2021-07-01, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Informativt!
Har redan bokat in på mottagning. Ser man alltså inte hb där? Det är genom geblod.

Inte tyvärr i själva mottagningen utan dom skickar till labbet och du får sedan efter några dagar ta del av HB resultatet. Är det ditt första gång så får du inte lämna blod/tappa samma dag utan du får vänta ett par veckor tllls dom kollar upp dina blodvärden och samt kontrollera att du inte har HIV,hepatit eller andra infektioner. Därefter får du ett sms att du är godkänd för att lämna blod som blodgivare.

javisst rekommenderar att man tappar var 3 månad för att hålla sig under refvärden och slippa oroa för hjärtinfarkt o annat elände.
Citera
2021-07-01, 23:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodyfass
Inte tyvärr i själva mottagningen utan dom skickar till labbet och du får sedan efter några dagar ta del av HB resultatet. Är det ditt första gång så får du inte lämna blod/tappa samma dag utan du får vänta ett par veckor tllls dom kollar upp dina blodvärden och samt kontrollera att du inte har HIV,hepatit eller andra infektioner. Därefter får du ett sms att du är godkänd för att lämna blod som blodgivare.
Har lämnat test prover. Loggade in och spg att jagvhafe en tid bokad nu för antagligen tappning.
Citera
2021-07-01, 23:50
Bannlyst
Citat:
Har lämnat test prover. Loggade in och spg att jagvhafe en tid bokad nu för antagligen tappning.

Håll koll på dina järnvärden efter varje tappning, järn värderna kan gå ner rejält hos vissa vid blodtappning. .Du får järntabletter duoferon efter blodtappning hos blodcentralen, ta dom regelbundet rekommenderar helst på natten innan du går o lägger då kroppen absorberar bättre järntabletter med tom mage. Var inte orolig om din avföring färg blir mörk, det är normalt när man tar järntabletter.

Kräv att dom kontrollerar dina järvärden det brukar dom göra så slipper du betala via werblabs o sparar en slant.
Senast redigerad av bodyfass 2021-07-01 kl. 23:54.
Citera
2021-07-02, 14:43
Medlem
Citat:
Håll koll på dina järnvärden efter varje tappning, järn värderna kan gå ner rejält hos vissa vid blodtappning. .Du får järntabletter duoferon efter blodtappning hos blodcentralen, ta dom regelbundet rekommenderar helst på natten innan du går o lägger då kroppen absorberar bättre järntabletter med tom mage. Var inte orolig om din avföring färg blir mörk, det är normalt när man tar järntabletter.

Kräv att dom kontrollerar dina järvärden det brukar dom göra så slipper du betala via werblabs o sparar en slant.

Om han ligger i riskzonen för att dö pga högt Hb (ditt påstående) kanske han inte ska äta extra järn som kan leda till högre Hb.
Citera
2021-07-02, 15:00
Medlem
Citat:
Efter hur lång tid krachade det?
Vet inte men jag tror att det gick snabbt. Lite samma symptom vid för lågt som vid för högt östro. Börjar äta AI och fick tillbaka morgonstånd efter någon vecka men sedan efter ytterligare en vecka så var jag tillbaka där jag var innan AI. Därför testar jag nu med ”microdos”. Den här gången ska jag följa upp med blodprov vilket jag inte gjorde förra gången.

Citat:
Bra gjort fp det till 16 fdelar hehe.
Lite pilligt men inte så farligt. Behöver ju bara dela piller var åttonde vecka. Tyckte det blev bra.
Åttondelar kan jag skära till nästan perfekt. När jag delar åttondelarna till sextondelar blir det lite lite ojämnt men inget extremt.

Citat:
Tycker mig fått något mindre acne pp ryggen, men fortsatt ganska myclet. Beror på östro va?
Vet ej men jag har mycket mer acne på ryggen och bröstet sedan jag började med Nebido. Framför allt första tre-fyra veckorna efter injektion. Om det beror på högt östro eller testo vet jag inte, infaller ju samtidigt.

Citat:
Efter hur många dagar efter injektion har du lämnat östroprov?
10 dagar efter injektion.

