2021-07-03, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Du har rätt Pirigin har fel.

Helin: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen?
Ljungqvist: det törs inte jag uttala mig om med säkerhet.
Helin: har du haft någon kontakt med honom?
LL. Jag har ju sett honom på platsen, men i vilket skede han kom dit, det vet inte jag.
Helin: Han kan ha funnits där när du går ur bilen?
LL. Kan ha funnits ja.

LL ger olika svar på detta på olika ställen i förhöret. Se mitt svar till enough. Just formuleringen kila runt hörnet tycker jag indikerar att SE gör just detta. Men det han till slut landar i är ju att han bara minns att SE kilar in i gränden. Och alltså inte vet när och hur SE anländer och om samt. hur länge han har uppehållet sig på platsen före att han kilar in i gränden.
Citera
2021-07-03, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte AH och SG han i så fall pratar om?

Vilka är dessa vittnen, och var någonstans i förhören ställs frågorna? Kan du citera eller hänvisa?

Det är AH och SG. Sidan 6 i förhöret 25 april. SE säger att de är tre personer som kommer fram ungefär samtidigt. Och att han har en på vardera sida o.s.v.
Citera
2021-07-03, 07:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej lille vän, anledningen till att man inte brukar spekulera om motivet när man söker en okänd GM är att det kan finnas så otroligt många motiv att mörda en person, så att ta fram ett motiv är meningslöst. Motiv kollar de alltid så fort de fått tag i någon misstänkt.

Vad säger man då när det inte ens finns ett ovettigt motiv? Haha. Jävla troll. Du verkar inte ha det så lätt med språk och ordförståelse.

När nån säger att man vet SE är mördaren så betyder det att man gissar SE är mördaren. Konstigt att vi måste förklara det för dig

Att SE var en palmehatare är väl underbyggt, det räcker som "motiv " hur gärna du än drar det halmstrået.
Citera
2021-07-03, 07:08
Bannlyst
Citat:
Vissa påstår att när GM SE fick reda på att det rekonstruerades utan honom så blev han så rädd för att han var misstänkt att han reagerade som han gjorde. Tanken är då att "man förhör alltid den misstänkte sist", vilket så klart är rent hittepå, så det hela är ju en fri fantasi.

Men om man spinner vidare på att det var så. Vad hade SE då gjort om de kallade honom på rekonstruktion efter att de sett honom på Rapport? Han hade ju då satt sig i en sits där han själv tror är misstänkt, och måste live-ljuga för polisen och eventuella andra vittnen. Och man ska tänka på att allmänheten i april 1986 inte hade en lika tydlig bild som idag av vad som hände på mordplatsen efter skotten.

Och nästan samma risk sätter han sig i även om han är GM men inte tror han är misstänkt.

GM SE ska alltså vara helt orädd för att bli igenkänd, helt orädd för att vara med på rekonstruktioner för poliser. Han var orädd för LP. Orädd för YN. Orädd för AB.

Självklart blev han rädd när han inte kallades till rekonstruktionen och därför såg han till att än en gång förekomma istället för att förekommas och det roliga är att han gång på gång lyckas lura folk, ja förutom oss med stor kunskap i psykologi som ser igenom psykopaten
Citera
2021-07-03, 07:11
Bannlyst
Citat:
Nyss fanns det inget motiv till palmemordet? När ska du sluta ändra dig?

Och det finns inga bevis.

Vad vet du om vad SE kände? Varför skulle han känna sig misslyckad om han var psykopat? Hur vet du att han var alkoholist 1986?

Blandade du ihop dina åsikter och fakta igen?

Det fanns inget vettigt motiv och jag har gång på gång förklarat skillnaden mellan ett vettigt motiv och en psykopats motiv. SE hade en psykopats motiv.

Att han var en fullblodsalkoholist är väl underbyggt
Citera
2021-07-03, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har uppfattat det som att han verkligen ville vara med på rekonstruktionen och blev sur för att han inte fick det.
Hur gör man på en rekonstruktion om man själv är gm utan att det blir konstigt?

