2021-07-02, 14:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Lika fel som att påstå att dödligheten ökade med 70 %.
10 promille = 1 procent

Så är det va?

Dödligheten ökade med ca 7%, vilket ger då 70 promille.
70 Promille = 7 Procent

O,7 promille som någon skrev blir då:

0,7 promille = 0,07 Procent

Vill man hävda att dödligheten enbart ökade med 0,07% får man ge en jäkligt bra källa.

Jag skriver bara detta inlägg för att se om jag har fattat det rätt, brukar sällan slänga mig med promille.
Citera
2021-07-02, 14:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Vilken överraskning att Covid-passet inte fungerar som det skall - svenska myndigheterna briljerar igen. Kul om man står därpå flygplatsen i ex. Canberra och så måste du vända åter...
Citera
2021-07-02, 14:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är delvis sant men också beror mkt av problemen på att vi har en annan befolkning än våra grannländer och exempelvis tre gånger så hög trångboddhet som i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur det ser ut med trångboddheten i Norge. Norrmännen gjorde ju också det som vi inte vågade, tog i med hårdhandskarna - jag har inte sett några upplopp i varken Norge, Danmark eller Finland som gjorde likadant.

Det verkar mer som du skyller alltihopa på invandrarna än den som är ansvarig för smittskyddet i Sverige.

Jag skyller absolut inte på invandrarna. Men det är en av förklaringarna till varför det ser olika ut i de nordiska länderna. De flesta svenskar är trots allt relativt opåverkade trots att många blivit smittade.

Om det bara var strategin det hängde på och hur tuffa tag man tagit till så borde det rimligtvis inte gått så dåligt i södra Europa.

Du ser ju själv hur mkt lugnare i vården vi haft det om det inte vore för invandringen.

https://www.expressen.se/ledare/staten-maste-ta-hojd-for-att-sverige-ar-ett-invandrarland/
Citera
2021-07-02, 14:53
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skulle vi börja behandla covid som vi gör med influensa, dvs bara laboratoriebekräfta de som behöver sjukvård så skulle vi snart ha 0 fall.

Det är lite det som jag försöker påpeka att detta har reducerats i det närmaste till en vanlig influensa.

10-25% smittade varje säsong, många asymptomt och upp till 3000 döda direkt och indirekt genom följdsjukdomar.
Många äldre utanför vården diagnostiseras inte ens.

Jag tror att om vissa här inne verkligen skulle läsa på om omfattningen så skulle dom bli lika rädda för dessa virusstammar.

Jag tror att när folk ger mormor en covidvaccinerad kram i vinter så tänker dom inte på att dom kan bära på andra potensiellt dödliga virus för det vi är vana vid det blir helt plötsligt inte lika farligt.
Citera
2021-07-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
10 promille = 1 procent

Så är det va?

Dödligheten ökade med ca 7%, vilket ger då 70 promille.
70 Promille = 7 Procent

O,7 promille som någon skrev blir då:

0,7 promille = 0,07 Procent

Vill man hävda att dödligheten enbart ökade med 0,07% får man ge en jäkligt bra källa.

Jag skriver bara detta inlägg för att se om jag har fattat det rätt, brukar sällan slänga mig med promille.

Nej, helt fel - en promille är en tusendel...
Citera
2021-07-02, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är delvis sant men också beror mkt av problemen på att vi har en annan befolkning än våra grannländer och exempelvis tre gånger så hög trångboddhet som i Norge.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur det ser ut med trångboddheten i Norge. Norrmännen gjorde ju också det som vi inte vågade, tog i med hårdhandskarna - jag har inte sett några upplopp i varken Norge, Danmark eller Finland som gjorde likadant.

Det verkar mer som du skyller alltihopa på invandrarna än den som är ansvarig för smittskyddet i Sverige.
Norge har stora invandrargrupper, i vissa städer cirka 25 %. Man blir förvånad när man reser i Norge och upptäcker att landet är så invandringstätt.

Trångboddheten är också stor i vissa städer eftersom det är dyrt att bo i Norge. En lägenhet stor som ett studentrum kostar sådär 6 000:- kr/månad i Oslo. Finns säkert både dyrare och billigare, men detta är ett exempel som jag känner till.
Citera
2021-07-02, 14:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja en promille är en tusendel och en procent är en hundra del.

Vilket ger 10 promille = 1 procent

Är man osäker kan man alltid gå in på denna sidan
https://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=partsper

Den ger

70 Promille [‰]

= 7 Procent [%]

Försökte du få mig och bli mer osäker
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-02 kl. 14:59.
Citera
2021-07-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Norge har stora invandrargrupper, i vissa städer cirka 25 %. Man blir förvånad när man reser i Norge och upptäcker att landet är så invandringstätt.

Trångboddheten är också stor i vissa städer eftersom det är dyrt att bo i Norge. En lägenhet stor som ett studentrum kostar sådär 6 000:- kr/månad i Oslo. Finns säkert både dyrare och billigare, men detta är ett exempel som jag känner till.

Vilka städer har 25% invandrare?
Citera
Medlem
Citat:

Och en procent är en hundradel.

10 tusendelar är väl 1 hundradel?
Citera
Medlem
Citat:
Vilken överraskning att Covid-passet inte fungerar som det skall - svenska myndigheterna briljerar igen. Kul om man står därpå flygplatsen i ex. Canberra och så måste du vända åter...

Just Canberra är väl ett rätt dåligt val av resmål i dagsläget oavsett Covid-pass.
Citera
2021-07-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja en promille är en tusendel och en procent är en hundra del.

Vilket ger 10 promille = 1 procent

Är man osäker kan man alltid gå in på denna sidan
https://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=partsper

Den ger

70 Promille [‰]

= 7 Procent [%]

Ja, jag vete faan - jag skall verkligen hålla mig ifrån matematiska inlägg. Vet inte varför jag idkades svara dig då jag direkt kände att jag inte hade mitt på det torra... Sorry!
Citera
2021-07-02, 15:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är lite det som jag försöker påpeka att detta har reducerats i det närmaste till en vanlig influensa.

10-25% smittade varje säsong, många asymptomt och upp till 3000 döda direkt och indirekt genom följdsjukdomar.
Många äldre utanför vården diagnostiseras inte ens.

Jag tror att om vissa här inne verkligen skulle läsa på om omfattningen så skulle dom bli lika rädda för dessa virusstammar.

Jag tror att när folk ger mormor en covidvaccinerad kram i vinter så tänker dom inte på att dom kan bära på andra potensiellt dödliga virus för det vi är vana vid det blir helt plötsligt inte lika farligt.
: no:
Det dör inte några 3 000 personer i influensa och dess följdsjukdomar.

Vissa allvarliga år kanske 1 000 personer dör vad jag vet, men om du kan visa att 3 000 är korrekt så skulle det vara intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in