2021-07-02, 17:42
Medlem
Pressträff En 17-årig man har anhållits på sannolika skäl misstänkt för dödsskjutning

Saxat:

En 17-årig man har anhållits på sannolika skäl misstänkt för dödsskjutningen av en polis i går kväll.

17-åringen har förhörts kort under dagen och därefter anhållits på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök. 17-åringen förnekar anklagelserna.

Vi utesluter inte att det kan bli fler gripanden inom de närmaste dagarna.

https://www.aftonbladet.se/a/R93yRJ
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvidcrna19
De kommer att hålla han kvar i häkte tills han fyller 18, sen kastar dom han in på kåken och slänger nyckeln!

Funkar inte så.. det är åldern personen har då brottet begås som gäller.. så det blir saft och bulle med kurator i något år max 3..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Och hur mycket dras av pga ålder från normalstraffet?
Detta mord till exempel, man kommer väl landa i att han inte ville skjuta en polis men sköt en polis. Alltså inte med uppsåt att skjuta just en polis. Kan en sjuttonåring få en ”ungdomsversion” av vad en vuxen skulle ha fått? Eller finns det alltid en övre gräns av typen tre/fyra år för så unga?
Ungdomsrabatt finns oftast fr o m de blir straffmyndiga. Om jag minns rätt dras det av 20% straff för varje år från 20 ner till 15 år. Men jag låter det vara osagt här. Vid 21 och framåt är det full straffpåföljd. Vad gäller polismord på en tidigare, för mordförsök, straffad 17-åring vete fan hur det kommer bli. Jag hoppas livstid - risken finns att detta blir en långvarig rättsprocess. Kanske t o m prejudikatdispens hos HD i slutändan? Har vi något tidigare fall som just detta?
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Sluten ungdomsvård är knappast aktuellt i detta fall utan han kommer, om han döms, med extremt hög sannolikhet dömas till fängelse eftersom det föreligger särskilda skäl BÅDE med hänsyn till hans ålder (nära 18) OCH övriga omständigheter (polismord). Alla ni som påstår något annat har FEL. Se 32 kap. 5 § brottsbalken.

Tack för upplysningen, läste precis om det.

"5 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt arton år och finner rätten med tillämpning av 30 kap. att påföljden bör bestämmas till fängelse, skall den i stället bestämma påföljden till sluten ungdomsvård under viss tid. Detta gäller dock inte om det, med hänsyn till den tilltalades ålder vid lagföringen eller annan omständighet, finns särskilda skäl däremot."
Senast redigerad av Agent.Provocateur 2021-07-02 kl. 17:44.
Citera
2021-07-02, 17:43
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=3fdN6GOnAS4
C3 X Lil Yamzo - This Week (Official Music Video)

Kan någon bekräfta att MGM är med eller refereras här?
De brukar posera med deras utförare men även dissa fiendesidans utförare.
Citera
2021-07-02, 17:44
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Saxat:

En 17-årig man har anhållits på sannolika skäl misstänkt för dödsskjutningen av en polis i går kväll.

17-åringen har förhörts kort under dagen och därefter anhållits på sannolika skäl misstänkt för mord och mordförsök. 17-åringen förnekar anklagelserna.

Vi utesluter inte att det kan bli fler gripanden inom de närmaste dagarna.

https://www.aftonbladet.se/a/R93yRJ

Hur ska man tolka det här? Att det är fler inblandade?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Expressen har en köpe-artikel om 17-åringen, innan detta. Då inklusive spårvagns-stöket (ironi med tanke på straffet).

Någon som har tillgång, och kan skriva något ?

17-åringens liv – före mordet på polismannen

https://www.expressen.se/gt/utpekade-gangmannens-flykt-i-panik-nar-han-sag-mordaren/
Citera
Medlem
Vem tror som jag att någon från polisen kommer klippa killen om han döms? Han lär nog släppas när som helt då och då tar någon snut lagen i sina egna händer.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Tack för upplysningen, läste precis om det.

"5 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt arton år och finner rätten med tillämpning av 30 kap. att påföljden bör bestämmas till fängelse, skall den i stället bestämma påföljden till sluten ungdomsvård under viss tid. Detta gäller dock inte om det, med hänsyn till den tilltalades ålder vid lagföringen eller annan omständighet, finns särskilda skäl däremot."

Och en somalier med erkänt lågt iq lär aldrig straffas som vuxen. Deras iq motsvarar som bäst 12åringars...
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag såg ett inlägg för två dagar sedan, inskickad av "cultofdeath"

Detta inlägg är bortplockat av någon anledning.
Kanske Admin kan hitta det det.

Med anledning av att någon är anhållen idag med namnet Ahmed.
Om det handlar om denna s.k. Ahmed vet jag inte.
Men det blev inlagt för två dagar sedan.

I mitt minne står b.l.a så här:

Bra gjort av Ahmed att han dödade grisen.

Nu ska jag be min (konstigt namn) att laga kaffe och fixa till en baklava för nu ska vi fira.

Kanske lite OT, men just det där med namnet Ahmed, två dagar innan en anhållning stör mig något.
Citera
2021-07-02, 17:45
Medlem
Någon som faktiskt är juridiskt kunnig: kan man dömas till sluten ungdomsvård om man är 18 år vid tillfälle för domen, men begick brottet som omyndig?
Citera
2021-07-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"Han finns i konfliktmiljön."

Vad är det?
haha, jag undrade också? media är ganska roliga och påhittiga med nya ord. allt för att tona ned och vinkla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in