2021-07-02, 19:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja jo men. Att anföra argumentet att SE inte observeras av andra vittnen i SE-teorin är ändå pga detta inte cherry-picking. BP slängs fram som ett argument mot att det inte alls är konstigt att SE inte är med i andra vittnens förhör. Men det finns som sagt två stora skillnader mellan dessa två.

Jo det är cherrypicking. Och alla använder cherrypicking till viss grad. Men nu blev jag anklagad för att det var cherrypicking när jag tyckte man inte skulle välja att tro på ett vittne men inte ett annat. Jag anti-cherrypickande. Därför gjorde jag inlägget. Som du sen kapade lite OT.
Citera
2021-07-02, 19:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Att objektivitet anses vara något negativt säger en hel del om vart denna tråd har tagit vägen. Man kan gott analysera och dra slutsatser av materialet i olika riktningar utan att helt överge sin objektivitet. Min åsikt är att man alltid kommer träffa närmare sanningen om man inte övertolkar, överdriver och förvränger uppgifter för att styrka sin egna övertygelse.

Problemet med din objektivitet är att du ju faktiskt inte är objektiv. Du svajar hit och dit. Om du vore riktigt objektiv så hade du kanske inte bara argumenterat mot oss som inte tror det var SE en dag. Sen nästa dag argumenterar du bara mot de som tror att SE är mördaren.

En hög häst är det.

Det var ju inte särskilt objektivt idag när du sa att LL i TR säger att SE kom till mordplatsen och direkt sprang in på Tunnelgatan.

Jag skulle också hävda att det inte är så det framstår i Rapport.
Citera
2021-07-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, LL säger inte i TR att SE kommer till platsen och smiter runt hörnet och springer direkt in i gränden. Inte alls. Finns ingen information om hur lång tid det skulle vara mellan att SE kom till platsen och SE gick runt hörnet.

Jesus- död och återuppstånden. Tolkar du det också på samma sätt, som att Jesus dog och återuppstod direkt?
Du har rätt Pirigin har fel.

Helin: Men när kom han in i bilden, fanns han på mordplatsen när du går ur bilen?
Ljungqvist: det törs inte jag uttala mig om med säkerhet.
Helin: har du haft någon kontakt med honom?
LL. Jag har ju sett honom på platsen, men i vilket skede han kom dit, det vet inte jag.
Helin: Han kan ha funnits där när du går ur bilen?
LL. Kan ha funnits ja.
Citera
2021-07-02, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vad grundar du på att makarna Palme haft normalt gångtempo? Det är svårt att hålla det om man går armkrok. Det tempot stämmer inte heller med makarna Palmes tempo utifrån mätningen av NF. Testa med en gånghastighet av ca 3,2 km/h istället och det dubbla för SE.

Jag har redan gett min uträkning. SE behöver springa. Men ingen ser någon springa.

Armkrok är inte klarlagt vad jag vet.

Det som verkligen inte är klarlagt är varför tiderna på LOP och NF diffar. Men vi vet ju att placeringarna på NF i olika skeden och olika förhör inte går ihop. Något är ju faktiskt fel på placeringarna.
Citera
2021-07-02, 19:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker att det ändå finns en viss skillnad mellan BP och SE.

BP säger sig komma fram till kroppen och kommentera insatsen utan att egentligen göra något själv. SE säger sig vara nere vid kroppen och faktiskt hjälpa till fysiskt. Särskilt i ögonfallande är påståendet att han har en ung tjej till höger och en ung man till vänster om sig själv. Sen påstår SE några andra saker (samtal med LP, språngmarch, avvisning av polis mm.) som ger en helhet av SEs närvaro på mordplatsen som bör ha större sannolikhet att registreras av övriga närvarande.

Den andra skillnaden är att några vittnen specifikt blir tillfrågade om SEs närvaro.

Är det inte AH och SG han i så fall pratar om?

