2021-07-03, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Fakta är att inte under någon historisk tid har migrationen varit så hög till Sverige som under Löfven-regimen.

Traditionellt sett tidigare har socialdemokratin och moderaterna men även centern bromsat upp lite i migrationen, om vi blickar tillbaka några årtionden.
Fakta är att Lövfen ärvde uppgörelsen mellan M/MP och Renens slutanförande om att vi alla måste öppna våra hjärtan inför den historiskt stora flyktingströmmen till Europa.

Sedan dess har flest restriktioner i modern tid genomförts på migrationsområdet i Sverige.
2021-07-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Förtal handlar om skapandet av förakt och konsekvenser för den utsatte.
Inte om något är sant eller inte.
jo men det ibland kan det vara försvaligt att göra det. För att ta ett övertydligt exempel. Du får nämna , de förmodligen lögnaktiga, anklagelserna mot Fälldin. Du får förmodligen säga att att du personligen tror
på dem. Du fick definitivt ifrågasätta Leif Thorsson plats i HD mot bakgrund av hans sexdom. Ingen har någonsin blivit åtalad för att de sagt att de trodde att CP sköt Palme. Det stora allmänintresst kring fallet gör att det måste få disskuteras.
2021-07-03, 17:03
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
=kungenslillapiga|

Nu undrar man ju vad Binninge kommer bli nöjd med att få i skadestånd. Han har inte mycket att förlora så han kan ju fläska på rejält. Virtanen fick väl 60 000:- i skadestånd men det tror jag knappast Binninge kommer vara nöjd med. Undrar var Ebbas smärtgräns går för att slippa ifrån en civil skadeståndsprocess?

Detta kommer bli intressant att se på vad det i så fall landar på. Ett skadestånd måste baseras på vilken skada som personen har lidit.

Virtanen förlorade en högt betald tjänst som toppjournalist på Sveriges största tidning. Då är ju 60000 faktiskt väldigt lite till det han förlorade. Dessutom blir det svårt för honom att finna ett nytt, åtminstone likvärdigt jobb.

Vad det juridiska ombudet har för inkomst vet jag inte. Jag gissar på att han är egen företagare. Tror dock inte han har några inkomstnivåer som är i närheten av Virtanens.

Ser vi på den heder som tagit skada, så finns det här också skillnader. Virtanen har ingen dom emot sig, dessutom är han något mera känd för allmänheten än ombudet. Ombudet är ett känt namn inom vissa kretsar, men får betraktas som fortfarande okänd hos en del samhällsgrupper. Sedan har han en dom mot sig, som han dessutom aldrig gjort någon hemlighet av att han har, utan startat en karriär som ordförande för en förening för de som anser sig oskyldigt dömda.

Men självklart kan ombudet dra till med ett belopp och hoppas att Ebba betalar bara för att bli av med problemet.
2021-07-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Ebba har en narcissistisk personlighet saknar klangbotten, reflektion och ömjukhet. Som någon i KD,s inre krets uttryckte det. "Ebba har aldrig förlorat och kommer aldrig göra det

Källor: KD har vädjat till Busch att släppa huset
Flera högt uppsatta personer inom Kristdemokraterna har avrått partiets ledare, Ebba Bush, från att gå till domstol i hustvisten med Esbjörn, 81. Det uppger källor till Dagens Nyheter.

Det handlar enligt tidningen om personer i partiet och i Ebba Buschs närmsta krets som under hösten gjort flera försök att få henne att släppa huset. Men försöken har inte burit frukt.

– Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora, säger en av källorna till DN.

Bush själv hävdar däremot att hon inte har gjort något fel.

– Varför skulle jag backa när vi har varit överens och jag har gjort allting rätt? säger KD-ledaren till tidningen.

https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/

Det initierade uttalandet att: "Hon ger sig aldrig, backar aldrig. Det är en helt enastående förmåga men också en nyckel i detta. Hon har aldrig förlorat och tänker aldrig förlora" visar väl tråden om hennes brott grovt förtal med all önskvärd tydlighet.

