Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ytterst är det naturligtvis en bedömningsfråga, och exakt hur man har kommit fram till den helhetsbild man har kan ofta vara svårt att förklara. I just det här fallet kan man likna det vid det som Lars Larsson skriver i sin bok, om hur han tog sig an händelseförloppet på mordplatsen. Han pusslade med alla vittnesuppgifter, men fick det inte riktigt att gå ihop. Så provade han att helt enkelt plocka bort vittnet Stig från mordplatsen, och först då föll bitarna på plats.
Lite lika tycker jag alltså att det varit sedan med "SE:s iakttagelse av Lars J". Den pusselbiten verkade inte riktigt passa in någonstans i händelseförloppet. Några ville sätta den på ett ställe och andra ville sätta den på ett annat, och det blev liksom aldrig någon riktig fullträff. Jag provade att helt enkelt ta bort den, och först då föll allt på plats för mig. När man håller på och lägger pussel, och särskilt när det som i det här fallet dräller av pusselbitar, så måste man ju komma ihåg att det är inte säkert att alla bitar hör till pusslet.
Vad menar du med att SEs observation av LJ inte passar in i händelseförloppet? Hur kan det inte passa in att någon som var på platsen ser en annan person som var på platsen?
Hur kan det inte passa in när observationen 100% stämmer på LJ...
Vilka ville den pusselbiten på olika ställen? Alla ville placera den på samma ställe - när LJ stod placerad på detta sätt.
Om SE beskrev LJ så passar det både in för de som tror att SE är oskyldig och de som tror han är skyldig. Det är en gyllene pusselbit som passar in i alla pussel.
Börjar man plocka bort pusselbitar utan motivering så kommer man inte bli färdig med pusslet.
Det är ok om du tycker det är mindre sannolikt att SE beskriver LJ för att det bara är en känsla du har. Det är helt ok, men då får du svara det.