2021-06-22, 15:04
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danieel90
Alltså jag pluggar komvux men har inte rätt till studiemedel till 8 augusti typ. För att jag faila en kurs. Kan jag inte få ersättning till dess??
Nej. Men däremot kan du plugga ikapp och klara av kursen utan att det syns. Gamla kurser brukar inte synas på samma sätt som nya kurser.
Citera
2021-06-23, 08:45
Medlem
Man får lov att plugga viss % på a kassa.
Prata med dem.
Citera
2021-06-23, 08:47
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Du, jag sitter så in i helvete i skiten för jag plockade ut 20 dagar under 2 månader när jah hade sommarlov från plugger för 2 år sen. Så se till att du har ryggen fri !

Ring a-kassan. Du får inte studera och plocka a-kassa samtidigt. Inte när det är studieuppehåll

Blev du polisanmäld?
Citera
2021-06-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
De har inga synpunkter på det. I första hand tittar de på hur många timmar du arbetat för att se vilka villkor du uppfyller. Uppfyller du villkor för ersättning så använder de ersättning du fått för en referensperiod. Du rapporterar detta som vanligt. Det enda är att du givetvis får ingen ersättning för de här två veckorna i och med att du förvärvsarbetar.

Vad gäller ersättningen så finns det ett maxtak. De tittar inte på din ekonomi i övrigt. Det är väl snarare en presumtion att man ska ha tillgångar sparade att klara sig i alla fall ett halvår framåt utan någon hjälp från myndigheter.

Jag gjorde nu frilansandet en kort period och ska få ut lön för arbetet. Akassan bad om avtalet som jag laddade upp till dem. Men jag ser nu att jag kommer få lite extra utbetalt. Ringde arbetsgivaren och undrade om något blev fel och han svarade bara att jag kan se det som en liten bonus. Det var 3500 kr extra. Kommer akassan upptäcka dessa 3500kronor extra? Eller kan jag strunta i att rapportera dessa. Känns omständigt och skulle gärna vilja spara de utan att de ska gå rätt till inkomsten. Någon som har tankar kring det här?
Citera
2021-06-23, 13:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpa_mkt
Jag gjorde nu frilansandet en kort period och ska få ut lön för arbetet. Akassan bad om avtalet som jag laddade upp till dem. Men jag ser nu att jag kommer få lite extra utbetalt. Ringde arbetsgivaren och undrade om något blev fel och han svarade bara att jag kan se det som en liten bonus. Det var 3500 kr extra. Kommer akassan upptäcka dessa 3500kronor extra? Eller kan jag strunta i att rapportera dessa. Känns omständigt och skulle gärna vilja spara de utan att de ska gå rätt till inkomsten. Någon som har tankar kring det här?
Två fall...
1. A-kassan använder det för att beräkna vilken ersättning du skall få om du blir arbetslös. Nu tror jag inte 3500kr spelar någon roll men du riskerar att få lite lägre ersättning om du struntar i att uppge dom...
2. Skulle det vara så att du redan är arbetslös och A-Kassan fyllde ut inkomsten mellan det du tjänade och det du skulle få i A-Kassa så skulle jag strunta att uppge att du fått en extra "bonus"
Citera
2021-06-23, 13:37
Medlem
..
Citera
2021-06-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Två fall...
1. A-kassan använder det för att beräkna vilken ersättning du skall få om du blir arbetslös. Nu tror jag inte 3500kr spelar någon roll men du riskerar att få lite lägre ersättning om du struntar i att uppge dom...
2. Skulle det vara så att du redan är arbetslös och A-Kassan fyllde ut inkomsten mellan det du tjänade och det du skulle få i A-Kassa så skulle jag strunta att uppge att du fått en extra "bonus"

Jag har varit arbetslös pga pandemin. Fick det här temporära gigget och då ville akassan ha alla uppgifter och nu har kag rapporterar på så vis att lönen går till ersättning istället för akassan ca 1 månadslön. Sen ska akassan betala ut ersättning till mig igen.

I så fall låter jag bli att meddela dem om de här 3500kr extra.

Har akassan fri tillgång till skatteverkets uppgifter förresten?
Senast redigerad av Pumpa_mkt 2021-06-23 kl. 13:40.
Citera
2021-06-23, 13:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpa_mkt
Jag har varit arbetslös pga pandemin. Fick det här temporära gigget och då ville akassan ha alla uppgifter och nu har kag rapporterar på så vis att lönen går till ersättning istället för akassan ca 1 månadslön. Sen ska akassan betala ut ersättning till mig igen.

I så fall låter jag bli att meddela dem om de här 3500kr extra.

Har akassan fri tillgång till skatteverkets uppgifter förresten?
A-Kassan har fått sina papper och uppgifter från din arbetsgivare så dom är nöjda
Du har fått 3500kr extra så du är nöjd
Skatteverket har fått in sin skatt så dom är nöjda
Nej A-Kassan kollar inte vad du deklarerat i lön

Alla nöjda o glada...
Citera
2021-06-24, 12:57
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Blev du polisanmäld?

Nä, men dom har stängt av mig sedan mars, och ska utreda mig. Får ett svar i september...
Citera
2021-07-02, 22:22
Medlem
MrFreds avatar
Går på A-kassa sedan 3 månader....och nu händer detta. Vad gör jag??

Hej.
Jag har gått på A-kassan i snart 3 månader och får ut mellan 8-10lax per månad efter skatt. Sökte jobb och blev kallad på intervju. Fick jobbet. Nu har jag gått på introduktion och jag trivs varken med jobbet eller personalen.

Om jag inte kryssar för på veckorapporten på min akassas hemsida att jag gått på introduktion i 3 dagar denna vecka, utan varit arbetslös hela veckan, kommer de att få reda på det ändå på något sätt att jag gått dessa 3 introduktionsdagar? Jag vill nämligen inte gå till jobbet på måndag. Vill ha ett annat jobb.
Citera
2021-07-02, 22:30
Medlem
Gå till jobbet men gör ett dåligt jobb så kommer det lösa sig snabbt
Citera
2021-07-02, 22:30
Medlem
Jobba för fan och gör rätt för dig, och sök ett annat jobb under tiden.

Sjukt bortskämt att välja bort ett jobb för att man inte tycker det passar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in