2021-07-03, 12:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Självklart blev han rädd när han inte kallades till rekonstruktionen och därför såg han till att än en gång förekomma istället för att förekommas och det roliga är att han gång på gång lyckas lura folk, ja förutom oss med stor kunskap i psykologi som ser igenom psykopaten

Har du argument på varför SE blev rädd? Nåt stöd i materialet? Eller är det som vanligt bara din åsikt.

Du är verkligen ett barn av din tid, kan inte skilja på fakta och egna åsikter.
Citera
2021-07-03, 12:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det fanns inget vettigt motiv och jag har gång på gång förklarat skillnaden mellan ett vettigt motiv och en psykopats motiv. SE hade en psykopats motiv.

Att han var en fullblodsalkoholist är väl underbyggt

Du säger att det aldrig finns motiv till politiska mord och att SE därför inte hade motiv. Du säger det finns ovettiga motiv till alla politiska mord och att SE därför hade ett ovettigt motiv.

Du är helgarderad....

Alltså. Det du då påstår när du säger "politiska mord har inte motiv så SE behöver inget motiv" är "politiska mord har alltid motiv så SE har ett motiv". Din sanning är väldigt tvetydig. När du säger det inte finns motiv, så betyder det att det finns motiv... Är det inte lättare att vara erkänna att du hade fel, att du bara hittade på.

Nej, du har aldrig förklarat skillnaden på en psykopats motiv. Du har förklarat skillnaden mellan ett vanligt motiv och motiv för 95% av politiska mord. Men du kanske också hittar på statistik att alla politiska mord begås av psykopater?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-03 kl. 12:56.
Citera
2021-07-03, 12:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han ville inte vara med på rekonstruktionen egentligen utan detta var bara ytterligare ett steg i hans lömska plan

Han ville inte vara med i rekonstruktionen så han ställde till med oväsen så att han fick vara med i en rekonstruktionen? En del av hans plan var alltså att inte önskade vara med i rekonstruktion men ändå göra så han får vara med i en rekonstruktion?

Intressant gissning. Ologisk, men en intressant gissning.
Citera
2021-07-03, 13:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ett ovettigt motiv finns ju alltid, kan ju helt enkelt vara att gärningsmannen känner för att mörda någon,

Nej jag tror inte jag är helt säker och det är helhetsbilden som gjort det du bara cherrypickar och ifrågasätter självklara bevisade saker för att det ska passa din agenda precis som Wall och CO

I deras fall finns det dock ett syfte med det, att sälja böcker, vad ditt motiv till att förneka sanningen är är mer obegripligt men du har väll haft andra favoritmördare sålänge att det är omöjligt att tänka om fast du gång på gång blir överbevisad att du har fel

Så när jag säger att du gissar att SE är mördaren så förnekar du detta med frasen "jag är helt säker"...Haha.

Oavsett hur säker du känner dig på din gissning så är det en gissning. Dina känslor och åsikter är inte fakta.
Citera
2021-07-03, 13:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ytterst är det naturligtvis en bedömningsfråga, och exakt hur man har kommit fram till den helhetsbild man har kan ofta vara svårt att förklara. I just det här fallet kan man likna det vid det som Lars Larsson skriver i sin bok, om hur han tog sig an händelseförloppet på mordplatsen. Han pusslade med alla vittnesuppgifter, men fick det inte riktigt att gå ihop. Så provade han att helt enkelt plocka bort vittnet Stig från mordplatsen, och först då föll bitarna på plats.

Lite lika tycker jag alltså att det varit sedan med "SE:s iakttagelse av Lars J". Den pusselbiten verkade inte riktigt passa in någonstans i händelseförloppet. Några ville sätta den på ett ställe och andra ville sätta den på ett annat, och det blev liksom aldrig någon riktig fullträff. Jag provade att helt enkelt ta bort den, och först då föll allt på plats för mig. När man håller på och lägger pussel, och särskilt när det som i det här fallet dräller av pusselbitar, så måste man ju komma ihåg att det är inte säkert att alla bitar hör till pusslet.

