enda butiker med prislappar på varorna är möjligtvis pyttesmå närbutiker.)
Senast redigerad av Cindell 2021-07-04 kl. 11:16.
Citera
2021-07-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
ett ransomware kan drabba system oberoende av vilka operativsystem man kör och är betydligt lättare att koda ihop ett rw för mer än ett os än det är att skapa ett "riktigt" virus för flera os.

det intressanta i denna it-attack är att Coop verkar oförmögna att ominstallera sina kassaterminaler. de har sagt att det inte är någon data som sparas i dessa terminaler o att de i princip kan ominstalleras utan förlust, dvs ett ransomware spelar ingen roll, bara ominstallera och fortsätt jobba.

så 2 teorier har jag: attacken är så omfattande och Coop så beroende av Visma Esscom att alla centrala system som Visma tillhandahåller Coop för kassahanteringen är krypterade och även om Coop ominstallerar den fysiska hårdvaran bakom kassaterminalerna kan de ändå inte hämta den data som behövs för drift av kassasystem (priser mm) för att den är lagrad hos Visma och allt det är nu krypterat av ransomwaret.

den andra teorin är att ransomwaret satt sig riktigt djupt i hårdvaran och krypterat självaste tpm-modulen eller totalt förstört bios-firmwaret så att en ominstallering av alla kassaterminaler med nytt operativsystem mm inte är möjligt! då måste man alltså inhandla helt nya fysiska datorer som driver nuvarande kassaterminaler. kostsamt. osannolikt scenario, jag tror på det förstnämnda. mvh.

Det är "bara" varje affärs butiksserver som måste blåsas om.
Citera
2021-07-04, 11:11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Helt rätt. Det var Thomas Bodström som införde övetvakningssamhället
Väljarna valde Bodström väl?

Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
ett besinningslöst hat mot kontanter
Kontanterna hanteras i kassasystemet som Coops leverantör har svårigheter med. Varken kort eller kontanter är egentligen relevant här, det är betalningslösningen som inte fungerar, vilket i kombination med lagarna som du nämnde försvårar alternativa lösningar.
Citera
2021-07-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egodeus
Det är "bara" varje affärs butiksserver som måste blåsas om.

det vet du helt säkert?
Citera
2021-07-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
det vet du helt säkert?
Ja.. Stora Coop behöver också installera om självbetjäning och utcheckningskassorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in