Han ville inte vara med på rekonstruktionen egentligen utan detta var bara ytterligare ett steg i hans lömska plan
Citera
2021-07-03, 07:19
Bannlyst
Citat:
Nej lille vän, anledningen till att man inte brukar spekulera om motivet när man söker en okänd GM är att det kan finnas så otroligt många motiv att mörda en person, så att ta fram ett motiv är meningslöst. Motiv kollar de alltid så fort de fått tag i någon misstänkt.

Vad säger man då när det inte ens finns ett ovettigt motiv? Haha. Jävla troll. Du verkar inte ha det så lätt med språk och ordförståelse.

När nån säger att man vet SE är mördaren så betyder det att man gissar SE är mördaren. Konstigt att vi måste förklara det för dig

Ett ovettigt motiv finns ju alltid, kan ju helt enkelt vara att gärningsmannen känner för att mörda någon,

Nej jag tror inte jag är helt säker och det är helhetsbilden som gjort det du bara cherrypickar och ifrågasätter självklara bevisade saker för att det ska passa din agenda precis som Wall och CO

I deras fall finns det dock ett syfte med det, att sälja böcker, vad ditt motiv till att förneka sanningen är är mer obegripligt men du har väll haft andra favoritmördare sålänge att det är omöjligt att tänka om fast du gång på gång blir överbevisad att du har fel
Citera
2021-07-03, 08:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Byt inte ämne, det där har jag redan svarat på. Och kan du tänka dig, svaret är fortfarande det samma.

Men för en gångs skull ska du svara, här har du mitt inlägg igen, var så god:
Du har inte på något enda sätt förklarat hur du resonerar när du menar att din version är mer sannolik än den version jag delar med KP. Varför är din version mer sannolik? Jag förstår hur du menar att det gått till. Men du har inte med ett enda ord förklarat varför det är mer sannolikt än att SE beskrev LJ.

All information du behöver för att svara finns i det fetade.
Ytterst är det naturligtvis en bedömningsfråga, och exakt hur man har kommit fram till den helhetsbild man har kan ofta vara svårt att förklara. I just det här fallet kan man likna det vid det som Lars Larsson skriver i sin bok, om hur han tog sig an händelseförloppet på mordplatsen. Han pusslade med alla vittnesuppgifter, men fick det inte riktigt att gå ihop. Så provade han att helt enkelt plocka bort vittnet Stig från mordplatsen, och först då föll bitarna på plats.

Lite lika tycker jag alltså att det varit sedan med "SE:s iakttagelse av Lars J". Den pusselbiten verkade inte riktigt passa in någonstans i händelseförloppet. Några ville sätta den på ett ställe och andra ville sätta den på ett annat, och det blev liksom aldrig någon riktig fullträff. Jag provade att helt enkelt ta bort den, och först då föll allt på plats för mig. När man håller på och lägger pussel, och särskilt när det som i det här fallet dräller av pusselbitar, så måste man ju komma ihåg att det är inte säkert att alla bitar hör till pusslet.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-03 kl. 08:55.
Citera
2021-07-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Trams? Att ni kommer med påståenden ni inte har belägg för. Det är ju rena påhitt Ni drar fram och vill göra till sanningar.

Absolut kan vi enas om att varken du eller jag eller någon annan kan säga med säkerhet. Däremot kan vi göra sannolikhetsbedömningar som jag gav exempel på när jag pratade om signalement kontra SE. Där får mina teorier stöd från professionella poliser från 1986, senaste PU, Borgnäs och Lena Andersson mm.

Från vilken/vilka menar du att du har stöd för dina förklaringar om lögnerna? Redan 1986 sa poliserna att han inte talade sanning. Finns ju hur många som helst som menar att han ljuger oavsett om man uppfattar honom som skyldig eller ej, eller hur. PU har gjort en annan bedömning än dig. Jag tycker den är bättre helt enkelt.

