Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Men snälla. Jag har ju bifogat sifferexempel som ni själva kan leka med som jag skrev. Du kanske missade det bara? Det räcker för att du ska kunna ställa upp hypoteser som du naturligtvis kan modifiera och bedöma. Du kan räkna ut när makarna Palme kan tänkas starta från bokhandeln, hur lång sträcka det måste vara för att SE ska hinna till stämpelklockan under 23.19, vilken tid han kan tänkas vara bakom makarna Palme vid NF:s observation etc. Följande gäller för storheterna hastighet, sträcka och tid:
v=s/t
s=v*t
t=s/v
Sträckor kan du hämta från granskningskommisionens betänkande. Sträckorna inne i Skandiahuset får du hämta ifrån dina ryggdunkande bloggvänner som säger att SE inte kan vara Grandmannen - om du inte själv sitter på informationen vill säga. Det måste ju dom veta. Som jag sagt tidigare så försvarar jag inte att SE ska vara Grandmannen ifall du tror det.
Du har rätt i att det inte går att bevisa med 100 % att han ljuger. På samma sätt kan du inte 100 % bevisa om jag påstår att GM hade grodmansutrustning, cyklop, simfötter och bärandes på en sprattlande lax. Återigen sannolikhetsbedömningar.
Nu bygger ju caset inte bara på vad SE säger. Bedömning av signalement och bedömningen att han inte har observerats på mordplatsen är andra aspekter. Han saknar ju alibi helt enkelt och stämmer in bra på signalementet enligt PU.
Du får gärna tro att PU inte analyserat vad SE sagt eller att du förstår det här bättre och kan göra bättre bedömningar än dom. Inte stör det mig - men jag tror inte ett ord på vad du säger som jag sagt.
För att inte ytterligare tappa i trovärdighet bör du omedelbart lägga ner snacket om att jag och några andra försöker ljuga ihop en mördare.
Han har sannolikt observerats av JA, som pekar ut honom i en fotovisning i maj 1986.
Stämpelklocka? Avser inte utstämplingstiden när SE drog sitt kort för att öppna de inre skjutdörrarna? De dörrar som låg före receptionen. Där han sedan, enligt HO, stannade för att prata i ett par minuter.
Ska han nu hinna med att slå en lov norrut, för att hinna bli sedd av NF?
Enligt en vallning den 25:e mars 1986 hinner NF gå i 95 sekunder innan skotten hörs ...
Om detta skulle vara möjligt måste Skandiamannen ha passerat genom byggnaden som ett kanelfärgat streck. Svidade han om inne på kontoret till en Tenson-liknande jacka? Samt hämtade vapnet?
Frågan är, varför i fridens namn medtog han då sin handledsväska?
Det låter i alla händelser som om Skandiamannen hade en sjujäkla kondition. Gråben & Hjulben kan slänga sig i väggen. Men om han nu störtade förbi receptionen. Hade inte väktarna kommit ihåg det?
"Jo, SE skyndade förbi. Vi försökte önska honom trevlig semester och allt, men han hade bråttom."