2021-07-02, 17:27
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Jag har aldrig ens varit i Göteborg, och vet ingenting om Biskopsgården annat än att där inte bor särskilt många svenskar (om ens en enda). Är det någon som har koll på ungefär hur demografin ser ut? Är somalier som står för majoriteten där? Skulle någon kunna beskriva demografin någorlunda i procent?

I biskopsgården så är de flesta somalier som bor på norra sidan 70% resten Mellanöstern.

På södra sidan är de flesta folk från Mellanöstern 90%
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NemesisSweden
Undrar om man överväger möjligheten att gärningsmannen egentligen skulle skjuta någon annan men passade på när han såg en polis? Dvs inget misstag utan i berått mod.

Folk har ju tydligen sett honom minutrarna innan på väg till platsen vad jag förstår det som. Han var nog på väg för att mörda sitt tidigare offer vid knivattacken, men han kom undan. Då kom polisen och GM blev rädd, för att komma undan sköt han polisen. Det tror jag är det mest rimliga.

Han trodde nog polisen var där för att ingripa mot honom, fast det inte verkar vara så vad vi vet ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack! Ja, det verkar inte bättre:

31 mars 2020:
Den 13 november 2019 knivhögg Sakariye Ahmed, då 15 år, en 17-årig passagerare på en spårvagn i Göteborg. Hugget orsakade en 6 cm djup sårskada i halsen på offret, som vi kallar ”Henrik”. Nu döms Ahmed för mordförsök – men till ett mycket lågt straff.

Idag i GT: I november 2019 gick en 15-årig pojke till attack på en spårvagn. Offret överlevde – ynglingen straffades med sluten ungdomsvård.

I onsdags misstänks samma gärningsman ha varit ute efter samma offer
Och kollar du då mrkoll.. så ser du att han flyttade tillbaka till Hisingen för ca 2 veckor sedan...
så visst han kan ha missat att polisen är där dagligen i princip.. eller han kan lika göra blitt lurad att tro
att hans tilltänkta offer färdades på moppe.. jag köper iaf inte att detta var ett misstag..
Citera
2021-07-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Befinns han skyldig kommer han nog bli lite besviken den här gången är min gissning...

Finns det verkligen möjlighet i svensk lag att döma en sjuttonåring till något annat än ungdomsvård?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Han är 17 år. Om han döms för mord, mordförsök (på den egentliga måltavlan) och framkallande av fara för annan så åker han nog in på sju år.

Knappast. Hur många 17-åringar sitter i fängelse i Sverige?

3 års ungdomsvård är vad som väntar.
Citera
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag missförstod dig och ber om ursäkt för det. Jag vet inte om någon har den FUP:en, men kanske ämnet behandlats här på FB tidigare.

mitt fel, svarade på fel inlägg.. skulle citera inlägget med en artikel till knivhuggningen på spårvagenen.
Citera
2021-07-02, 17:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Finns det verkligen möjlighet i svensk lag att döma en sjuttonåring till något annat än ungdomsvård?
Javisst. Fängelse kan man få från 15 år, men de är mycket ovanligt.
Citera
2021-07-02, 17:29
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Knappast. Hur många 17-åringar sitter i fängelse i Sverige?

3 års ungdomsvård är vad som väntar.

Nu får de väl fotboja några månader och samtalsterapi med någon kåt 55årig psykolog/kurator som tänder på negergossar..
Citera
2021-07-02, 17:31
Medlem
Vet inte om detta är korrekt men verkar troligt.
https://twitter.com/Molndalaren/status/1410980384595136513
Citera
2021-07-02, 17:31
Medlem
Åklagarens pressträff:

Åklagarens pressträff:

Det är en ung person. Han är hemmahörande i Biskopsgården och finns i konfliktmiljön, sedan får vi utredningen visa hur betydelsefullt det är, säger Ulrika Åberg.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/aklagaren-10.

Gripandet skedde i Biskopsgården vid 14.15-tiden.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vast/skjutning-av-polis-i-goteborg
Citera
2021-07-02, 17:32
Medlem
regndroppens avatar
Han kommer avgudas på SiS-hemmet sen det är en sak som är säker..tyvärr
Citera
2021-07-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kommer straffskalorna rättas till nu när det är en polis som blivit mördad av minderårig och inte en annan gängkriminell?

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in