Citat:
Det känns som östrot blir högre i slutet av intervalet, eller är der bara testot som sjunker?
Så ska det nog inte vara. Jag tror östrogenet faller i takt med att testosteronet faller. Men jag kan ha fel.
Citera
2021-07-02, 16:27
Medlem
Citat:
Nebido är ingen raketforskning det är ett långsam ester som bryts långsamt i kroppen i ett tidsspann på 10–14 veckor , har sj kört nebido men alltid i bakgrund av en kur och det stämmer som du säger att nivåerna landar på 20nmol i slutet. jag hade exakt 20nmol sista veckor med nebido.

Tror att du blandar ihop TRT med att kura. För TRT är en nivå på 20-30 en dröm men om man vill fuska är det naturligtvis inte tillräckligt.
Citera
2021-07-02, 17:52
Medlem
Citat:
Du förstår fortfarande inte hur allvarligt det är att ha hb värden som ligger i din nivå, allt över 170nmol är inte bra. Anledningen att många BB dör är främst pga dåliga blodvärden och därmed hjärtinfarkt. Du kan inte jämföra andra som haft hb värden över 200 med dig som kurat steroider, berätta till din läkare om dina värden så får du se vad han säger om det. Om jag var du så hade jag gått till akuten och tappat omg eller fått remiss till hematolog för tappning.

Det stämmer inte riktigt! Man tittar på betydligt fler parametrar än HB om man ska prata om farligheter. EVF! Men inte ens
det räcker. Trombocyter! Det ger en samlad bild av risker. Att börja tappa blod regelbundet är inte heller alltid bra då det kommer bli en ond spiral. Kroppen kommer justera det relativt snabbt till nivåer innan.

Jag vet dock att ibland är det ett måste att tappa några gånger per år.
Citera
2021-07-02, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HULKEN-STHLM
Det stämmer inte riktigt! Man tittar på betydligt fler parametrar än HB om man ska prata om farligheter. EVF! Men inte ens
det räcker. Trombocyter! Det ger en samlad bild av risker. Att börja tappa blod regelbundet är inte heller alltid bra då det kommer bli en ond spiral. Kroppen kommer justera det relativt snabbt till nivåer innan.

Jag vet dock att ibland är det ett måste att tappa några gånger per år.

Visa mig källa eller bevis att tappa blod blir en ond spiral och att kroppen kommer justera det relativ snabbt till nivåerna innan. Jag har sj tappat i flera år och vet att det inte är så, det är logiskt att nivåerna går såklart ner vid varje tappning och upp när du går på steroider som ökar röda blodkroppar. Höga Hemoglobin, höga evf och höga trombocyt värden går oftast hand i hand och när du tappar går dessa värden samtidigt ner.

Främsta orsaken att BB får hjärtinfarkt det är pga dåliga blodvärden och kolesterolvärden och det är drf majoriteten tappar regelbundet blod. Att påstå att det blir en ond spiral när man tappar blod säger hur mycket du vet om tappning, säg det till din lokala läkarre så får du se vad du får för svar.
Citera
2021-07-02, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
Om han ligger i riskzonen för att dö pga högt Hb (ditt påstående) kanske han inte ska äta extra järn som kan leda till högre Hb.

Järn tar man efter tappning och när man vet att HB nivåerna ligger under referensvärden och samt när järnnivåerna är låga.
Citera
2021-07-02, 21:22
Medlem
Tar era läkare östrot på er?
Min läkare tycker inte det är nödvändigt haha..
Trots att en som hoppade in när han var sjuk höll helt med mig att det är viktigt att hålla koll på.
Citera
2021-07-02, 23:28
Medlem
Citat:
Järn tar man efter tappning och när man vet att HB nivåerna ligger under referensvärden och samt när järnnivåerna är låga.
Går på Nebido och har haft problem med högt Hb. Jag gjorde två saker 1) slutade med järntabetter och började med lågpulsträning. Vad som sänkte mitt Hb från ~170 till ~160 vet jag inte men jag fortsätter med lågpulsträning och kommer inte börja med järntillskott igen.
Citera
2021-07-03, 08:29
Medlem
[quote=fridhemsplan|

Vet ej men jag har mycket mer acne på ryggen och bröstet sedan jag började med Nebido. Framför allt första tre-fyra veckorna efter injektion. Om det beror på högt östro eller testo vet jag inte, infaller ju samtidigt.

.[/QUOTE]

För mig så är det östrot som ger acne. När jag fick ner östrot till under 100 försvann typ alla acne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in