Nu har Thomas Olson tvingat mej (den ofelbara) erkänna ett brott när det är lagen det är fel på.

Och det är det som gjort henne driven men det är också hennes fall.

Det enda som håller henne kvar nu är för att KD saknar riktiga ledare för partiet.
Gör de ett katastrofval så är hon körd.

Men det är liksom inte synd om henne, kan simpsen förstå det?
Politiker har fallskärmar för flera miljoner och rekryteras av näringslivet på direkten.

Var det inte någons sekreterare som blev norden-ansvarig på facebook? Och ni tycker synd om dessa.

Duktigt manipulerade är ni.
2021-07-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
jo men det ibland kan det vara försvaligt att göra det. För att ta ett övertydligt exempel. Du får nämna , de förmodligen lögnaktiga, anklagelserna mot Fälldin. Du får förmodligen säga att att du personligen tror
på dem. Du fick definitivt ifrågasätta Leif Thorsson plats i HD mot bakgrund av hans sexdom. Ingen har någonsin blivit åtalad för att de sagt att de trodde att CP sköt Palme. Det stora allmänintresst kring fallet gör att det måste få disskuteras.

Men nu trodde hon ingenting.
2021-07-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag tycker framför allt att det är fel att försöka göra ekonomisk vinning mot motparten Esbjörn genom att utsätta hans ombud för grovt förtal.

Hade hon grovt förtalat Binninge med andra incitament än att själv tjäna det och istället gjort det för att belysa felet med lagen, hade i alla fall den omoraliska aspekten varit mindre.

Apropå förmågan att se på den här historien på ett lite mer nyanserat sätt än öga för öga, tand för tand.
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nja. Husköpet var ju helt i sin ordning, säljaren var t ex vid sina sinnes fulla bruk, men två finurliga damer i hans absoluta närhet - någon hemtjänst, typ, hade egna planer. Vilka är inte svårt att räkna ut. Den ena damen hade redan tidigare haft ”turen” att få ärva sin skyddsling. Detta om husköpet, det är avklarat, och det är heller inte detta den aktuella domen handlar om.

När den ”hjälpsamma” damen insåg att farbrorn faktiskt sålt huset satte hon igång en kampanj för att få köpet ogiltigförklarat, med hänvisningar till hans ålderdom, svaghet osv, farbrorn höll faktiskt på att bli omyndigförklarad på kuppen. Kärringen borde enligt mitt förmenande stenas för detta övergrepp. (Mannen undersöktes senare och befanns naturligtvis vara fullt frisk).

I kampen för att roffa åt sig annans egendom anlitade kärringen en erkänt skum jurist som hantlangare, och han fortsatte jävlas med Busch med alla knep han kunde komma på och några till. Resultatet av hans agerande blev att Busch utpekades i media, riskerade att bli av med huset, som farbrorn alltså frivilligt sålt till henne för fullt rimliga pengar.

Där lackade Ebba Busch ur och skrev ett inlägg där hon avslöjade juristens moral och historia. D v s fälld för tre olika brott, fridskränkning, våldtäktsförsök på barn samt skadegörelse. Dömd till två års fängelse för dessa.

Detta har hon nu dömts för. Att hon avslöjade honom. Ingenting annat. Den som trots bakgrunden inte uppfattar Ebba Busch som moralisk vinnare i den här soppan är antingen rättshaverist eller vänstermänniska, fenomenen är ofta ömsesidigt överlappande

Här har du en utmärkt summering om vad som faktiskt har skett i fallet.
Men det är klart är man vänster så väljer man vad man vill se.
Världen är svart och vit så länge man läser Aftonbladet...
2021-07-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men nu trodde hon ingenting.
Kan du förklara bättre hur du resonerar.
2021-07-03, 17:12
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Berätta, vilka andra politiker i Sveriges riksdag har vi som är registrerade i belastningsregistret för grov brottslighet?
Alltså, orkar inte tjafsa om något utanför kärnan i mitt inlägg, så...
läs mitt inlägg en gång till
2021-07-03, 17:14
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken

Detta har hon nu dömts för. Att hon avslöjade honom. Ingenting annat. Den som trots bakgrunden inte uppfattar Ebba Busch som moralisk vinnare i den här soppan är antingen rättshaverist eller vänstermänniska, fenomenen är ofta ömsesidigt överlappande.

