2021-07-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det har reglerats och självklart kommer det regleras allt mer, ju större krypto växer sig. Bra så.
Binance som är störst har flyttat från Kina till Japan till Malta till Caymanöarna för att de haft problem med myndigheterna. De utreds av myndigheterna i USA och England för skattebrott och penningtvätt.

Så här kan det gå till i bitcoinvärlden:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-06-23/s-african-brothers-vanish-and-so-does-3-6-billion-in-bitcoin

Men visst, alla är trovärdiga ända tills den dag de inte är det. Då var man idiot för att man litade på dem. Får se vad som händer om Tether kraschar, de verkar ju mer än lovligt skumma.
Citera
2021-07-03, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Men visst, alla är trovärdiga ända tills den dag de inte är det. Då var man idiot för att man litade på dem. Får se vad som händer om Tether kraschar, de verkar ju mer än lovligt skumma.

Ja, så är det. Men "Jehovas vittnes" - resonemanget, "du kommer snart få se att vi hade rätt" ger jag ingenting för.

Jag letar istället fakta som tyder på det ena eller det andra. Saknas det fakta och bevis för den ena sidan av myntet, så avfärdar jag det tills dess att annat kommer upp bordet.

Det är upp till alla att var och en sätta sig in i faktan istället för att köpa lösa påståenden som "ni kommer snart få se..."
(ta bara åt dig om du känner dig träffad)
Citera
2021-07-03, 12:01
Medlem
Citat:
Det är upp till alla att var och en sätta sig in i faktan istället för att köpa lösa påståenden som "ni kommer snart få se..."
Och det gör Bitcoin värdelös som valuta. Alla kan inte förväntas ha sådana kunskaper att de kan sätta sig in i allt. Det är ett spekulationsinstrument för specialintresserade och bör så förbli.
Citera
2021-07-03, 13:10
Medlem
Citat:
Om jag är tillräckligt mycket tekniknörd för att ha bitcoin i min egen plånbok stämmer det, men hur praktiskt är det? Sen börjar man bygga på lager som lightning, folk använder appar skrivna av någon de inte vet om de kan lita på osv.

Sen säger du inget om att jag kan ha något förtroende för vad dessa bitcoins kommer vara värda, vilket är precis lika relevant.

Riksbanken har lite mer kontinuitet än så.

Det gäller dock att ha ett penningssystem så idiotsäkert som möjligt, och det skadar heller inte att ha lagar och kontroll som gör att bedragare åker dig så ofta som möjligt. Bitcoin är ett paradis för bedragare jämfört med vanliga pengar.

Det du vet med fiat helt säkert är att ditt värde kommer att minska, och att alla fiatvalutor går mot noll över tiden. Den äldsta är väl brittiska pundet, som är ett par hundra åt, men har tappat 98%.

Bitcoin har bara funnits i 12 år, men har över tid bara ökat i förhållande till fiat.
Citera
2021-07-03, 13:55
Medlem
Citat:
Och det gör Bitcoin värdelös som valuta. Alla kan inte förväntas ha sådana kunskaper att de kan sätta sig in i allt. Det är ett spekulationsinstrument för specialintresserade och bör så förbli.

Du måste förstå att BTC är 12 år gammal. När Internet var 12 år, typ 1981, kunde du då använda streamingstjänster? Fanns onlinespel? Kunde du jobba hemma via Internet?

Det tar tid för saker att utvecklas, och det är fortfarande extremt tidigt i Bitcoins historia.

När du använder Internet nu behöver du inte veta hur det fungerar rent tekniskt. Det kommer du inte behöva med Bitcoin heller när den är mer mogen.
Citera
2021-07-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Du måste förstå att BTC är 12 år gammal. När Internet var 12 år, typ 1981, kunde du då använda streamingstjänster? Fanns onlinespel? Kunde du jobba hemma via Internet?

Det tar tid för saker att utvecklas, och det är fortfarande extremt tidigt i Bitcoins historia.
Du jämför Bitcoin med Internet, men kanske borde du istället jämföra med alla företag och tjänster som kommit och gått. Hur många använder Usenet idag?

Citat:
Bitcoin har bara funnits i 12 år, men har över tid bara ökat i förhållande till fiat
Inga problem att hitta aktier som stigit brant i värde i 12 år och företaget ändå gått i konkurs därefter. Samlarobjekt vilket är vad Bitcoin kanske snarare skall jämföras med kan ha än mer extrem utveckling både upp och ned.
Senast redigerad av Xenonen 2021-07-03 kl. 14:38.
Citera
2021-07-03, 14:52
Medlem
Citat:
Du jämför Bitcoin med Internet, men kanske borde du istället jämföra med alla företag och tjänster som kommit och gått. Hur många använder Usenet idag?