Återigen undviker du att svara på frågan varför du anser att det är mer sannolikt att SE inte beskriver LJ. Det du skriver nu är återigen enbart att du tycker din version av observationen är mer sannolik.

Varför är den mer sannolik?
Citera
2021-07-03, 13:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ytterst är det naturligtvis en bedömningsfråga, och exakt hur man har kommit fram till den helhetsbild man har kan ofta vara svårt att förklara. I just det här fallet kan man likna det vid det som Lars Larsson skriver i sin bok, om hur han tog sig an händelseförloppet på mordplatsen. Han pusslade med alla vittnesuppgifter, men fick det inte riktigt att gå ihop. Så provade han att helt enkelt plocka bort vittnet Stig från mordplatsen, och först då föll bitarna på plats.

Lite lika tycker jag alltså att det varit sedan med "SE:s iakttagelse av Lars J". Den pusselbiten verkade inte riktigt passa in någonstans i händelseförloppet. Några ville sätta den på ett ställe och andra ville sätta den på ett annat, och det blev liksom aldrig någon riktig fullträff. Jag provade att helt enkelt ta bort den, och först då föll allt på plats för mig. När man håller på och lägger pussel, och särskilt när det som i det här fallet dräller av pusselbitar, så måste man ju komma ihåg att det är inte säkert att alla bitar hör till pusslet.

Vad menar du med att SEs observation av LJ inte passar in i händelseförloppet? Hur kan det inte passa in att någon som var på platsen ser en annan person som var på platsen?

Hur kan det inte passa in när observationen 100% stämmer på LJ...

Vilka ville den pusselbiten på olika ställen? Alla ville placera den på samma ställe - när LJ stod placerad på detta sätt.

Om SE beskrev LJ så passar det både in för de som tror att SE är oskyldig och de som tror han är skyldig. Det är en gyllene pusselbit som passar in i alla pussel.

Börjar man plocka bort pusselbitar utan motivering så kommer man inte bli färdig med pusslet.

Det är ok om du tycker det är mindre sannolikt att SE beskriver LJ för att det bara är en känsla du har. Det är helt ok, men då får du svara det.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-03 kl. 13:40.
Citera
2021-07-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag sa att du inte var objektiv för du sa att LL sagt att SE kom till mordplatsen och direkt sprang in i gränden. Och det var inte objektivt av dig att påstå det.

Ordet "sedan" är inte synonymt med "direkt". Ordet sedan kan utan problem rymma fem minuter om det var så.

Jag vaknade och sedan gick jag till jobbet. Innebär detta att jag liggande gick till jobbet? Betyder detta att jag inte åt frukost?

Obkejtivt sett så säger inte LL att SE kommer till platsen och direkt springer in i gränden.

Låt det bero, bara inse att du också har brister i din objektivet.

Jag försökte redogöra för detta i det andra inlägget. I första inlägget sa jag inte att han ordagrant säger direkt, men att det är innebörden. Innebörden av att kila runt hörnet in I gränden är ju en förflyttning som sker från Sveagatans trottoar norr om korsningen in o gränden i ett skeende. Men jag ska ärligt säga att jag inte mindes förhöret helt korrekt. Jag mindes det som att det som återstår när LL ombeds bortse från det han fått veta i efterhand var att SE kilade runt hörnet in I gränden. Han beskriver det så före. Men det LL till slut landar på som återstod är bara att SE kilar in I gränden. Detta kan mycket väl ha skett efter uppehälle på mordplatsen.
Citera
2021-07-03, 19:56
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
En tanke är att SE iaktar familjen utanför bion och hör OP eller LP säga något om att de ska gå hem via Sveavägen. Och då startar han en rask promenad tillbaka till Skandia för att stämpla ut (i det här läget kanske han tänker följa efter dem ner till gamla stan, och då måste han stämpla ut först). Efter att ha stämplat ut och kommit ut på gatan går han norrut en bit och ska precis snedda över till andra sidan när han ser dem komma gåendes på östra sidan. Då följer han efter (blir iaktagen) av NF. Sen slås han av möjligheten till flykt vid korsningen med tunnelgatan. Märker att det är väldigt folktomt just där just då och slår till.