Du tycker att det Ebba har gjort är helt okey och att hon istället för att straffas skulle belönas om jag förstår dig rätt.
Finns det fler brott du tycker våra lagstiftande politiker ska komma undan med? Gäller inte lagen för dem?
2021-07-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om det är så oacceptabelt så är det märkligt att straffsatsen är så låg. Den bör ju motsvara hur svårt samhället ser på brottet. Inte hur jag ser på det.

Jag försvarar inte brottet. Däremot tycker jag att överdrivna synpunkter och värderingar från politiska motståndare inte ska vara värda mer än de juridiska lagarna. Men det kanske är för svårt att ta in?

Det låter på en del här som att hon utrotat halva landet.

Det finns exempel på värre brott som ex ygeman gjort som riskerat många människors liv direkt.
Man skulle kunna tro att du anser att dom juridiska lagarna är mindre värda för att Ebba är (din?) partiledare?

Då vill jag skola dig om att i en demokrati det är det tvärt om, i väljarnas namn.

Fastighetshajar och skurkar ska inte ursäktas av ormar som för egen vinning curlar brottsliga politiker. Fy fan, tvi!
Senast redigerad av 90510 2021-07-03 kl. 17:19.
2021-07-03, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nja. Husköpet var ju helt i sin ordning, säljaren var t ex vid sina sinnes fulla bruk, men två finurliga damer i hans absoluta närhet - någon hemtjänst, typ, hade egna planer. Vilka är inte svårt att räkna ut. Den ena damen hade redan tidigare haft ”turen” att få ärva sin skyddsling. Detta om husköpet, det är avklarat, och det är heller inte detta den aktuella domen handlar om.

När den ”hjälpsamma” damen insåg att farbrorn faktiskt sålt huset satte hon igång en kampanj för att få köpet ogiltigförklarat, med hänvisningar till hans ålderdom, svaghet osv, farbrorn höll faktiskt på att bli omyndigförklarad på kuppen. Kärringen borde enligt mitt förmenande stenas för detta övergrepp. (Mannen undersöktes senare och befanns naturligtvis vara fullt frisk).

I kampen för att roffa åt sig annans egendom anlitade kärringen en erkänt skum jurist som hantlangare, och han fortsatte jävlas med Busch med alla knep han kunde komma på och några till. Resultatet av hans agerande blev att Busch utpekades i media, riskerade att bli av med huset, som farbrorn alltså frivilligt sålt till henne för fullt rimliga pengar.

Där lackade Ebba Busch ur och skrev ett inlägg där hon avslöjade juristens moral och historia. D v s fälld för tre olika brott, fridskränkning, våldtäktsförsök på barn samt skadegörelse. Dömd till två års fängelse för dessa.

Detta har hon nu dömts för. Att hon avslöjade honom. Ingenting annat. Den som trots bakgrunden inte uppfattar Ebba Busch som moralisk vinnare i den här soppan är antingen rättshaverist eller vänstermänniska, fenomenen är ofta ömsesidigt överlappande

Här har du en utmärkt summering om vad som faktiskt har skett i fallet.
Men det är klart är man vänster så väljer man vad man vill se.
Världen är svart och vit så länge man läser Aftonbladet...
Haha, du underkastar dig random Flashback-inlägg som intäkt på att du är nyanserad.
Tack, den där gjorde min dag!
2021-07-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Du tycker att det Ebba har gjort är helt okey och att hon istället för att straffas skulle belönas om jag förstår dig rätt.
Finns det fler brott du tycker våra lagstiftande politiker ska komma undan med? Gäller inte lagen för dem?
Jag har inte påstått att hon inte ska straffas eller belönas.
Däremot ser jag inget fel rent moraliskt i det hon gjorde om man ser till hela historien.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in