2021-07-02, 21:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Hon reagera på mannen innan något hänt och han drog hennes uppmärksamhet till sig så hon studerade honom noga på nära håll framifrån, en berusad dejt är inget störningsmoment jämfört med en trafikerad korsning med flera bilar, människor och en skrikande Lisbeth, dessutom såg de bara mördaren springande bakifrån i mörkret. Som vanligt har jag radat upp flera argument som krossar dina fullständigt

Hon såg honom högst tre sekunder.

Så hon reagerade på mannen innan mordet skett? Intressant

Nej hon såg inte mannen framifrån, hon såg honom snett framifrån.

Nej du räknade upp dina ogrundade åsikter, inte argument.

Du har ju sagt att jacka och rock är två extremt likadana plagg. Det blir då uppenbart att YN såg fel, man gör ju lätt det på plagg. Det var ju mörkare på den gatan också. Självklart hade mannen YN såg en klarblå jacka på sig. Jag skulle inte säga detta om jag inte trodde på det.
Citera
2021-07-02, 21:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Blev du sugen på uppåttjack eller eftersom du tog upp det? Alla som har minsta kunskap om brott vet att motiv är det som man koncentrar sig på sist då det är fullständigt irrelevant.

Nej jag vet att SE är mördaren. När man säger att det inte finns ett motiv så menar man givetvis att det inte finns ett motiv som är vettigt ur andra människors ögon. Men alla mördare har något sjukt motiv som bara är begripligt i den personens huvud. Säger en del om dig att man måste förklara dessa självklarheter eftersom du inte förstår skillnaden

Nej lille vän, anledningen till att man inte brukar spekulera om motivet när man söker en okänd GM är att det kan finnas så otroligt många motiv att mörda en person, så att ta fram ett motiv är meningslöst. Motiv kollar de alltid så fort de fått tag i någon misstänkt.

Vad säger man då när det inte ens finns ett ovettigt motiv? Haha. Jävla troll. Du verkar inte ha det så lätt med språk och ordförståelse.

När nån säger att man vet SE är mördaren så betyder det att man gissar SE är mördaren. Konstigt att vi måste förklara det för dig
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-02 kl. 21:38.
Citera
2021-07-02, 21:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den version du delar med KP skriver du, och så kan det väl säkert vara. Men vad är det då egentligen du och KP är överens om menar du? Tänker du på det vi var inne på nyss, om att SE av någon anledning (som ni kanske inte alls kan/vill förklara) helt enkelt måste ha sett Lars J?
Byt inte ämne, det där har jag redan svarat på. Och kan du tänka dig, svaret är fortfarande det samma.

Men för en gångs skull ska du svara, här har du mitt inlägg igen, var så god:
Du har inte på något enda sätt förklarat hur du resonerar när du menar att din version är mer sannolik än den version jag delar med KP. Varför är din version mer sannolik? Jag förstår hur du menar att det gått till. Men du har inte med ett enda ord förklarat varför det är mer sannolikt än att SE beskrev LJ.

All information du behöver för att svara finns i det fetade.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-02 kl. 22:03.
Citera
2021-07-02, 22:39
Medlem
Skandiamannen ville vara med på rekonstruktionen av mordet men han fick inte.
Jag kan inte låta bli att fundera hur han skulle ha agerat.

Om han var vittne skulle han då gjort ungefär likadant som i vittnesförhöret?

Om han var gm , hur skulle han då ha agerat utan att väcka uppmärksamhet ?
Citera
2021-07-02, 23:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Skandiamannen ville vara med på rekonstruktionen av mordet men han fick inte.
Jag kan inte låta bli att fundera hur han skulle ha agerat.

Om han var vittne skulle han då gjort ungefär likadant som i vittnesförhöret?

Om han var gm , hur skulle han då ha agerat utan att väcka uppmärksamhet ?