Vill man så gärna peka ut en statsministermördare bör det krävas lite mer än fantasier, vilket jag med flera verkar ha reagerat för.

Beläggen du talar om var det du här som skulle återkomma med! Hur hann SE med en tur via Grand!
Retoriska fokus-skiften som att börja tala om signalement är barnsligt!
Ska du vara seriös eller sälla dig utpekarna som ljuger ihop en mördare?

Angående lögnerna så svara på det inlägget om du nu vill diskutera.
För vips halkar du tillbaka till ett sunkigt generellt uttryck som "poliserna 1986 sa att SE inte talade sanning".
"Och där får dina teorier stöd från professionella poliser"?!

Vi diskuterade specifika "lögner" och jag ser inte att någon av dessa går att beslå till 100%, ser enklare förklaringar som sagt.
Var det dessa "lögner" dina professionella poliser påstod just vara lögner. Källa?
Citera
2021-07-03, 12:36
Medlem
Jag har ägnat natten åt att läsa och lyssna på SEs alla förhör igen. Har inte gjort det på ett tag och det är vissa saker man har glömt av pga hur diskussionen här utvecklar sig.

Det var framförallt tre saker jag nu reagerade på med SEs olika förhör. Det är inga avgörande saker, men sådant som jag finner något skumt.

1: Han har väldigt stora svårigheter att beskriva läget på platsen den första tiden efter att han har kommit fram. Detta märks dels i att han I några förhör placerar sig som en av de absolut första framme. I ett förhör snubblar han nästan över kroppen och då är bara LP där. Han ser sig omkring och bestämmer sig för att hjälpa till när han inte ser någon annan som tar initiativ till detta. Det märks också i att han i tidiga förhör bedriver en aktiv hjälpinsats. Den hamnar mer och mer i skymundan i senare förhör. Det märks också i att han ger väldigt vaga beskrivningar av lägesbilden (folk och trafik) när han ombeds beskriva detta (t.ex. i hovrätten). Den naturliga förklaringen till detta är att han inte anländer så tidigt som han säger. Men det konstiga är då att när han kommer fra är bara LP där och han påstår sig komma fram ungefär samtidigt som två andra.

2: Hur han diskuterar observationen av LJ I HR är något speciell. Han vill verkligen hamra in hur rätt han hade i denna observation. Istället för att bara beskriva vad han ser, beskriver han hur korrekt och riktigt han har beskrivit observationen tidigare. Känslan i det han säger är typ -kolla här hur rätt jag hade. Det finns många tänkbara förklaringar till detta, men det är hursomhelst ett lite konstigt fokus han har i de passagerna.

3: När man hör SEs förhör i TR känns det ofta som att han inte talar sanning. Det är inte så mycket vad han säger utan hur han säger det. Det klingar lite falskt här och där. Det kan bara va nervositet. Jag vet med mig själv hur jag låter när jag pratar med polisen. Oavsett om jag talar sanning eller ej. Så låter det alltid som att jag ljuger. Den känslan får man i några av förhören med VG och CA också. Så det behöver inte betyda något, men det är känslan jag får.

Detta är inga direkta indicier eller bevis I endera riktning. Det är bara vaga känslor jag får av förhören. Jag uppmanar alla att läsa dialogförhöret med SE från 25 april 1986 och lyssna på SE I TR med ett öppet sinne. Vill inte poängtera något med detta, vill mest bara höra vad andra känner om dessa förhör. Vad SE säger och hur han säger det.
Citera
2021-07-03, 12:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Jag har nu gått tillbaka och läst sid. 19-21 av vittnesmålet i TR. LL uttrycker osäkerhet kring när SE kommer till platsen. Han ger några olika minnesbilder och landar till sist i att det han egentligen minns av SE är att han ser honom kila in i gränden. Innan dess säger han bl.a.: Ja nu vet jag ju var han kommer ifrån när jag har facit i hand. ... Han hade ju arbetat på Skandia och sedan kom fram till mordplatsen och sedan så kilade han runt hörnet och in där i gränden.

