2021-07-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Jag känner inte till specifikationerna för RB 99 i detalj, men det överraskar mig i så fall om de skiljer sig från AMRAAM-versionen som RB 99 är en licensierad version av. Och alla versioner av AMRAAM är kompatibla med NASAMS. IRIS-T (aka RB 98) är förresten också kompatibel med NASAMS.
Vad jag har fått till mig så RB 99 är tjockare än de nya modellerna. Samt att dess räckvidd är sämre. Men jag kan ha fel att Rb 99 inte skulle få plats i NASAM.
Citera
2021-07-02, 20:46
Medlem
Citat:
Jag känner inte till specifikationerna för RB 99 i detalj, men det överraskar mig i så fall om de skiljer sig från AMRAAM-versionen som RB 99 är en licensierad version av. Och alla versioner av AMRAAM är kompatibla med NASAMS. IRIS-T (aka RB 98) är förresten också kompatibel med NASAMS.
Vad jag har fått till mig så är RB 99 tjockare än de nya modellerna. Samt att dess räckvidd är sämre. Men jag kan ha fel att Rb 99 inte skulle få plats i NASAM.

Visst är det bra med olika alternativ till NASAM. Men ska man räkna på räckvidd så är det sämre med IRIS-T RB 98 som jag inte visste var kompatibel. Är det då i NASAM version 3?
Citera
2021-07-02, 20:47
Medlem
Citat:

RB99 i Sverige är AIM-120B/C5. Vi köpte in 100st av B versionen i mitten på 90 talet, det följdes upp av 100 till några år senare, sedan köptes 50st av C5 versionen in.
Citera
2021-07-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
AMRAAM när den lanserades bedömdes ha sämre effektivitet än Skyflash när de utvärderades.
Så nja är inte helt övertygad om de amerikanska robotarnas storhet.

Nu är det lite skillnad på en AIM-120A och en AIM-120D.
Citera
2021-07-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vad jag har fått till mig så är RB 99 tjockare än de nya modellerna. Samt att dess räckvidd är sämre. Men jag kan ha fel att Rb 99 inte skulle få plats i NASAM.

Visst är det bra med olika alternativ till NASAM. Men ska man räkna på räckvidd så är det sämre med IRIS-T RB 98 som jag inte visste var kompatibel. Är det då i NASAM version 3?
Ja, det stemmer at det er Nasams v3 som kom i 2019.
Citera
2021-07-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
RB99 i Sverige är AIM-120B/C5. Vi köpte in 100st av B versionen i mitten på 90 talet, det följdes upp av 100 till några år senare, sedan köptes 50st av C5 versionen in.
Jag kan då tillägga att NASAM klarar från AIM-120 C5 enligt deras hemsida.
Men vilken version baserar RB 99 som vi har tillverkningslicens på? Är inte det AIM-120B?
Senast redigerad av slurppen 2021-07-02 kl. 21:28.
Citera
2021-07-02, 21:41
Medlem
Citat:
RBS 15 MK3/4 var inte heller färdigutvecklad när vi erbjöd Finland den till deras korvetter. Därför valde de delvis Gabriel istället.

Nej den är under utveckling och beräknas vara klar 2022. Där både Australien och Japan har fått godkänt att få köpa den. Modellen har även erbjudits till Finland i samband med köp av flygplan. Vissa länder kommer nog inte att få köpa den nya modellen.

Nu har jag inte skrivit om om dess prestanda. Men ja den anses ha en räckvidd som är ca 50% längre än AIM-120 C7. Där det även finns en fördel att gömma en del vapen i vapenrummet på F 35 då man inte vet vad som göms där. Är den i närheten av vad som utlovas så är ja räckvidden längre än METEOR.
För att förtydliga så har Finland erbjudits AIM-120 C8 och inte AIM-120D vad jag vet. Det är AIM-120D som förväntas få bättre räckvidd än METEOR.
Citera
2021-07-02, 21:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nu är det lite skillnad på en AIM-120A och en AIM-120D.
Oavsett så är robotar likt amraam’s prestanda kraftigt överdrivna när det kommer till praktiskt användning.
Citera
2021-07-02, 21:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
RBS 15 MK3/4 var inte heller färdigutvecklad när vi erbjöd Finland den till deras korvetter. Därför valde de delvis Gabriel istället.

Nej den är under utveckling och beräknas vara klar 2022. Där både Australien och Japan har fått godkänt att få köpa den. Modellen har även erbjudits till Finland i samband med köp av flygplan. Vissa länder kommer nog inte att få köpa den nya modellen.

Nu har jag inte skrivit om om dess prestanda. Men ja den anses ha en räckvidd som är ca 50% längre än AIM-120 C7. Där det även finns en fördel att gömma en del vapen i vapenrummet på F 35 då man inte vet vad som göms där. Är den i närheten av vad som utlovas så är ja räckvidden längre än METEOR.
RB15 har en mer avancerad målsökare än Gabriel men är dyrare. Gabriel bedömdes Good enough, trots att det är en mindre kompetent robot.
Sjömålsrobot lär knappast var något prio för finska FV. Kusten som kan bli aktuell för angrepp täcks mer än väl av flottans och KA’s robotar + minor.
Citera
2021-07-02, 22:04
Medlem
Citat:
För att förtydliga så har Finland erbjudits AIM-120 C8 och inte AIM-120D vad jag vet. Det är AIM-120D som förväntas få bättre räckvidd än METEOR.

AIM-120C-8 är en tidigare beteckning för det som numera (i.e. oftast men uppenbarligen inte alltid) benämns AIM-120D. Det är möjligt att användningen av AIM-120C-8 "släpar efter" i vissa typer av dokument, typ offentliga.
Citera
2021-07-02, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
RB15 har en mer avancerad målsökare än Gabriel men är dyrare.
Kan du fortelle oss på hvilket grunnlag du kan si at RBS15 har en mer avancerad målsökare än Gabriel sin? Opplysninger om slike ting er sjelden offentlige. Det vi vel kan si er at RBS15 sannsynligvis har større stridshode, men selv det kan vi ikke si med 100% sikkerhet ettersom det vel ikke er oppgitt offentlig for Gabriel 5.
Citera
2021-07-02, 22:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Kan du fortelle oss på hvilket grunnlag du kan si at RBS15 har en mer avancerad målsökare än Gabriel sin? Opplysninger om slike ting er sjelden offentlige. Det vi vel kan si er at RBS15 sannsynligvis har større stridshode, men selv det kan vi ikke si med 100% sikkerhet ettersom det vel ikke er oppgitt offentlig for Gabriel 5.
RBS15 jobbar med aktiv hoppande radar, GPS, INS och har förmåga att särskilja verkliga mål från skenmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in