Vissa påstår att när GM SE fick reda på att det rekonstruerades utan honom så blev han så rädd för att han var misstänkt att han reagerade som han gjorde. Tanken är då att "man förhör alltid den misstänkte sist", vilket så klart är rent hittepå, så det hela är ju en fri fantasi.

Men om man spinner vidare på att det var så. Vad hade SE då gjort om de kallade honom på rekonstruktion efter att de sett honom på Rapport? Han hade ju då satt sig i en sits där han själv tror är misstänkt, och måste live-ljuga för polisen och eventuella andra vittnen. Och man ska tänka på att allmänheten i april 1986 inte hade en lika tydlig bild som idag av vad som hände på mordplatsen efter skotten.

Och nästan samma risk sätter han sig i även om han är GM men inte tror han är misstänkt.

GM SE ska alltså vara helt orädd för att bli igenkänd, helt orädd för att vara med på rekonstruktioner för poliser. Han var orädd för LP. Orädd för YN. Orädd för AB.
Citera
2021-07-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vissa påstår att när GM SE fick reda på att det rekonstruerades utan honom så blev han så rädd för att han var misstänkt att han reagerade som han gjorde. Tanken är då att "man förhör alltid den misstänkte sist", vilket så klart är rent hittepå, så det hela är ju en fri fantasi.

Men om man spinner vidare på att det var så. Vad hade SE då gjort om de kallade honom på rekonstruktion efter att de sett honom på Rapport? Han hade ju då satt sig i en sits där han själv tror är misstänkt, och måste live-ljuga för polisen och eventuella andra vittnen. Och man ska tänka på att allmänheten i april 1986 inte hade en lika tydlig bild som idag av vad som hände på mordplatsen efter skotten.

Och nästan samma risk sätter han sig i även om han är GM men inte tror han är misstänkt.

GM SE ska alltså vara helt orädd för att bli igenkänd, helt orädd för att vara med på rekonstruktioner för poliser. Han var orädd för LP. Orädd för YN. Orädd för AB.

Jag har uppfattat det som att han verkligen ville vara med på rekonstruktionen och blev sur för att han inte fick det.
Hur gör man på en rekonstruktion om man själv är gm utan att det blir konstigt?
Citera
2021-07-02, 23:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag har redan gett min uträkning. SE behöver springa. Men ingen ser någon springa.

Armkrok är inte klarlagt vad jag vet.

Det som verkligen inte är klarlagt är varför tiderna på LOP och NF diffar. Men vi vet ju att placeringarna på NF i olika skeden och olika förhör inte går ihop. Något är ju faktiskt fel på placeringarna.

Armkrok finns beskrivet i förhör med LP. Sista 70 m gick paret Palme i en medelhastighet av 2,6 km/h som du kan se i förhör med NF. Paret Palme stannade dessutom till vid Sari ett antal sekunder.

Ditt påstående om att makarna Palme promenerat med en medelhastighet av 5 km/h från Grand till mordplatsen stämmer inte eller hur? Din teori om att SE måste springa i egenskap av Grandman känns obevisad.
Citera
2021-07-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Armkrok finns beskrivet i förhör med LP. Sista 70 m gick paret Palme i en medelhastighet av 2,6 km/h som du kan se i förhör med NF. Paret Palme stannade dessutom till vid Sari ett antal sekunder.

Ditt påstående om att makarna Palme promenerat med en medelhastighet av 5 km/h från Grand till mordplatsen stämmer inte eller hur? Din teori om att SE måste springa i egenskap av Grandman känns obevisad.

Vad är poängen med tramset?
Det är SE som Grandman som är obevisad och hur teorin även får stöd i andra uppgifter och "dina siffror"

Dina försök att hitta lögner tidigare fick sina förklaringar, men också ett antal frågor kring vad du egentligen menar. (FB) Skandiamannen
Du kanske inte ville svara?
Ska vi enas om att man inte med säkerhet kan beslå Stig för lögner kring dessa uppgifter då?
Citera
2021-07-02, 23:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Sträckan SE måste ta igen är 30 m försprång, Sveavägen till Luntmakargatan, 50m? Adolf Fredriks kyrkogata till bakdörren på Skandia 80m? Bakdörren till entrén 60m? Skandia till 10 m norr om La Carterie - 20m? Sen minst 20 s hälsningsfraser med väktarna.

