Citat:
På en av HLR-filmerna ser man skyddsvästen ligga öppnad bredvid Danman. Man ser dock ingen reflexväst eller dylikt i närheten, och visste man inte redan vad filmen handlade om skulle man inte på filmen omedelbart kunna se att hans klädsel är just en polisuniform.
Citat:
Jag förmildrar inte händelsen eller avskyn man känner mot gm men för mig dyker frågetecken upp kring hur man uppträder i ett sånt här område där det pågår en dödlig konflikt och det kryllar av påtända ungdomar som är beredda att döda för att bevisa sig.
Kanske har Erik Nord rätt, kanske lägger han en dimridå.
Kanske har Erik Nord rätt, kanske lägger han en dimridå.
Nord har antagligen rätt i att gärningsnegern inte hade för avsikt att skjuta en polis just för att polisen var polis. Dels skulle det motsatta helt enkelt innebära ett nästan aldrig förekommande MO och motiv, dels är sammanblandning högst tänkbar och då liknar MO och motiv varenda annan babbeskjutning. Om GM någon gång under förloppet faktiskt insåg att det var en polis han riktade vapnet mot så förmodar jag att han sköt av anledningar som att han ville komma undan samtidigt som han sket i både att det var en polis och i övriga konsekvenser.
Innan bevisning finns och dom fallit så är Nords utsaga formellt sett en spekulation, och sådant skall man ju inte pyssla med som myndighetsperson, men här tror jag att en vilja till att lugna ned kolleger och möjligen även politiska avvägningar kan ha spelat in i hans beslut att redan då delge vad polisen tror.
Bara för att en utsaga är gjord av delvis politiska skäl betyder det ju inte att utsagan nödvändigtvis är osann.
Snacket i tråden om att "nu vet ju GM vad han skall säga till sitt försvar" kan läggas ned. Som om GM och främst dennes försvarare inte skulle veta vilka standardvalser från formulär 1A som skall dras...