2021-07-03, 22:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Polisen bryr sig inte om motiv men eftersom du inte har något vettigare och bättre att komma med än de halmstrået så förklarar jag att i SE huvud fanns garanterat ett motiv.

Sen är det ställt bortom alla rimliga tvivel att det var ett rent impulsmord av SE då han upplevde att han blev kränkt av palme och sinnet rann till, detta var naturligtvis inget som var planerat.

Min lösning är väldigt enkel och innefattar enbart två saker, att han agerade i affekt och råka ha ett vapen. Jämfört med alla andra långa orimliga hypoteskedjor ni förnekare kör med så är sanningen påfallande enkel

Polisen bryr sig om motiv. Det är därför man alltid undersöker motiv. Jag tror du blandar ihop det med att polisen inte behöver hitta något motiv. Det roliga är att du helt målat in dig i ett hörn där du måste hävda att SE båda har motiv och inte har motiv. På grund av dina egna kategoriska uttalanden som du dragit ur röven.

Det är alltså bortom rimligt tvivel att SE som det inte finns ett enda bevis mot mördade Palme med ett vapen han inte hade tillgång till av en orsak som motsägs av LP.

Det är inte din teori. Du har svalt en teori du hittade i media.

Teorin att SE inte är mördaren är ännu enklare, innefattar bara en sak - SE är ett vittne
Citera
2021-07-03, 22:49
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vill man så gärna peka ut en statsministermördare bör det krävas lite mer än fantasier, vilket jag med flera verkar ha reagerat för.

Beläggen du talar om var det du här som skulle återkomma med! Hur hann SE med en tur via Grand!
Retoriska fokus-skiften som att börja tala om signalement är barnsligt!
Ska du vara seriös eller sälla dig utpekarna som ljuger ihop en mördare?

Angående lögnerna så svara på det inlägget om du nu vill diskutera.
För vips halkar du tillbaka till ett sunkigt generellt uttryck som "poliserna 1986 sa att SE inte talade sanning".
"Och där får dina teorier stöd från professionella poliser"?!

Vi diskuterade specifika "lögner" och jag ser inte att någon av dessa går att beslå till 100%, ser enklare förklaringar som sagt.
Var det dessa "lögner" dina professionella poliser påstod just vara lögner. Källa?

Men snälla. Jag har ju bifogat sifferexempel som ni själva kan leka med som jag skrev. Du kanske missade det bara? Det räcker för att du ska kunna ställa upp hypoteser som du naturligtvis kan modifiera och bedöma. Du kan räkna ut när makarna Palme kan tänkas starta från bokhandeln, hur lång sträcka det måste vara för att SE ska hinna till stämpelklockan under 23.19, vilken tid han kan tänkas vara bakom makarna Palme vid NF:s observation etc. Följande gäller för storheterna hastighet, sträcka och tid:

v=s/t
s=v*t
t=s/v

Sträckor kan du hämta från granskningskommisionens betänkande. Sträckorna inne i Skandiahuset får du hämta ifrån dina ryggdunkande bloggvänner som säger att SE inte kan vara Grandmannen - om du inte själv sitter på informationen vill säga. Det måste ju dom veta. Som jag sagt tidigare så försvarar jag inte att SE ska vara Grandmannen ifall du tror det.

Du har rätt i att det inte går att bevisa med 100 % att han ljuger. På samma sätt kan du inte 100 % bevisa om jag påstår att GM hade grodmansutrustning, cyklop, simfötter och bärandes på en sprattlande lax. Återigen sannolikhetsbedömningar.

Nu bygger ju caset inte bara på vad SE säger. Bedömning av signalement och bedömningen att han inte har observerats på mordplatsen är andra aspekter. Han saknar ju alibi helt enkelt och stämmer in bra på signalementet enligt PU.

Du får gärna tro att PU inte analyserat vad SE sagt eller att du förstår det här bättre och kan göra bättre bedömningar än dom. Inte stör det mig - men jag tror inte ett ord på vad du säger som jag sagt.