En teori som fungerar med SE som grandman och GM.

Ja, det är väl en hypotes som ligger i linje med en som TP drivit.

Hur sannolik den är kan ju diskuteras. Inte en personlig favorit som jag lagt nån krut på i alla fall. Jag var väl mest lite intresserad av om den kunde bockas av matematiskt som omöjlig.

Heder åt dig att du försöker ha en neutral hållning. Sådana som du behövs verkligen i denna tråd. Full respekt från mig att du tror att SE är oskyldig.
Citera
2021-07-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ja, det är väl en hypotes som ligger i linje med en som TP drivit.

Hur sannolik den är kan ju diskuteras. Inte en personlig favorit som jag lagt nån krut på i alla fall. Jag var väl mest lite intresserad av om den kunde bockas av matematiskt som omöjlig.

Heder åt dig att du försöker ha en neutral hållning. Sådana som du behövs verkligen i denna tråd. Full respekt från mig att du tror att SE är oskyldig.

Problemet med min föreslagna teori är ju som det påpekats tidigare att grandmannen ger sig av innan LOP. Enligt MP ska det vara tvärtom.

Om det förutsätts att SE är den grandman som MP beskriver och i så fall startar färden mot stämpelklockan efter LOP är det utan tvivel matematiskt möjligt att han hinner. Sen om det är rimligt låter jag andra avgöra. Det kommer väl ner till vad man tycker är en trolig längd på väktarsamtalet och vad som är trolig längd på Sari-stoppet.
Citera
2021-07-03, 21:48
Bannlyst
Citat:
Han ville inte vara med i rekonstruktionen så han ställde till med oväsen så att han fick vara med i en rekonstruktionen? En del av hans plan var alltså att inte önskade vara med i rekonstruktion men ändå göra så han får vara med i en rekonstruktion?

Intressant gissning. Ologisk, men en intressant gissning.

Rekonstruktionen var i TV inte bland andra vittnen. Ett oerhört smart sätt att bränna sitt utseende och lura skiten ur mindre begåvade
Citera
2021-07-03, 21:51
Bannlyst
Citat:
Har du argument på varför SE blev rädd? Nåt stöd i materialet? Eller är det som vanligt bara din åsikt.

Du är verkligen ett barn av din tid, kan inte skilja på fakta och egna åsikter.

Det är helt uppenbart att han blev rädd om man inte har rejäla skygglappar på, annars hade han aldrig gått till TV. Han var psykopat inte sinnessjuk. Jag har kunskap i psykologi tillskillnad från dig
Citera
2021-07-03, 21:55
Bannlyst
Citat:
Så när jag påstår att poliser trots allt bryr sig om motiv, då har SE motiv igen... Kappvändaren.

Jag sa bara att poliser bryr sig om motiv, jag sa inte att SE inte skulle ha ett motiv. Att motivet är baserat enbart på att SE är moderat gör dock detta motiv chockerande svagt.

Polisen bryr sig inte om motiv men eftersom du inte har något vettigare och bättre att komma med än de halmstrået så förklarar jag att i SE huvud fanns garanterat ett motiv.

Sen är det ställt bortom alla rimliga tvivel att det var ett rent impulsmord av SE då han upplevde att han blev kränkt av palme och sinnet rann till, detta var naturligtvis inget som var planerat.

Min lösning är väldigt enkel och innefattar enbart två saker, att han agerade i affekt och råka ha ett vapen. Jämfört med alla andra långa orimliga hypoteskedjor ni förnekare kör med så är sanningen påfallande enkel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in