Och då har vi inte ens pratat om varför han ska ha tagit denna omväg, har han något ärende på Skandia så blir det ju ännu längre omväg och ännu mer tid som går.

Din medelhastighet på 2,6 km/h stämmer inte alls, eller hur? För då utgår du från att de sista uppgifterna från NF är de som stämmer med verkligheten. Men det har vi ingen aning om.

Var tror du NF mötte LOP?

Vi vet att de inte gick armkrok när Palme sköts.

Och vad skulle medelhastigheten på Palme från la Carterie betyda för nåt om man ens kunde slå fast den? Det är en minoritet av sträckan. Och när Palme går den sträckan så menar ju du att SE redan är ikapp, så den tiden kan man räkna bort. Dessutom, ju långsammare du gör LOP mellan la Carterie och mordplatsen ju snabbare gick de Grand till La Carterie. Vi vet att medelhastigheten mellan Grand och mordplatsen är högre än 2,6.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-03 kl. 00:26.
Citera
2021-07-03, 00:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Vad är poängen med tramset?
Det är SE som Grandman som är obevisad och hur teorin även får stöd i andra uppgifter och "dina siffror"

Dina försök att hitta lögner tidigare fick sina förklaringar, men också ett antal frågor kring vad du egentligen menar. (FB) Skandiamannen
Du kanske inte ville svara?
Ska vi enas om att man inte med säkerhet kan beslå Stig för lögner kring dessa uppgifter då?

Trams? Att ni kommer med påståenden ni inte har belägg för. Det är ju rena påhitt Ni drar fram och vill göra till sanningar.

Absolut kan vi enas om att varken du eller jag eller någon annan kan säga med säkerhet. Däremot kan vi göra sannolikhetsbedömningar som jag gav exempel på när jag pratade om signalement kontra SE. Där får mina teorier stöd från professionella poliser från 1986, senaste PU, Borgnäs och Lena Andersson mm.

Från vilken/vilka menar du att du har stöd för dina förklaringar om lögnerna? Redan 1986 sa poliserna att han inte talade sanning. Finns ju hur många som helst som menar att han ljuger oavsett om man uppfattar honom som skyldig eller ej, eller hur. PU har gjort en annan bedömning än dig. Jag tycker den är bättre helt enkelt.
Citera
2021-07-03, 00:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Trams? Att ni kommer med påståenden ni inte har belägg för. Det är ju rena påhitt Ni drar fram och vill göra till sanningar.

Absolut kan vi enas om att varken du eller jag eller någon annan kan säga med säkerhet. Däremot kan vi göra sannolikhetsbedömningar som jag gav exempel på när jag pratade om signalement kontra SE. Där får mina teorier stöd från professionella poliser från 1986, senaste PU, Borgnäs och Lena Andersson mm.

Från vilken/vilka menar du att du har stöd för dina förklaringar om lögnerna? Redan 1986 sa poliserna att han inte talade sanning. Finns ju hur många som helst som menar att han ljuger oavsett om man uppfattar honom som skyldig eller ej, eller hur. PU har gjort en annan bedömning än dig. Jag tycker den är bättre helt enkelt.

Måste man ha kändisars stöd i sina tolkningar? När du säger att SE ljuger när han säger att han kollat upp utstämplingstiden innan TR så har du ingen aning om SE ljuger.

Och att man inte har någon aning om det är lögn eller inte är en objektiv tolkning av orden han säger.