Sen blir LL ombedd att bortse från vad han fått veta efteråt och gå till sin egna minnesbild. Då är det att SE har kilat in i gränden han faktiskt minns.

Här finns flera tankar man kan göra sig:
1: LL nämner facit. Detta facit kan inte vara mycket annat än SEs rapportinslag. LL tar med flera saker som uppenbarligen kommer från SE I rapport (bl.a. Varför SE springer in i gränden), men när han underförstått ombeds bortse från rapportinslaget återstår bara en iaktagelse av att SE springer in i gränden. Det finns utifrån att LL hänvisar till SEs medieframträdande som facit, starka skäl att tro att egentligen hela observationen av SE bygger på detta facit snarare än egna minnen.

2: LL beskriver hur SE kommer till platsen och kilar runt hörnet in i gränden. Just uttrycket kila runt hörnet ger stöd för det jag skrev i förra inlägget som kritiseras för att inte vara objektivt. Att SE kilar runt hörnet uttrycker att SE inte uppehåller sig på mordplatsen mellan att han kommer på Sveavägen söderut och springer på tunnelgatan österut. Det uttrycker en rörelse från färd söderut på Sveavägen till färd österut på tunnelgatan i ett och samma skeende. Och lämnar ju inte utrymme för egentligt uppehälle på mordplatsen. Detta var exakt vad jag beskrev i inlägget.

3: Det LL till slut säger sig minnas när han bortser från "facit" är bara att SE kilar in på tunnelgatan. Dvs att man måste bortse från det han först säger om hur SE kommer till platsen. Osäkerheten om när SE kommer till platsen. Och vad som beskrivs om varför SE springer. Då just språngmarchen finns i rapportinslaget måste man här misstänka att det är därifrån minnet om språngmarchen kommer. Det är också intressant att se detta i sammanhang med JAs utsaga om den/de man/män som kommer fram och pratar med dem. LL har alltså inget minne av att SE kommer fram och snackar.

Sammantaget när jag läser förhöret i TR från sidan 19-21 så upplever jag förhöret som så kraftigt influerat av SEs medieframträdande att det inte går att ta på allvar. I vissa delar är influensen påtalad av LL själv och han ombeds försöka bortse från detta.

Min uppfattning av LLs minne av SE, sett i sammanhanget av att han i ett tidigt förhör uttryckligen inte minns honom, är att minnet sannolikt har uppstått ur rapportinslaget.

Denna inställning kritiseras för att inte vara objektiv, samtidigt som jag kritiseras för att sitta på höga hästar när jag påstår mig försöka vara objektiv. Jag kan bara konstatera vad min uppfattning är när jag läser LL I TR. Man kan tolka det annorlunda men detta är hur jag uppfattar det.

Jag sa att du inte var objektiv för du sa att LL sagt att SE kom till mordplatsen och direkt sprang in i gränden. Och det var inte objektivt av dig att påstå det.

Ordet "sedan" är inte synonymt med "direkt". Ordet sedan kan utan problem rymma fem minuter om det var så.

Jag vaknade och sedan gick jag till jobbet. Innebär detta att jag liggande gick till jobbet? Betyder detta att jag inte åt frukost?

Obkejtivt sett så säger inte LL att SE kommer till platsen och direkt springer in i gränden.

Låt det bero, bara inse att du också har brister i din objektivet.
Citera
2021-07-03, 12:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Att SE var en palmehatare är väl underbyggt, det räcker som "motiv " hur gärna du än drar det halmstrået.

Så när jag påstår att poliser trots allt bryr sig om motiv, då har SE motiv igen... Kappvändaren.

Jag sa bara att poliser bryr sig om motiv, jag sa inte att SE inte skulle ha ett motiv. Att motivet är baserat enbart på att SE är moderat gör dock detta motiv chockerande svagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in