För att inte ytterligare tappa i trovärdighet bör du omedelbart lägga ner snacket om att jag och några andra försöker ljuga ihop en mördare.
Citera
2021-07-03, 22:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Det är helt uppenbart att han blev rädd om man inte har rejäla skygglappar på, annars hade han aldrig gått till TV. Han var psykopat inte sinnessjuk. Jag har kunskap i psykologi tillskillnad från dig

Så argumentet för att SE var rädd är "det är uppenbart att han blev rädd". Haha. Jag antar Delsborn var rädd när han gick till tv...
Citera
2021-07-03, 23:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men snälla. Jag har ju bifogat sifferexempel som ni själva kan leka med som jag skrev. Du kanske missade det bara? Det räcker för att du ska kunna ställa upp hypoteser som du naturligtvis kan modifiera och bedöma. Du kan räkna ut när makarna Palme kan tänkas starta från bokhandeln, hur lång sträcka det måste vara för att SE ska hinna till stämpelklockan under 23.19, vilken tid han kan tänkas vara bakom makarna Palme vid NF:s observation etc. Följande gäller för storheterna hastighet, sträcka och tid:

v=s/t
s=v*t
t=s/v

Sträckor kan du hämta från granskningskommisionens betänkande. Sträckorna inne i Skandiahuset får du hämta ifrån dina ryggdunkande bloggvänner som säger att SE inte kan vara Grandmannen - om du inte själv sitter på informationen vill säga. Det måste ju dom veta. Som jag sagt tidigare så försvarar jag inte att SE ska vara Grandmannen ifall du tror det.

Du har rätt i att det inte går att bevisa med 100 % att han ljuger. På samma sätt kan du inte 100 % bevisa om jag påstår att GM hade grodmansutrustning, cyklop, simfötter och bärandes på en sprattlande lax. Återigen sannolikhetsbedömningar.

Nu bygger ju caset inte bara på vad SE säger. Bedömning av signalement och bedömningen att han inte har observerats på mordplatsen är andra aspekter. Han saknar ju alibi helt enkelt och stämmer in bra på signalementet enligt PU.

Du får gärna tro att PU inte analyserat vad SE sagt eller att du förstår det här bättre och kan göra bättre bedömningar än dom. Inte stör det mig - men jag tror inte ett ord på vad du säger som jag sagt.

För att inte ytterligare tappa i trovärdighet bör du omedelbart lägga ner snacket om att jag och några andra försöker ljuga ihop en mördare.

Tråkigt att du inte svarade på frågan var du tror NF mötte LOP.
Citera
2021-07-03, 23:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

v=s/t
s=v*t
t=s/v

Han har sannolikt observerats av JA, som pekar ut honom i en fotovisning i maj 1986.

Stämpelklocka? Avser inte utstämplingstiden när SE drog sitt kort för att öppna de inre skjutdörrarna? De dörrar som låg före receptionen. Där han sedan, enligt HO, stannade för att prata i ett par minuter.

Ska han nu hinna med att slå en lov norrut, för att hinna bli sedd av NF?

Enligt en vallning den 25:e mars 1986 hinner NF gå i 95 sekunder innan skotten hörs ...

Om detta skulle vara möjligt måste Skandiamannen ha passerat genom byggnaden som ett kanelfärgat streck. Svidade han om inne på kontoret till en Tenson-liknande jacka? Samt hämtade vapnet?

Frågan är, varför i fridens namn medtog han då sin handledsväska?

Det låter i alla händelser som om Skandiamannen hade en sjujäkla kondition. Gråben & Hjulben kan slänga sig i väggen. Men om han nu störtade förbi receptionen. Hade inte väktarna kommit ihåg det?

"Jo, SE skyndade förbi. Vi försökte önska honom trevlig semester och allt, men han hade bråttom."
Citera
2021-07-03, 23:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han har sannolikt observerats av JA, som pekar ut honom i en fotovisning i maj 1986.

