2021-07-02, 17:23
Medlem
C.O.T.Ns avatar
Om det är apan från Somalia som mördat polisen blir det intressant att se vad straffet blir eftersom han är under 18 år. Herr Axelsson som låg skadad i baksätet på en bil fick ju livstid när apan Arklöv avrättade två poliser i Malexander.
Citera
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rref
Polisstyrelsen som krävde att polisen skulle köra moped och därmed utsättas för fara med dödligutgång är en fars och bör bytas ut och dessutom åtals!
Ja BO hade tydlige anmält ledningen till DO och vunnit, så man anar ju att ledningen straffade BO.
Verkligen nedvärderande att placera en 33-årig f.d. FN-soldat på moped i Biskopsgården, verkligen svenskt beslut. Och han dog inte värdigt heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Hmm, har både sett och läst i FUP:ar om ambulanspersonal som gjort hlr på knivskadade. Somliga överlever somliga inte.

Att svensk ambulanspersonal gör si eller så behöver inte innebära att det är rätt, eller den bästa metoden. Det var inte HLR som gjorde att någon skjuten eller knivhuggen överlevde. Fram till ganska nyligen så avrådde man t.ex. i Sverige från avsnörande förband, vilket är en sak som verkligen fungerar och som räddar liv. Det skulle inte förvåna mig om det fortfarande åker runt ambulanser i Sverige utan en enda tourniquet i utrustningen. Om du kollar diverse klipp på nätet som visar västerländsk militär sjukvårdspersonal i Irak och Afghanistan som omhändertar skott- eller sprängskadade så kommer du inte hitta många klipp där de utför HLR. Detta beror på att HLR oftast inte är en meningsfull åtgärd i sammanhanget.

Citat:
Vidare vet jag inte vilka filmer du sett men jag har sett åtminstone en där det tydligt syns att det är ordentliga kompressioner som utförs. Löjligt av somliga att kalla poliserna för ”hysterikor” då de agerar 100% klanderfritt. Att de skriker är för att de försöker väcka Andreas, självklart också för att de är skärrade och fulla av adrenalin.

Deras agerande är, så vitt man kan se på det klipp jag har sett, felaktigt ur både en taktisk och en sjukvårdsmässig synvinkel. Detta är inte en åsiktsfråga utan det är bara så det är. Det är väl dock inte deras fel då jag tvivlar på att de har fått någon som helst lämplig och relevant utbildning inom taktiskt agerande i en sån situation eller inom omhändertagande av skottskadade.

Citat:
Du skulle väl klappat honom på kinden och sagt att det är kört?

Jag skulle ha försökt få koll på situationen där en (eller flera!) okänd skytt var på fri fot i närheten och en stor och potentiellt fientlig folkmassa samlades runt platsen. Jag skulle samtidigt ha instruerat min kollega att ta hand om den skadade. Alternativt skulle jag ha gjort tvärt om och sagt till kollegan att hålla uppsikt och skydda mig och den skadade medan jag själv genomförde omhändertagandet. Säkerheten för mig själv och den oskadda kollegan kommer alltid först. Annars kan det sluta med att alla tre ligger döda, istället för bara en.
Senast redigerad av Tumidanda 2021-07-02 kl. 17:34.
Citera
2021-07-02, 17:24
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Om det nu visar sig att det var en 17 årig Somalie som tidigare hade knivhuggit någon i en spårvagn och redan var ute i samhället och dödar en Polis, detta är ett hån mot de anhöriga och hela samhället...
Exakt.. Han fick bara 1 år sluten vård för knivdådet som rubricerades som mordförsök.

Så nu passar han på att skjuta en snut för att han vet att han får så lågt straff?
Citera
2021-07-02, 17:25
Medlem
NemesisSwedens avatar
Undrar om man överväger möjligheten att gärningsmannen egentligen skulle skjuta någon annan men passade på när han såg en polis? Dvs inget misstag utan i berått mod.
Citera
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du vet att FUP är förundersökningsprotokoll, eller hur? Tror du förundersökning är klar nu? Den kommer bli klar tidigast om några veckor, sannolikt månader, och då blir den tillgänglig...

menade fup om knivhuggningen, vill veta vad killen gjort mot gm
finns rykten?

sorry jag citerade fel inlägg. skulle citera inlägget med länk till nån knivhuggning på spårvagnen. tydligen samma kille som blev knivhuggen som också var tilltänkta offret i polisskjutningen...
Citera
Medlem
Artikeln låst
VIDEO: Här firas polismordet – ”För snutens död”
https://samnytt.se/video-har-firas-polismordet-for-snutens-dod/
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Exakt.. Han fick bara 1 år sluten vård för knivdådet som rubricerades som mordförsök.

Så nu passar han på att skjuta en snut för att han vet att han får så lågt straff?
Befinns han skyldig kommer han nog bli lite besviken den här gången är min gissning...
Citera
2021-07-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern

Eller han tar på sig något någon annan gjort för han vet han får lågt straff?

Jag hoppas på bra teknisk bevisning så slipper man undra om det hela är fejk.
Citera
2021-07-02, 17:26
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 17maj
Enligt samnytt är det en grabb på 17. Delades av SD’s fb sida, jag är en smula källkritisk än så länge

https://samtiden.nu/2021/07/polismordet-17-aring-fran-orten-anhallen-som-garningsman/

Står ju i varenda tidning...
Sen är Samtiden & Samnytt 2 olika.
Senast redigerad av b00b00 2021-07-02 kl. 17:40.
Citera
2021-07-02, 17:27
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
menade fup om knivhuggningen, vill veta vad killen gjort mot gm
finns rykten?
Jag missförstod dig och ber om ursäkt för det. Jag vet inte om någon har den FUP:en, men kanske ämnet behandlats här på FB tidigare.
Citera
2021-07-02, 17:27
Medlem
Larasofts avatar
Han är 17 år. Om han döms för mord, mordförsök (på den egentliga måltavlan) och framkallande av fara för annan så åker han nog in på sju år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in