Vilka är dessa vittnen, och var någonstans i förhören ställs frågorna? Kan du citera eller hänvisa?
Citera
2021-07-02, 20:12
Bannlyst
Citat:
Om han inte vetat att inget vittne skrikit ut ett signalement till polisen hade han aldrig sagt att han sprang efter polisen för att ge signalement. Det hade varit ett rent självmål av mördaren, för hade ett enda vittne på mordplatsen skrikit "blå jacka" efter polisen så hade lögnen varit uppenbar.

Det är tydligt för mig att SE visste att inget vittne på mordplatsen hade skrikit ut nåt vittnesmål.

Vi har inga vittnesmål om att polisen fick något signalement, SE påstår sig vete sig som att han inte tror polisen fått något signalement. Du menar alltså att SE gissar rätt igen? Det är fascinerande att SE aldrig gissar fel, han gissar alltid rätt.

Hade du varit de minsta insatt i Basfakta så hade du vetat att han till Roland bergström sagt att han sprang efter för att korrigera ett felaktigt signalement, med andra ord även detta säkerställer att han inte var ett vittne, men då krävs det ju att man inte utelämnar den faktan som inte stödjer ens agenda vilket du är expert på
Citera
2021-07-02, 20:15
Bannlyst
Citat:
Du är redan överbevisad när det kommer till påståendet om politiska mord.

Sluta trolla nu. Det räcker

Ensama galningar utan ett vettigt motiv är det som gäller i 95 procent av fallen, men jo det finns oftast något absurt motiv i gärningsmannens huvud typ en röst sa till dem. Har märkt att jag måste uttrycka mig extremt tydligt för annars börjar du jiddra för att du inte klarar av att läsa mellan raderna och förstå självklara underförståda budskap
Citera
2021-07-02, 20:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Frågan om motiv är fullständigt irrelevant då det aldrig finns ett vettigt motiv vid politiker mord så att du tvingas dra upp de halmstrået säger en del om hur stark bevisningen är alternativt att du är fullständigt okunnig när det gäller brottspsykologi, lär om lär rätt
Givetvis är motiv högst relevant, utan motiv ingen gm.
Citera
2021-07-02, 20:19
Bannlyst
Citat:
Om han inte vetat att inget vittne skrikit ut ett signalement till polisen hade han aldrig sagt att han sprang efter polisen för att ge signalement. Det hade varit ett rent självmål av mördaren, för hade ett enda vittne på mordplatsen skrikit "blå jacka" efter polisen så hade lögnen varit uppenbar.

Det är tydligt för mig att SE visste att inget vittne på mordplatsen hade skrikit ut nåt vittnesmål.

Vi har inga vittnesmål om att polisen fick något signalement, SE påstår sig vete sig som att han inte tror polisen fått något signalement. Du menar alltså att SE gissar rätt igen? Det är fascinerande att SE aldrig gissar fel, han gissar alltid rätt.

SE gissar bara rätt angående saker som är helt självklara att anta. När de gäller Lisbeth påstod han att hon var tacksam för all hjälp hon kunde få och var behärskad När hon försökte knuffa undan Anna hage till exempel. Då gissa han fel direkt eftersom det avviker från vad som är naturligt att anta.
Citera
2021-07-02, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis är motiv högst relevant, utan motiv ingen gm.

Ensamma galningar som begår politiska mord har aldrig något vettigt motiv utan de kan räcka med en röst i huvudet. Alla som vet det minsta om mord känner till detta så dags att du lär om och lär rätt
Citera
2021-07-02, 20:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Ensamma galningar som begår politiska mord har aldrig något vettigt motiv utan de kan räcka med en röst i huvudet. Alla som vet det minsta om mord känner till detta så dags att du lär om och lär rätt
Nu var inte SE en ensam galning, han saknade tillgång till vapen och motiv.
Citera
2021-07-02, 20:25
Bannlyst
Citat:
Återigen, det är din åsikt, den betyder ingenting. Oavsett hur säker du är på den.

Vad är vanligast färgblindhet eller plaggblindhet? Vad försvinner först när det mörknar, färgseende eller konturseende? Ser du hur jag använder fakta och du åsikt?

Så du har inget argument till varför LP skulle se helt fel plagg? Du sa ny att man kan se fel... Det betyder inte att man ser fel.

En jacka och en rock ser i princip identiska ut så du har som vanligt helt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in