Signalement kontra SE? Vad säger sannolikhetsbedömningarna om att de närmaste vittnena säger blå jacka och att vittnen längre bort säger mörk rock?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-03 kl. 00:37.
Citera
2021-07-03, 04:01
Medlem
Citat:
Problemet med din objektivitet är att du ju faktiskt inte är objektiv. Du svajar hit och dit. Om du vore riktigt objektiv så hade du kanske inte bara argumenterat mot oss som inte tror det var SE en dag. Sen nästa dag argumenterar du bara mot de som tror att SE är mördaren.

En hög häst är det.

Det var ju inte särskilt objektivt idag när du sa att LL i TR säger att SE kom till mordplatsen och direkt sprang in på Tunnelgatan.

Jag skulle också hävda att det inte är så det framstår i Rapport.

Jag har nu gått tillbaka och läst sid. 19-21 av vittnesmålet i TR. LL uttrycker osäkerhet kring när SE kommer till platsen. Han ger några olika minnesbilder och landar till sist i att det han egentligen minns av SE är att han ser honom kila in i gränden. Innan dess säger han bl.a.: Ja nu vet jag ju var han kommer ifrån när jag har facit i hand. ... Han hade ju arbetat på Skandia och sedan kom fram till mordplatsen och sedan så kilade han runt hörnet och in där i gränden.

Sen blir LL ombedd att bortse från vad han fått veta efteråt och gå till sin egna minnesbild. Då är det att SE har kilat in i gränden han faktiskt minns.

Här finns flera tankar man kan göra sig:
1: LL nämner facit. Detta facit kan inte vara mycket annat än SEs rapportinslag. LL tar med flera saker som uppenbarligen kommer från SE I rapport (bl.a. Varför SE springer in i gränden), men när han underförstått ombeds bortse från rapportinslaget återstår bara en iaktagelse av att SE springer in i gränden. Det finns utifrån att LL hänvisar till SEs medieframträdande som facit, starka skäl att tro att egentligen hela observationen av SE bygger på detta facit snarare än egna minnen.

2: LL beskriver hur SE kommer till platsen och kilar runt hörnet in i gränden. Just uttrycket kila runt hörnet ger stöd för det jag skrev i förra inlägget som kritiseras för att inte vara objektivt. Att SE kilar runt hörnet uttrycker att SE inte uppehåller sig på mordplatsen mellan att han kommer på Sveavägen söderut och springer på tunnelgatan österut. Det uttrycker en rörelse från färd söderut på Sveavägen till färd österut på tunnelgatan i ett och samma skeende. Och lämnar ju inte utrymme för egentligt uppehälle på mordplatsen. Detta var exakt vad jag beskrev i inlägget.

3: Det LL till slut säger sig minnas när han bortser från "facit" är bara att SE kilar in på tunnelgatan. Dvs att man måste bortse från det han först säger om hur SE kommer till platsen. Osäkerheten om när SE kommer till platsen. Och vad som beskrivs om varför SE springer. Då just språngmarchen finns i rapportinslaget måste man här misstänka att det är därifrån minnet om språngmarchen kommer. Det är också intressant att se detta i sammanhang med JAs utsaga om den/de man/män som kommer fram och pratar med dem. LL har alltså inget minne av att SE kommer fram och snackar.

Sammantaget när jag läser förhöret i TR från sidan 19-21 så upplever jag förhöret som så kraftigt influerat av SEs medieframträdande att det inte går att ta på allvar. I vissa delar är influensen påtalad av LL själv och han ombeds försöka bortse från detta.

Min uppfattning av LLs minne av SE, sett i sammanhanget av att han i ett tidigt förhör uttryckligen inte minns honom, är att minnet sannolikt har uppstått ur rapportinslaget.

Denna inställning kritiseras för att inte vara objektiv, samtidigt som jag kritiseras för att sitta på höga hästar när jag påstår mig försöka vara objektiv. Jag kan bara konstatera vad min uppfattning är när jag läser LL I TR. Man kan tolka det annorlunda men detta är hur jag uppfattar det.
Senast redigerad av Pirigin 2021-07-03 kl. 04:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in