2021-07-02, 19:45
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Jag tror man kan utesluta att en nyex polis skulle jobba utan skyddsväst på sig.

Om polisen har ett nytt arbetssätt där dom åker runt på en moped med hjälm på sig och utan lämplig klädsel som skriker POLIS så ökar risken avsevärt för något sånt här kan jag tycka.

På en av HLR-filmerna ser man skyddsvästen ligga öppnad bredvid Danman. Man ser dock ingen reflexväst eller dylikt i närheten, och visste man inte redan vad filmen handlade om skulle man inte på filmen omedelbart kunna se att hans klädsel är just en polisuniform.

Citat:
Jag förmildrar inte händelsen eller avskyn man känner mot gm men för mig dyker frågetecken upp kring hur man uppträder i ett sånt här område där det pågår en dödlig konflikt och det kryllar av påtända ungdomar som är beredda att döda för att bevisa sig.

Kanske har Erik Nord rätt, kanske lägger han en dimridå.

Nord har antagligen rätt i att gärningsnegern inte hade för avsikt att skjuta en polis just för att polisen var polis. Dels skulle det motsatta helt enkelt innebära ett nästan aldrig förekommande MO och motiv, dels är sammanblandning högst tänkbar och då liknar MO och motiv varenda annan babbeskjutning. Om GM någon gång under förloppet faktiskt insåg att det var en polis han riktade vapnet mot så förmodar jag att han sköt av anledningar som att han ville komma undan samtidigt som han sket i både att det var en polis och i övriga konsekvenser.

Innan bevisning finns och dom fallit så är Nords utsaga formellt sett en spekulation, och sådant skall man ju inte pyssla med som myndighetsperson, men här tror jag att en vilja till att lugna ned kolleger och möjligen även politiska avvägningar kan ha spelat in i hans beslut att redan då delge vad polisen tror.

Bara för att en utsaga är gjord av delvis politiska skäl betyder det ju inte att utsagan nödvändigtvis är osann.

Snacket i tråden om att "nu vet ju GM vad han skall säga till sitt försvar" kan läggas ned. Som om GM och främst dennes försvarare inte skulle veta vilka standardvalser från formulär 1A som skall dras...
Citera
2021-07-02, 19:46
Medlem
prominentens avatar
Sök på det jag sade. Sortera efter visningar. 4:e videon uppifrån.

[quote=Anonymymy|76429529]
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Sök på YouTube "polis biskopsgården".....förbjudet att sprida. Hoppas jag ej spred nu hehehe.[/QUOTE

Jag kan ej hitta videon nånstans?
Citera
2021-07-02, 19:46
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Ehh...vi kan väl vänta med att peka ut nån innan det är hugget i granit?

Sen kan man ju också undra hur många potensiella polismördare som lurar i skuggorna?

Vi måste börja hugga huvuden av hydran!

Ny på Flashback? Här väntar vi inte på fällande domar. Dessutom borde den utpekade inte varit på fri fot, utan inlåst, med tanke på sina tidigare brott.
Citera
2021-07-02, 19:47
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Hur sannolikt är det att man skjuter en uniformerad polis av misstag? Hela scenariot verkar osannolikt.
Upprepar statistiken
75% polismord i samband med gripande
25% planerade polismord
0% misstag
17 år är ovanligt ungt, men det förekommer. Vanligtvis är kriminella inte så erfarna och har inte hunnit utveckla ett så starkt polishat i den åldern, så det skulle kunna vara ett misstag.
Citera
2021-07-02, 19:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det är den högsta misstankegraden. Det finns fortfarande skäl att utreda om man är "skäligen misstänkt", men räcker inte för häktning. Han kommer förmodligen häktas snart. Sluta lek smart.
Han är inte häktad än - sluta lek smart.
Citera
2021-07-02, 19:52
Medlem
Han kommer få en åldersrabatt på 67% jämfört med om han hade varit 21 år.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt
Citera
2021-07-02, 19:53
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av living4free
GM?
https://www.facebook.com/sakariye.ahmed.503/likes

Mycket Islam och Muslim saker han är inriktad på..
Men Islam är ju en godhjärtat religion eller?

Haha

"Mitt nam är sakariya 1,80 m lång lite biff väger
95 kg och hud färg svart"
Citera
2021-07-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Hur sannolikt är det att man skjuter en uniformerad polis av misstag? Hela scenariot verkar osannolikt.

Går ju lite rykten att han såg den liraren han högg i nacken på en spårvagn för några år sedan på en bänk i biskopsgården. Och det är möjligt att det var han han ville avsluta livet på en gång för alla men misslyckades denna gången också. Sen såg han polismannen stå och prata med några, och då skjuter han polisen istället. Jag tror helt klart att det var meningen att skjuta polisen. Men de var inte planerat på något sätt.

Och de känns lite som att polisen har rätt kille, men de hjälper ju inte ändå. Han är bara 17 år, då blir de inte livstid. Att det är en polis han mördat kan öka på straffet något. Men säg 6-7 år. Lite rabatter på de. Så de slutar väl på 4 år kanske
Citera
2021-07-02, 19:55
Medlem
Han kommer kosta staten hur mycket pengar som helst resten av sitt liv.
Citera
2021-07-02, 19:56
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Han kommer få en åldersrabatt på 67% jämfört med om han hade varit 21 år.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Straffrabatt

Jag spekulerade tidigare om att han kommer vara ute innan han fyllt 25. Frågan är kanske snarare om han kommer vara ute innan han fyllt 21?

Finns det något bra med USA så är det deras rättssystem, där hade han fått sitta inne resten av sitt liv.
Citera
2021-07-02, 19:56
Medlem
Är SA Facebook nedtagen nu?
Citera
2021-07-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han är inte häktad än - sluta lek smart.

Sa jag att han är häktad? Jag sa att han förmodligen kommer bli det snart för att han är anhållen på "sannolika skäl". Du kommenterar "han är inte dömd än" när min poäng var att det är stor skillnad på "skäligen misstänkt" och misstänkt på "sannolika skäl". Du är ju helt pantad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in