Citat:
Ursprungligen postat av
Silverfiskarna
Hmm, har både sett och läst i FUP:ar om ambulanspersonal som gjort hlr på knivskadade. Somliga överlever somliga inte.
Att svensk ambulanspersonal gör si eller så behöver inte innebära att det är rätt, eller den bästa metoden. Det var inte HLR som gjorde att någon skjuten eller knivhuggen överlevde. Fram till ganska nyligen så avrådde man t.ex. i Sverige från avsnörande förband, vilket är en sak som verkligen fungerar och som räddar liv. Det skulle inte förvåna mig om det fortfarande åker runt ambulanser i Sverige utan en enda tourniquet i utrustningen. Om du kollar diverse klipp på nätet som visar västerländsk militär sjukvårdspersonal i Irak och Afghanistan som omhändertar skott- eller sprängskadade så kommer du inte hitta många klipp där de utför HLR. Detta beror på att HLR oftast inte är en meningsfull åtgärd i sammanhanget.
Citat:
Vidare vet jag inte vilka filmer du sett men jag har sett åtminstone en där det tydligt syns att det är ordentliga kompressioner som utförs. Löjligt av somliga att kalla poliserna för ”hysterikor” då de agerar 100% klanderfritt. Att de skriker är för att de försöker väcka Andreas, självklart också för att de är skärrade och fulla av adrenalin.
Deras agerande är, så vitt man kan se på det klipp jag har sett, felaktigt ur både en taktisk och en sjukvårdsmässig synvinkel. Detta är inte en åsiktsfråga utan det är bara så det är. Det är väl dock inte deras fel då jag tvivlar på att de har fått någon som helst lämplig och relevant utbildning inom taktiskt agerande i en sån situation eller inom omhändertagande av skottskadade.
Citat:
Du skulle väl klappat honom på kinden och sagt att det är kört?
Jag skulle ha försökt få koll på situationen där en (eller flera!) okänd skytt var på fri fot i närheten och en stor och potentiellt fientlig folkmassa samlades runt platsen. Jag skulle samtidigt ha instruerat min kollega att ta hand om den skadade. Alternativt skulle jag ha gjort tvärt om och sagt till kollegan att hålla uppsikt och skydda mig och den skadade medan jag själv genomförde omhändertagandet. Säkerheten för mig själv och den oskadda kollegan kommer alltid först. Annars kan det sluta med att alla tre ligger döda, istället för bara en.