2021-07-04, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Det är lätt att stoppa dessa #atacker# om man bara vill!
Förtälj!
Citera
2021-07-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Men hur beroende är enskilda kassa av dessa serverar? Det där felet ligger.

Förstår inte riktigt din fråga...
Jag kan inte heller till 100% sägs hur detta är då jag inte jobbar på Coop, Visma eller på deras it avdelning.
Det jaf skriver nedan kan allra enbart ses som spekulation.

Visma Esscom hanterar Coops betalterminaler och säkerligen kassasystem.
Visma Esscom är dom som är drabbade av senaste REvil ransomware.

Jag tror fortfarande att Coops kassor, alltså dom fysiska enheterna i Coop butiken fungerar med dom får ingen koppling mot affärssystem eller betalterminaler.

Därav kan inte betalningar göras.
Citera
2021-07-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vilka mer använder Kaseya i Sverige?

Jag är närmast helt oinsatt i branschen men har sökt mig fram till att det handlar om programvara som används av "MSP" (Managed Service Providers) och här hittade jag en lista på sådana i Sverige, säkert långt ifrån komplett: https://www.cloudtango.org/managed-it/Sweden

Eftersom Kaseya tydligen var relativt stort så antar jag att någon av dessa har drabbats också. Någon insider som vill berätta nåt?

Har ”bara” arbetat som säljare och sålt Kaseya, bl a till några av de i din lista här.
De bollar rätt många kunder med sina Kaseya-agenter, men COOP är nog en av de större som berör oss konsumenter, de andra som har Kaseya är troligtvis andra företag och kontor som inte ens börjat påverkas nu under helgen.
Citera
2021-07-04, 08:48
Bannlyst
Varje gång du blipp något i kassan, så pratar troligen kassa terminalen med en server , troligen en SQL. Frågan hur centralt står dom här serverna. Då står i något bergrum eller lokal hos resp Konsum butik?

Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Förstår inte riktigt din fråga...
Jag kan inte heller till 100% sägs hur detta är då jag inte jobbar på Coop, Visma eller på deras it avdelning.
Det jaf skriver nedan kan allra enbart ses som spekulation.

Visma Esscom hanterar Coops betalterminaler och säkerligen kassasystem.
Visma Esscom är dom som är drabbade av senaste REvil ransomware.

Jag tror fortfarande att Coops kassor, alltså dom fysiska enheterna i Coop butiken fungerar med dom får ingen koppling mot affärssystem eller betalterminaler.

Därav kan inte betalningar göras.
Citera
2021-07-04, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Förtälj!
Det finns starkare skydd som alla borde ta del av. En unisont säkerhetslösning för Sverige och EU borde plockas fram!
Citera
2021-07-04, 08:58
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, låter som någon vars "IT-- kompetens" är daterad 1982

Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Det spelar ingen roll vad ICA har för system.
Det skulle lika gärna vara dem som blev drabbade som du säger.
De är drabbade indirekt också, fast det är deras dotterbolag Hjärtat som är drabbat. Mer ledtrådar i smaskighet ger jag ej.
Citera
2021-07-04, 09:36
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Helt rätt. Det var Thomas Bodström som införde övetvakningssamhället, senare kompletterat med krav på godkänt kassaregister och ett besinningslöst hat mot kontanter och anonymitet.

Resultatet ser vi idag med allmän uppgivenhet inför grova brott och gängkriminalitet.

Kom in i matchen. Det är bara att ändra lagen så är det klart. Hur tror du Sverige blomstrade på 60-talet? När jag växte upp var kort en exklusivitet för direktörer.
Jag betalade med mitt "bankomatkort" på 1980-talet, genom att det drogs i en "slip" eller vad fan det kallas. Det var blanketter med karbonpapper emellan som präglades av den uppstickande texten på kortet, för den som vill veta.

Kassörskan hade en bok som skickades runt till affärerna där spärrade kort fanns med. Det måste ha varit en jävla apparat att distribuera den. Var man bakfull och trumpen och såg ut som en påse hundskit kollade alltid kassörskan upp mitt nummer i spärrboken. Var jag charmerande som Lasse Lönndahl så slank jag igenom utan koll.

Det var tider det. Numera kan man inte köpa ost om kassamaskinen är infekterad av "ransomware". Tänk dig att man skulle försöka förklara det för någon anno 1985. De skulle tro att man försökte skämta.
Citera
2021-07-04, 09:49
Medlem
De skulle haft Linux servrar så hade nog detta aldrig hänt 99.9 % säkerhet och sedan kan man såklart ha en VM maskin på den.
Citera
2021-07-04, 09:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag betalade med mitt "bankomatkort" på 1980-talet, genom att det drogs i en "slip" eller vad fan det kallas. Det var blanketter med karbonpapper emellan som präglades av den uppstickande texten på kortet, för den som vill veta.

EU förbjöd det. Det var inte "säkert". Det är "säkrare" att stänga, så får var och en klara sig bäst man kan.
Citera
2021-07-04, 09:56
Medlem
Även om det manuellt skulle kunna gå att hantera 5 % av kundernas inköp så skulle företaget få problem med lager och beställningspunkter. Utan fungerande IT-system så vet man inte vad man har i lager och när man behöver beställa påfyllning.

Att manuellt hantera kunderna tar säkert 20 gånger så lång tid som dagens system med streckkoder. Hos en del butiker så har man hyllkantsetiketter med pris så man skulle kunna ta hjälp av kunderna med uträkningen. Men en hel del butiker har elektriska skyltar från Pricer, där kan man utgå från att korrekta priser saknas.

En matbutik har ungefär 25 000 olika artiklar så det är helt omöjligt att någon kan lära sig priserna. Eftersom ingen kassörska har matat in manuella priser de senaste 20 åren så är det ingen som vet vad saker kostar. Ingen butik lär ha kvar utrustning för prismärkning. Var väl för 25 år sedan som prislapparna försvann i Sverige. Prismärkning finns ju kvar utomlands så det hår säkert att lösa men lär ta lång tid att komma igång med det.

Man gick ju över till PLU-NUMMER redan på 1980-talet när datorerna hette ABC-80 för att kassörskor skulle slippa veta priserna på varor som flukturerar i pris såsom frukt och grönt.
Citera
2021-07-04, 10:07
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
De skulle haft Linux servrar så hade nog detta aldrig hänt 99.9 % säkerhet och sedan kan man såklart ha en VM maskin på den.
Terminalemulering mot en mainframe eller IBM i5 programmerade med RPG eller COBOL hade varit ännu säkrare.
Citera
2021-07-04, 10:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
De tappar nära 100 msek om dagen. Tror de omsätter runt 34-35 miljarder per år.

Ja men tänk på hur mycket Skatteverket tjänar på att coop inte kan fuska!

Hur mycket tjänade Skatteverket egentligen på det här igår..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in