2021-07-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritiofPiraten
Någon som faktiskt är juridiskt kunnig: kan man dömas till sluten ungdomsvård om man är 18 år vid tillfälle för domen, men begick brottet som omyndig?
Man skall dömas från den ålder då brottet begicks.
Citera
2021-07-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Vem tror som jag att någon från polisen kommer klippa killen om han döms? Han lär nog släppas när som helt då och då tar någon snut lagen i sina egna händer.

Någon polis som klippte Jackie Arklöv när han avrättade en polis? - Nej.....
Så vad får dig att tro att någon polis skulle klippa en 17-åring? OM det nu är han...
Citera
2021-07-02, 17:47
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Tjena.

Jag är själv invandrad men uppväxt i Angered.

Hur kunde du hamna så fel? Varför fattar du inte hur bra vi har det i jämförelse med där du/vi var?

Vad är det för hål i ditt hjärta som gör att du måste hata på samhället?

Innerst inne vet du att du har fel och den dagen du själv har familj så kommer du kanske till insikt.

Andreas valde ett yrke med risker och hans liv offrades bland annat för dig.

Din inställning av otacksamhet gör dig förblindad - du har inte mycket arv från dina förfäder. Vad är du? Kanske ingenting.

Tack, för en sund inställning från "invandringssidan" - det är inte ofta vi får höra från er och då blir det lätt att alla dras över samma kam. Jag är grymt invandringskritisk och smått rasistisk, men det är mot dem som missköter sig, inte slika som dig, som verkar vara en god människa, med god uppväxt i sund miljö (familjen). Det är avarter som den du svarade som gör att vi polariseras än mer. Jag vill inte ha en invandrar till och repatriering av de flesta som inte bridrar till det svenska samhället måste till. De som bidrar och följer lagar- och regler får stanna, om de redan kommit hit och/eller är födda här. Mången måste bara bort - det är den enkla sanningen...

Om detta skulle visa sig vara GM, alltså den gripne 17-åringen, så blir detta ytterst intressant att se hur rättsväsendet behandlar detta polismord. Hans ålder talar för ett väldigt lågt straff, tyvärr! Han kommer självklart INTE säga att det var polismannen som var målet då detta skulle rendera i ett klart längre straff, om möjligt, med tanke på åldern. Svenska "rättssamhället" gör allt för att finna förmildrande omständigheter - särskilt vad gäller yngre förövare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
1) Han väljer att beväpna sig..
2) Han väljer att oprovocerat ta fram vapnet..
3) Han väljer att skjuta med det, flera gånger..

En polis är död.

Detta är inte korpligan längre, inget misstag. Han har valt.

Och? Jag går inte runt och skjuter på måfå, men om jag gick ut med ett gevär, sköt några skott i olika riktningar och råkade träffa en polis med ett av skotten, så är det inte mord. Det är ett extremt oansvarigt agerande och vållande till annans död, men inte något mord. Om det är ett illegalt vapen så begår jag vapenbrott, men fortfarande inte mord.

Nu var detta fallet kanske ett mord, men det återstår ju att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noovichook
haha, jag undrade också? media är ganska roliga och påhittiga med nya ord. allt för att tona ned och vinkla.
Det var dock snuten själva som använde det begreppet till att börja med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ungdomsrabatt finns oftast fr o m de blir straffmyndiga. Om jag minns rätt dras det av 20% straff för varje år från 20 ner till 15 år. Men jag låter det vara osagt här. Vid 21 och framåt är det full straffpåföljd. Vad gäller polismord på en tidigare, för mordförsök, straffad 17-åring vete fan hur det kommer bli. Jag hoppas livstid - risken finns att detta blir en långvarig rättsprocess. Kanske t o m prejudikatdispens hos HD i slutändan? Har vi något tidigare fall som just detta?

Jag tror inte på livstid tyvärr. Jag tror inte ens på tvåsiffrigt, någon länkade nyss till en artikel om en sjuttonåring som fick 2,5 år där straffvärdet var tolv år. Så om straffvärdet här är säg arton år blir det väl typ 3,5-4 år i fängelse. Möjligen att de tar i lite mer pga att offret var polis. Hoppas jag har inihelvete fel!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur ska man tolka det här? Att det är fler inblandade?

Som jag uppfattade pressträffen så
kunde de inte utesluta de.
Citera
2021-07-02, 17:48
Medlem
17 år, han kommer knappt få fängelse.
Citera
2021-07-02, 17:48
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Finns det verkligen möjlighet i svensk lag att döma en sjuttonåring till något annat än ungdomsvård?

Ja det gör det! Så ja 17-åringen kan och kommer högst sannolikt få fängelse om det döms utom rimligt tvivel. Men han får ett mycket kortare straff än om han varit vuxen. Men hur många år det kan tänkas bli, får vi se.
Citera
2021-07-02, 17:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ungdomsrabatt finns oftast fr o m de blir straffmyndiga. Om jag minns rätt dras det av 20% straff för varje år från 20 ner till 15 år. Men jag låter det vara osagt här. Vid 21 och framåt är det full straffpåföljd. Vad gäller polismord på en tidigare, för mordförsök, straffad 17-åring vete fan hur det kommer bli. Jag hoppas livstid - risken finns att detta blir en långvarig rättsprocess. Kanske t o m prejudikatdispens hos HD i slutändan? Har vi något tidigare fall som just detta?

Det går inte att döma en 17-åring till livstid. Det man kan hoppas på är att brottet bedöms som synnerligen svårt och att han därför kan dömas till fängelse. Annars är det sluten ungdomsvård i max 4 år..
Citera
2021-07-02, 17:50
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Som jag uppfattade pressträffen så
kunde de inte utesluta de.

I så fall är det jävligt skrämmande.
Citera
2021-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Ja det gör det! Så ja 17-åringen kan och kommer högst sannolikt få fängelse om det döms utom rimligt tvivel. Men han får ett mycket kortare straff än om han varit vuxen. Men hur många år det kan tänkas bli, får vi se.
Det finns en möjlighet, men ytterst få får fängelse i den åldern. Så ”högst sannolikt” är att ta i för mycket. Det skulle kanske vara den här gynnaren då, som redan är fälld för grovt våldsbrott (var det mordförsök?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in