2021-07-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
ja och det kommer naturligtvis JB och hans ombud att göra - märkligt annars. Så att hon försöker bortförklara sitt erkännande med att det var för att undkomma en rättegång i fallet är ytterst märkligt. Trodde hon verkligen på det eller tror hon folk ska vara så dumma å tro henne på den punkten

Du ska läsa instagramkommentarerna. Människor är blåsta.

"I sverige ska det vara lagligt att tala sanning"

De har gjort det här till någon sanningsdiskussion.

Obildade som raljerar i kommentarsfältet.
2021-07-02, 15:36
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Borde inte Ebba Busch avgå nu?

Det kommer i alla fall inte komma självmant. Möjligen tröttnar övriga KD på att ledas av en dömd brottsling och generellt omdömeslös person, särskilt när partiet ligger så illa till hos väljarna. Personligen hoppas jag att partiet håller fast vid Ebba Busch och partiet åker ut ur riksdagen.
2021-07-02, 15:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Mest intressanta frågan är, varför väljer hon att göra en kovändning här och nu?

1. Hon kan fortfarande hamna i en skadeståndsrättegång vilket påtalades vid presskonferensen och det hade hon inget svar till.
2. Om hon inte hade erkänt brottet nu så hade hon faktiskt en inte helt orimlig chans att bli frikänd i domstolen helt ock hållet.

Det är något som inte berättas här.

Dessutom så måste jag ställa mig ytterst tveksam till KDs omdöme. Aldrig förr har en partiledare blivit dömd för grovt förtal. Aldrig förr har en politiker som blivit dömd för ett brott med 2 år på straffskalan suttit kvar oavsett stöd i partiet.
Åklagaren var beredd att gå till åtal och då det finns liknande fall att åberopa så var en fällande dom oundviklig och det insåg hennes ombud som väl föreslog henne att godta föreläggandet. Hon hade alltså inget att vinna på att låta åklagaren åtala och dra det till domstol.
2021-07-02, 15:41
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Det kommer i alla fall inte komma självmant. Möjligen tröttnar övriga KD på att ledas av en dömd brottsling och generellt omdömeslös person, särskilt när partiet ligger så illa till hos väljarna. Personligen hoppas jag att partiet håller fast vid Ebba Busch och partiet åker ut ur riksdagen.
Jag hoppas att KD får en ny partiledare. KD behövs om vi ska få en M/KD/SD regering, vilket Sverige är i desperat behov av.
2021-07-02, 15:43
Medlem
diseuses avatar
Finns det något annat exempel på en svensk partiledare som dömts för, eller erkänt, ett brott med upp till två års fängelse på straffskalan utan att avgå? Finns det ens exempel på högt uppsatta partiföreträdare som erkänt brott av den här magnituden utan att avgå?
2021-07-02, 15:44
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
EBT erkänner grovt förtal och säger i samma andetag att hon är oskyldig. Är det inte förtal i sig? Mot sig själv. Bör åtalas igen. Återfallsförbrytare.

Hon heter EBBA BUSCH!
2021-07-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Mest intressanta frågan är, varför väljer hon att göra en kovändning här och nu?

1. Hon kan fortfarande hamna i en skadeståndsrättegång vilket påtalades vid presskonferensen och det hade hon inget svar till.
2. Om hon inte hade erkänt brottet nu så hade hon faktiskt en inte helt orimlig chans att bli frikänd i domstolen helt ock hållet.

Det är något som inte berättas här.

Dessutom så måste jag ställa mig ytterst tveksam till KDs omdöme. Aldrig förr har en partiledare blivit dömd för grovt förtal. Aldrig förr har en politiker som blivit dömd för ett brott med 2 år på straffskalan suttit kvar oavsett stöd i partiet.

Nej, fanns ingen chans att INTE bli fälld. Hon har ju erkänt vad som faktiskt har hänt OCH det finns bevisning. Prövningen skulle inte ens ha gått in på huruvida hon har sagt sanningen, i enlighet med tidigare prejudicerande avgöranden.

Tingsrätten skulle ha fällt henne och hon skulle möjligtvis ha fått ett högre straff speciellt som hon inte ångrar sitt brott.

Det är lika dåligt omdöme som att Expressen tillåter Wallin att skriva i tidningen fastän hon begått grovt förtal och åtalas igen för att hon fortsätter sammaförtal.
2021-07-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Åklagaren var beredd att gå till åtal och då det finns liknande fall att åberopa så var en fällande dom oundviklig och det insåg hennes ombud som väl föreslog henne att godta föreläggandet. Hon hade alltså inget att vinna på att låta åklagaren åtala och dra det till domstol.
Knappast då hon pratar vitt och brett om att hon är ett prejudikat.
2021-07-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Då är det inte att dömas 2 gånger för samma brott utan omprövning i högre rätt du tänker på och att det kommer efter dom.
Nu vet jag inte hur det är med strafförelägganden men jag har för mig att de inte kan överklagas?

Nej, de kan inte överklagas eftersom personen har erkänt brott och skrivit på papper att hen har erkänt.

Ungefär som att en nöjdförklaring efter dom gör att man inte har rätt att överklaga.
2021-07-02, 15:54
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Jag hoppas att KD får en ny partiledare. KD behövs om vi ska få en M/KD/SD regering, vilket Sverige är i desperat behov av.
För det första så kommer vi aldrig, i alla fall inte inom en överskådlig framtid, att få en M/KD/SD-regering. Förhoppningsvis en M/KD stödd av SD och eventuellt L. Men det finns inte på kartan att SD kommer att komma in i en regering.

För det andra, varför skulle det vara bra om KD fick en ny partiledare? Det skulle knappast gynna partiet. Hade det inte varit för Ebba så tror jag inte att KD hade varit ett riksdagsparti idag.

Jag tycker man gör rätt. Oavsett om hon skulle vinna i en rättegång så är det något som man inte vill ha uppe i media under en valrörelse. Med facit i handen skulle hon naturligtvis inte skrivit det som hon gjorde, men jag tror att de flesta kommer att resonera att det är märkligt att hon blir dömd för förtal då hon säger sanningen.

När det blir val, om lite drygt ett år, så kommer ingen att komma ihåg och bry sig om detta, förutom ledarsidorna på Aftonbladet, DN, Dala-Demokraten etc.
2021-07-02, 15:56
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Hon heter EBBA BUSCH!
Jag tror nog att alla vet vad hon heter. Att kalla henne för något annat än hennes riktiga namn är inget annat än ett sätt att misskreditera henne på...
2021-07-02, 15:58
Medlem
Tror inte folk inser det oroväckande i en sån hör dom. Tänk scenariot att en dömd pedofil driver runt på lekplatsen på ditt kvarter.

Om du skulle öppet skandera för grannarna att personen ifråga har en bevisad historik av att förgripa sig på barn så kan detta pedo anmäla dig och med största sannolikhet tvinga dig till skadestånd.

Man blir illamående av tanken av att ställas inför en sån här situation. Det skulle förstås inte hindra mig på något sätt men det svider verkligen att det tillochmed skulle finnas en ekonomisk vinning för en pedofil att provocera fram en konfrontation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in