Stämpelklocka? Avser inte utstämplingstiden när SE drog sitt kort för att öppna de inre skjutdörrarna? De dörrar som låg före receptionen. Där han sedan, enligt HO, stannade för att prata i ett par minuter.

Ska han nu hinna med att slå en lov norrut, för att hinna bli sedd av NF?

Enligt en vallning den 25:e mars 1986 hinner NF gå i 95 sekunder innan skotten hörs ...

Om detta skulle vara möjligt måste Skandiamannen ha passerat genom byggnaden som ett kanelfärgat streck. Svidade han om inne på kontoret till en Tenson-liknande jacka? Samt hämtade vapnet?

Frågan är, varför i fridens namn medtog han då sin handledsväska?

Det låter i alla händelser som om Skandiamannen hade en sjujäkla kondition. Gråben & Hjulben kan slänga sig i väggen. Men om han nu störtade förbi receptionen. Hade inte väktarna kommit ihåg det?

"Jo, SE skyndade förbi. Vi försökte önska honom trevlig semester och allt, men han hade bråttom."

Säger man att det finns en möjlighet att GM SE var på Grand så måste man också ge en förklaring till varför han tar den omvägen. Det måste ju finnas ett skäl. Och det enda skälet man i så fall kan tänka sig är att han skulle hämta ett vapen. Men då förlorar han ännu mer tid och det blir ännu mer osannolikt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-03 kl. 23:34.
Citera
2021-07-03, 23:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det finns vissa åsikter i palmemordet som jag anser inte går att para ihop.

SE var på Grand. SE mördade Palme.

SE hade mörkblå rock. NF såg SE bakom LOP.
Citera
2021-07-03, 23:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Det är AH och SG. Sidan 6 i förhöret 25 april. SE säger att de är tre personer som kommer fram ungefär samtidigt. Och att han har en på vardera sida o.s.v.

Jo, precis. Men AH uppger ju att hon hade fullt upp med kroppen och situationen, livräddningen, och endast såg ben och fötter, samt hörde röster, vad gäller de runt om. Detsamma torde ha gällt för SG.

KJ är väl den enda som hade kunnat se SE, men hon hade enligt uppgift uppmärksamheten på LP. Och ​KJ blev väl aldrig tillfrågad om hon sett SE? Ej heller deltog hon i en fotovisning?

Sedan har vi JA, som sitter i en bil parkerad jämsides med Dekorima. Men han har fullt fokus på AB.

Så det fönster i tiden då SE lätt hade kunnat konstateras på platsen är ju ganska kort, och då är folk upptagna med annat: Ringa SOS, utföra första hjälpen, ropa efter ambulans, spana in vittnen ... Därefter blir det en folksamling, där man lätt smälter in och glöms bort?

Vilka är nu de vittnen som "specifikt blir tillfrågade om SE:s närvaro", som du nämnde?
Citera
2021-07-04, 00:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Tråkigt att du inte svarade på frågan var du tror NF mötte LOP.

Oj. Den måste jag missat, sorry. Jag tror nog att det stämmer relativt väl vad NF säger om mötet. Den tid man mätt på NF stämmer också tror jag. Den tid man mätt för makarna Palme stämmer ju inte med tiden för NF. Blir ju ett tidsgap på drygt 40 sek eller vad det nu var. Jag tror inte det beror på att makarna Palme stannat till för LP dementerar det om jag inte minns fel.

Min spekulation är att NF hört första skottet ska vi hugga till med ca 30 längre söderut än vad han tror. Då har han ju gått ca 76 sek från möte till skott. Ger ju makarna en medelhastighet på lite drygt 3,3 km/h sista biten vilket känns mer rimligt om man går armkrok periodvis. Men bara en spekulation givetvis.

Jag tror i alla fall mer på att NF uppgett fel än på att makarna Palme stannat till en längre tid. Vad tror du själv?
Citera
2021-07-04, 00:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
För att prata om nåt vettigare än en viss persons faktalösa kategoriska åsikter....

