2021-07-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Jag kan inte minnas att hans dom haft massmedial spridning?
Det finns andra sätt att söka uppmärksamhet på.Behöver jag påminna dig om att du är på flasback t.ex.
2021-07-04, 01:35
Medlem
Här ser du vad jag menar med attden här mannen själv får anses ha gett upp sin rätt till privatliv i detta fall. Visst får man driva en sådan organisation som dömd. Men man måste nog acceptera att göra det med öppet visir.
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Han driver tillsammans en förening, RO där tydligen flera dömda sexbrottslingar och anhöriga till dem som anser sig oskyldigt dömda är med. Således verkar denna dom inte något som ombudet verkar vilja dölja utan är helt öppen med (då han förmodligen anser sig felaktigt dömd). ................

Det ska bli intressant att se hur åklagare kommer att hantera detta. Flera personer har vunnit förtalsmål av liknande art.

n.

En intressant fråga i samband med detta. Om politiska motståndare försöker göra sak av detta. Är i så fall frågan av tillräckligt allmänintresse för att offentligt diskutera bakgrunden till det hela.
Senast redigerad av TomP. 2021-07-04 kl. 01:42.
2021-07-04, 01:36
Medlem
Citat:
Om det spridits i massmedia någon gång de senaste 15 åren så är det ej svårt komma med några länkar som visar på det.

Så du medger då att ditt påstående ovan om att du inte minns, ändå betyder att det mycket väl kan ha omskrivits i media?

Själv kommer jag mycket väl ihåg att jag läst det i media. Vill du läsa så googla. Det är inte svårt att hitta.
2021-07-04, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Finns massa prejudikat som åklagare och andra jurister uttalat sig nyligen om.

Åklagare prövar först åtalsfrågan, om åklagaren anser att hen rimligen får en fällande dom så ska de åtala eller meddela strafföreläggande. Åklagaren måste åtala om strafföreläggandet inte accepteras. Åtminstone om åklagaren följer reglerna.

Vill också tillägga att även om erkännande är en förutsättning för utfärdande av strafföreläggande så tycker jag att det är fel att tala som om Ebba också håller med att hon gjort fel.

Trots allt, det är inte ovanligt att brottsmisstänkta godtar strafföreläggande trots att de anser sig oskyldiga. Vissa orkar inte med en process i domstol och en del andra inser att de sannolikt blir fällda i en rättegång varför de sparar tid och kostnader för dem själva genom att godta strafföreläggande.

Nej, erkännande är inte en förutsättning för utfärdande av strafföreläggande. Åklagaren kan utfärda ett sådant, och du kan vägra att acceptera det.

Du får gärna länka några av alla dessa prejudikat som du påstår finns.
2021-07-04, 01:43
Medlem
Citat:
Nu jobbar Ebba till skillnad från de flesta andra brottsmisstänkta i förtroendebranschen politik. Hon kan inte gärna påstå att hon medvetet fyllde i en oriktig uppgift i det dokument hon sedan signerade. Hur ska man då tro att hon varit ärlig i husaffären om hon villigt deklarerar att hennes namnteckning inte är vatten värd för henne.

Det räcker att man har fullt normalt med sunt förnuft, för att förstå det.
Uppenbarligen har du inget sunt förnuft.

Jag frågade en gång för många år sedan runt ett fikabord, hur många som skulle betala en felaktig p-bot, bara för att slippa stöket med att överklaga. Fem av sju personer runt bordet sa att de bara skulle betala.
2021-07-04, 01:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Nej, erkännande är inte en förutsättning för utfärdande av strafföreläggande. Åklagaren kan utfärda ett sådant, och du kan vägra att acceptera det.

Har du svårt att förstå? Ebba är dömd för brott, hon blev fälld i och med att hon skrev på pappret. Hon har heller ingen möjlighet att överklaga. Med andra ord, hon har brutet lagen i Sverige.
Ebbas påföljd för det brottet hon är fälld för är dagsböter, en vanlig påföljd.
2021-07-04, 02:00
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:

Från https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/strafforelaggande/

En förutsättning för ett strafföreläggande är att den som misstänks för brottet har erkänt det, antingen omedelbart eller inom en viss angiven tidsperiod.
2021-07-04, 02:12
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ja just det, men hon har inte brutit mot någon lag, och hon är inte dömd för något brott.
Hon har brutit mot lag, annars ges inte ett förläggande, och hon har erkänt att hon brutit mot lag.

Om man kör 5 km för fort bryter man mot lag, men ingen blir dömd för det då man tar höjd för avvikelser i mätutrustningen, bara för att ingen får böter eller eller döms för det, så innebär det inte att det är lagligt.
2021-07-04, 02:23
Medlem
Ankan-mannens avatar
Från https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/

Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång.
2021-07-04, 02:37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Från https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande-och-dagsboter/

Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret. Skillnaden är att åklagaren inte väcker åtal och det blir därmed inte heller någon rättegång.

Man kan inte bli dömd utan en rättegång eller domstolsförehavande. Då skulle jag kunna döma dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom_(juridik)
2021-07-04, 03:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Man kan inte bli dömd utan en rättegång eller domstolsförehavande. Då skulle jag kunna döma dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom_(juridik)
Jo det kan man. Det kallas strafföreläggande.
2021-07-04, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Har du svårt att förstå? Ebba är dömd för brott, hon blev fälld i och med att hon skrev på pappret. Hon har heller ingen möjlighet att överklaga. Med andra ord, hon har brutet lagen i Sverige.
Ebbas påföljd för det brottet hon är fälld för är dagsböter, en vanlig påföljd.

Ebba är inte dömd för något brott, hon är inte heller fälld för något brott.

Du har visst väldigt svårt att förstå.

Men om du nu ändå menar att jag har fel, varför presenterar du inte bara domstolens dom emot Ebba. Är hon dömd och fälld för ett brott, så finns det ju också en dom. Det är bara att du lägger ut den här! Upp till bevis.

Men, nej, det finns ju ingen dom mot Ebba, för hon är inte dömd, hon har inte fällts för något brott. Det är bara du som inte fattar och bara sprider en massa skitsnack och lögner, ditt troll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in