Ett decentraliserat nätverk för kommunikation vs ett decentraliserat nätverk för ekonomi tycker jag är en bra liknelse. Det blir ju fel att jämföra något som är decentraliserat (dvs inte har en central punkt) med ett företag som är väldigt centraliserat, har ledning osv. Ett företag kan ju ha funnits i hundratals år, men får en ledning som kör allt käpprätt åt skogen.

Men om du kan komma på ett företag som har likheter med Bitcoin så vill jag gärna veta vilket det skulle kunna vara.

Sen är Bitcoin inte primärt en tjänst (även om det är en tjänst också), utan en teknik som man kan bygga tjänster på i framtiden. Usenet är en tjänst på Internet.
Senast redigerad av bagge1 2021-07-03 kl. 14:54.
Citera
2021-07-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Ett decentraliserat nätverk för kommunikation vs ett decentraliserat nätverk för ekonomi tycker jag är en bra liknelse.
Tänk det tycker inte jag. Värdet av kommunikation på Internet kan bestämmas av sändare och mottagare. För en valuta krävs ett gemensamt överenskommet värde i samhället, annars är vi tillbaka till byteshandel med alla dess nackdelar.
Citat:
Sen är Bitcoin inte primärt en tjänst (även om det är en tjänst också), utan en teknik som man kan bygga tjänster på i framtiden. Usenet är en tjänst på Internet.
Bitcoin är tydligen lita vad den som skriver känner för tillfället. Jag trodde tanken var att det skulle bli en valuta.
Citera
2021-07-03, 16:21
Medlem
Citat:
Tänk det tycker inte jag. Värdet av kommunikation på Internet kan bestämmas av sändare och mottagare. För en valuta krävs ett gemensamt överenskommet värde i samhället, annars är vi tillbaka till byteshandel med alla dess nackdelar.

Bitcoin är tydligen lita vad den som skriver känner för tillfället. Jag trodde tanken var att det skulle bli en valuta.
Det överenskomna värdet för btc på marknaden är just nu 34700$ per btc. Att det ska råda 100% konsensus om värdet är osannolikt, precis som att det finns de som tycker euro är likställt med toalettpapper så har euron ändå ett marknadsvärde. Inte ens du som tycker btc är värdelöst hade slängt 1000 btc som du får av någon. Du hade sålt dem till marknaden till det överenskomna priset.

Btc är ett protokoll som är implementerat decentraliserat, precis som internet. Liknelsen med ett företag är absurd.
Citera
2021-07-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Det överenskomna värdet för btc på marknaden är just nu 34700$ per btc.
Och i morse var det $33400. Inte så praktisk tmed en sådan volatil valuta, men nu handlade det om analogin med Internet var vettig, och det är den inte.
Citat:
Btc är ett protokoll som är implementerat decentraliserat, precis som internet. Liknelsen med ett företag är absurd.
I båda fallen köps och säljs andelar till ett värde som fastställs på en marknad. Som Gamestop och AMC visar behöver det idag inte ha mycket med själva företaget och dess värde att göra.

Om Bitcoin bara är ett protokoll så tycker jag folk skall sluta handla med det som det var ett värdepapper eller en valuta.
Citera
2021-07-03, 18:03
Avslutad
Citat:
Och i morse var det $33400. Inte så praktisk tmed en sådan volatil valuta, men nu handlade det om analogin med Internet var vettig, och det är den inte.
Ja, iom att du inte fattade jämförelsen med internet på 80 talet, så köper jag att du har den invändningen.

Citat:
Om Bitcoin bara är ett protokoll så tycker jag folk skall sluta handla med det som det var ett värdepapper eller en valuta.
Mjo, men nu är inte Bitcoin bara ett protokoll precis som att guld inte bara är ordnade atomer.

Inte för att jag tror att du ger dig med dessa tandlösa typer av invändningar...
Citera
2021-07-03, 18:23
Medlem
Citat:
Mjo, men nu är inte Bitcoin bara ett protokoll precis som att guld inte bara är ordnade atomer.
Som jag konstaterat förut är bitcoin precis vad den som skriver vill tro, och argumenterar jag mot någon som hävdar att Bitcoin är ett protokoll hoppar någon annan in och hävdar att det är det inte alls. Går liksom inte att diskutera på de villkoren, så jag överlåter åt er troende att tala om hur bra bitcoin är på något, oklart vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in