Om SE mördade Palme och försökte spela vittne då började ju det senast 23:40 på Skandia. I så fall måste han sen på natten förså att de två största riskerna att åka fast är att något vittne känner igen honom eller att han inte framstår som ett vittne. Men redan på lördag drar han en story där han själv är väldigt framträdande vittne, mycket mer framstående vittne än bilden han målade upp för väktarna, och han ställer upp på bild i tidningen. Riskabelt.

Nu vet jag att mothugget är att han måste ut i media för att bränna sitt utseende. Att SE måste göra detta för han utgår från att det är hans enda chans, för att någon måste sett honom, det har ju framgått i media att det fanns många vittnen, och minst två personer extremt nära. Men om han nu skulle resonera på detta sätt är det ju extremt konstigt att försöka bränna sitt utseende. För hade ett vittne sagt att han sett mördarens ansikte tydligt och detta vittne sen kommit in med tidningen till polisen och sagt "här är mördaren" så hade han varit körd om han inte hade spelat ett vittne helt extremt övertygande, men det kan man inte påstå han gör om han är GM.

Varför SE som GM skulle göra sig till ett sånt spektakulärt vittne har jag aldrig fått nån vettig förklaring till.

Många som säger SE är mördaren säger att han hade åkt fast om han blivit riktigt utredd. Då antar jag att samma personer tror att även SE förstod det. Då skulle jag säga att SE hade tyckt det varit självmord att gå ut i tidningen med bild.

Teorierna om att spela vittne hade varit mycket mer trovärdiga om han spelat vittne för polisen och sina nära och kära men hållit sig borta från media. För då hade han minimerarat risken att bli igenkänd men skulle ändå ha sitt alibi som vittne.

Den bästa planen för GM SE hade varit att hålla sig borta från vittnena.

Förresten är uttrycket att "bränna sitt utseende" väldigt konstigt använt i SE-teorin. I vanliga fall talar vi om att det är något negativt för en person att bränna sitt ansikte. Det betyder ju att man inte kan visa sitt ansikte igen utan att avslöja sig. Så rent tekniskt så har ju GM SE bränt sitt utseende när han mördade Palme, så han bör inte visa sig igen...
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-04 kl. 00:29.
Citera
2021-07-04, 00:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Oj. Den måste jag missat, sorry. Jag tror nog att det stämmer relativt väl vad NF säger om mötet. Den tid man mätt på NF stämmer också tror jag. Den tid man mätt för makarna Palme stämmer ju inte med tiden för NF. Blir ju ett tidsgap på drygt 40 sek eller vad det nu var. Jag tror inte det beror på att makarna Palme stannat till för LP dementerar det om jag inte minns fel.

Min spekulation är att NF hört första skottet ska vi hugga till med ca 30 längre söderut än vad han tror. Då har han ju gått ca 76 sek från möte till skott. Ger ju makarna en medelhastighet på lite drygt 3,3 km/h sista biten vilket känns mer rimligt om man går armkrok periodvis. Men bara en spekulation givetvis.

Jag tror i alla fall mer på att NF uppgett fel än på att makarna Palme stannat till en längre tid. Vad tror du själv?

Vad menar du med "den tid man mätt upp för makarna Palme"? Jag minns inte detta. De mätte väl en tid på NF och jämförde med sträckorna som NF och LOP avlagt mellan möte och skott?
Citera
2021-07-04, 00:46
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad menar du med "den tid man mätt upp för makarna Palme"? Jag minns inte detta. De mätte väl en tid på NF och jämförde med sträckorna som NF och LOP avlagt mellan möte och skott?

Jo, men dessutom så mätte man sträckan mötesplatsen - Tunnelgatan till 52 sek står det i samma förhör. Dvs nästan 5 km/h för makarna Palme. Om det var Fauzzi eller nån annan som klockades framgår inte. Därav det skumma tidsgapet på 43 sek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in