2021-07-02, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Skillnaden mellan dig och mig är bevisligen att jag är den som använder just hjärnan. kurt-sune menar att risken för att bli INFEKTERAD minskar om man undviker skräpmat och är vid god vigör. Du verkar inte vara så smart, alternativt struntar du i att läsa innan du skriver. *hihi*

Nej det menar jag inte alls. Däremot minskar risken för bli allvarligt sjuk och dö genom att inte gå runt med hängmage.

Det är ni covidianer som är så rädda för smitta helt i onödan i många fall.
Citera
2021-07-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
En tredubbling av fallen på en vecka är inte illa pissat, från 4000 fall till 12000.

Dom har helt enkelt inte råd att hålla stängt längre.

Att kasta munskydden och släppa på andra restriktioner (dvs. Skicka signal att det är över) samtidigt som deltan kommer är kanske inte det smartaste.
Samma sak i UK. Man kan ju inte avgöra hur mycket av den ökade smittspridningen som kommer sig av delta och vad som kommer av öppningen..
Citera
2021-07-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Krånglar en ting på dessa så kan du ge dig faan på att annat också kan krångla. Dessutom läste jag på Twitter just om detta problem som jag adresserade - kan tyvärr inte hitta det nu (anekdotisk bevisföring, jag vet). Återkommer om jag snubblar över detta.

Är det inte fel på QR-koden (vilket jag kraftigt betvivlar), så är det upp till var och en att se till att korrekt info ligger i texten. Det är ju på innehållet som koden baserar sig.

Men det är klart att om man enligt beviset bara fått en spruta, när man i verkligheten fått två så är det ju inte bra. Dock får man som individ kontrollera att uppgifterna stämmer precis som i alla andra sammanhang.
Citera
2021-07-02, 20:15
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fruktansvärt fel.

Nu krävs tydligen ingen karantän osv för inresa i Tyskland, såg detta på TT Line hemsida.

Citat:
Från och med söndagen den 27 juni klassificerar det tyska Robert-Koch-Institutet inte längre Sverige som riskområde, med undantag för regionerna Kronoberg, Norrbotten och Värmland.

Därmed faller de tidigare kraven på negativt test (alt. bevis på vaccinering eller tillfrisknade), karantän och digital anmälan som gällt för resande från Sverige till Tyskland - förutom från de tre ovanstående regionerna.

Informationen nedan om Sverige som riskområde omfattar således numera enbart de tre regionerna Kronoberg, Norrbotten och Värmland.

Alla som vistats i ett riskområde de senaste 10 dagarna före resa till Tyskland måste anmäla sig digitalt. Anmälan är inte nödvändig vid direkta transitresor genom Tyskland. Se information om detta från tyska inrikesministeriet. Anmälan sker via denna länk: www.einreiseanmeldung.de
Citera
2021-07-02, 20:19
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är det inte fel på QR-koden (vilket jag kraftigt betvivlar), så är det upp till var och en att se till att korrekt info ligger i texten. Det är ju på innehållet som koden baserar sig.

Men det är klart att om man enligt beviset bara fått en spruta, när man i verkligheten fått två så är det ju inte bra. Dock får man som individ kontrollera att uppgifterna stämmer precis som i alla andra sammanhang.

Så är det ju, men tyvärr är människan en chanstagare och mången som tror att, "ja, men det kommer säkert in innan vi landat på Island"... Om alla vore noggranna vore det ett mindre problem, men ändå så kan det vara så att man står i färd att resa från Sverige och får avboka för att beviset icke kommit in...
Citera
2021-07-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så är det ju, men tyvärr är människan en chanstagare och mången som tror att, "ja, men det kommer säkert in innan vi landat på Island"... Om alla vore noggranna vore det ett mindre problem, men ändå så kan det vara så att man står i färd att resa från Sverige och får avboka för att beviset icke kommit in...

Absolut!
Ville bara visa på att det inte är certifikatet i sig som det är fel på, utan indatan..
Citera
2021-07-02, 20:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Dom har helt enkelt inte råd att hålla stängt längre.

Att kasta munskydden och släppa på andra restriktioner (dvs. Skicka signal att det är över) samtidigt som deltan kommer är kanske inte det smartaste.
Samma sak i UK. Man kan ju inte avgöra hur mycket av den ökade smittspridningen som kommer sig av delta och vad som kommer av öppningen..

Det stämmer nog bra med ekonomin.

Det är bara att avvakta och se, i och med vaccineringarna så är det svårt att föreställa sig hur det kommer att utveckla sig. Sjukvården verkar ta det med ro i UK än så länge och dödsfallen verkar inte stiga nämnvärt, stannar det där så är det ju bra.
Citera
2021-07-02, 20:23
Medlem
Här har antivaxxarna något att bita i.

Kolla in jämförelsen av kurvorna för smittade/inlagda/döda i UK med 50% färdigvaccade mot Ryssland som har 12% med skitvaccin för övrigt..

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ugens-coronatal-forklaret-delta-dominerer-nu-skal-vi-leve-med-den-eller-indfoere
Citera
2021-07-02, 20:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Nu krävs tydligen ingen karantän osv för inresa i Tyskland, såg detta på TT Line hemsida.

Vad vill du säga med det - att jag omedelbart kommer att kasta mig på en färja till Tyskland, bara för att jag kan..?
Citera
2021-07-02, 20:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Här har antivaxxarna något att bita i.

Kolla in jämförelsen av kurvorna för smittade/inlagda/döda i UK med 50% färdigvaccade mot Ryssland som har 12% med skitvaccin för övrigt..

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ugens-coronatal-forklaret-delta-dominerer-nu-skal-vi-leve-med-den-eller-indfoere

Den dagen ALLA länder presenterar på vilket sätt de räknar och vilka parametrar de lagt in för att komma fram till sina siffror, ja då kommer jag kunna ta ställning - inte förr!
Citera
2021-07-02, 20:28
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad vill du säga med det - att jag omedelbart kommer att kasta mig på en färja till Tyskland, bara för att jag kan..?

Ja du ville väl åka till Tyskland, men trodde du behövde ta vaccinet först. Men det behöver du alltså inte. Just nu iallafall, det kan ju ändra sig kanske.
Citera
2021-07-02, 20:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I en av länkarna som Surtruten gav står detta.
Forskningen om spanska sjukan var intensiv och inte sällan använde läkarna sig själva som experimentdjur! Mest känd är kanske forskaren Dujarril, som i ett försök att visa att smittan inte var en bakterie, filtrerade blod från en patient och sedan sprutade in det i sig själv. Han insjuknade i influensa, men överlevde. Efter detta tog han slem från sjuka patienter och penslade sitt eget svalg med. När han inte insjuknade drog han slutsatsen att sjukdomen spreds av något mycket litet, och att när man väl haft sjukdomen så var man immun. Intressant nog sprids ju inte influensa via blod utan via luftsmitta så troligen fick Dujarril smittan när han träffade sjuka patienter men slutsatserna han drog var ändå riktiga!
https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2018/03/spanska-sjukan-varsta-farsoten-sedan-digerdoden/

Så enligt denna lite skumma historia så ser det ju ut som om man fick en immunitet efter infektionen. Så din gissning om att man byggdes upp immunitet genom infektion och att det som stoppade Spanska Sjukan till slut låter ju troligt.

Dåtidens forskare gjorde en stor uppoffring, genom att frivilligt göra sig själva till försökskaniner. Nutidens forskare på Wuhans virusinstitut har gjort hela Världen till försökskaniner. Och det är inte frivilligt att delta i kinesernas experiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in