2021-07-02, 10:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi har haft annan migrationspolitik i decennier med importerad sämre folkhälsa.

Det har uppmärksammats och debatterats flitigt på detta forum om du inte kände till det. Hade vi inte haft migration så hade vi fått helt andra siffror.

Fast nu är det väl mest äldre som dött, dvs svenskar. Du verkar ha lite svårt att hålla isär dina villfarelser. Att invandrare är överrepresenterade på IVA är ju inte samma sak.
Citera
2021-07-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skillnaden är väl att jag ser även äldre som människor medan du inte gör det. Enda poetiska rättvisan är väl att du också blir äldre en dag. Det är nog inte speciellt roligt att vara äldre i Sverige idag och känna sig som paria.

Det är väl ingen som har sagt att äldre ska behandlas som paria. Poängen som förmedlas är att vi har valt oproportionerliga åtgärder med konsekvenser för hela samhället när det är en väldigt liten del som faktiskt är i risk. Faktum är att 99% inte behöver sjukvård utan har ett fantastiskt immunförsvar som hanterar covid. Vi kan väl fokusera alla covidresurser (krispaket, arbetslöshetsersättning, vaccinrelaterade kostnader mm mm) på att skydda riskgrupperna och rusta upp vården. Låter som en mer långsiktigt strategi som även gynnar nästa generation.
Citera
2021-07-02, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är väl ingen som har sagt att äldre ska behandlas som paria. Poängen som förmedlas är att vi har valt oproportionerliga åtgärder med konsekvenser för hela samhället när det är en väldigt liten del som faktiskt är i risk. Faktum är att 99% inte behöver sjukvård utan har ett fantastiskt immunförsvar som hanterar covid. Vi kan väl fokusera alla covidresurser (krispaket, arbetslöshetsersättning, vaccinrelaterade kostnader mm mm) på att skydda riskgrupperna och rusta upp vården. Låter som en mer långsiktigt strategi som även gynnar nästa generation.

Vad är det för oproportionerliga åtgärder samhället vidtagit menar du? Kan du lista de 5 värsta eller någonting?
Citera
2021-07-02, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344

Några 99% är det inte tal om. 1 miljon konstaterade smittade varav ca:80000 vårdats på sjukhus. Sen har du ett par miljoner i riskgrupp som gömt sig under mer än ett års tid. I Sverige har vi inte valt oproportionerliga åtgärder, i början gjorde vi ingenting, sen gjorde vi lite mer men nästan ingenting och nu "öppnar vi upp" igen. Det du föreslår skulle vi gjort från början. Vi hade bara behövt göra som våra grannländer så hade det varit lugnt, men Tegnell valde att stå med dumstruten på.
Citera
2021-07-02, 11:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Att påstå att vi inte har samma förutsättningar är rent nonsens. Menar du att svenskarna folkhälsa är usel jämfört med norrmän, danskar och finnar?
Det kan han ju knappast mena. De största gruppen som avlider är ju äldre män. Tydligen är svenska män de friskaste i Norden.
Svenska män friskast i Norden

Men livet handlar ju som bekant inte bara om att andas. Vilket sorts liv, om det är friskt eller sjukt, har också betydelse. Och här hamnar de svenska männen och de isländska kvinnorna i topp som friskast av dem alla. Beräknat utifrån antalet sjukdomsår eller funktionsjusterade levnadsår var de nästan dubbelt så friska som världens befolkning i övrigt.
Förutom de då att ha minst antal sjukdomsår eller funktionsjusterade levnadsår så lever också (innan pandemin i all fall) Svenska män längst (av länderna i norden). Det kan ju vara detta kurt-sune menade, att Svenska män är de friskaste i Norden och därför lever lite längre och ålder är ju en riskfaktor.
Resultatet, som presenteras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet, visar – föga förvånande – att den förväntade livslängden var högre i de nordiska länderna än i övriga världen. Högst av dem alla åtnjuter Islands kvinnor där en kvinna antas leva i 85,9 år, jämfört med 75,6 år globalt. Bland männen, däremot, är det svenskarna som är mest seglivade. I Sverige förväntas en man leva i 80,8 år, att jämföra med 70,5 år i resten av världen.

Kvinnor och män i Danmark samt finska män, däremot, hade lägre förväntad livslängd än i de övriga nordiska länderna. Grönland hade lägst medellivslängd av dem alla: 77,2 år (kvinnor) respektive 70,8 år (män).
Fast då borde ju Danmark klarat sig bäst eller sämst beroende hur man ser på det...

https://ekuriren.se/nyheter/sverige/svenska-man-friskast-i-norden-sm5283351.aspx
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-02 kl. 11:11.
Citera
2021-07-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
https://www.foxnews.com/media/chinese-whistleblower-covid-19-origins-on-fox-nations-tucker-carlson-wuhan-lab

Covid-19 är ett biovapen gjort av Kinesjävlarna.

Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Lite trist att Kina ska klankas ned på för att styret är skit. Att deras smittskydd är biologiskt överlägset vårat råder det ju inga tvivel om.

Tänk om Tegnell hade fått bestämma i Kina.

Hade tegnell fått bestämma i kina hade dom fått stänga alla djurmarknader.
Han påstår att det är därifrån viruset uppkommit.
Citera
2021-07-02, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det kan han ju knappast mena. De största gruppen som avlider är ju äldre män. Tydligen är svenska män de friskaste i Norden.
Svenska män friskast i Norden

Men livet handlar ju som bekant inte bara om att andas. Vilket sorts liv, om det är friskt eller sjukt, har också betydelse. Och här hamnar de svenska männen och de isländska kvinnorna i topp som friskast av dem alla. Beräknat utifrån antalet sjukdomsår eller funktionsjusterade levnadsår var de nästan dubbelt så friska som världens befolkning i övrigt.
Förutom de då att ha minst antal sjukdomsår eller funktionsjusterade levnadsår så lever också (innan pandemin i all fall) Svenska män längst. Det kan ju vara detta kurt-sune menade, att Svenska män är de friskaste i Norden och därför lever lite längre och ålder är ju en riskfaktor.
Resultatet, som presenteras i den vetenskapliga tidskriften The Lancet, visar – föga förvånande – att den förväntade livslängden var högre i de nordiska länderna än i övriga världen. Högst av dem alla åtnjuter Islands kvinnor där en kvinna antas leva i 85,9 år, jämfört med 75,6 år globalt. Bland männen, däremot, är det svenskarna som är mest seglivade. I Sverige förväntas en man leva i 80,8 år, att jämföra med 70,5 år i resten av världen.

Kvinnor och män i Danmark samt finska män, däremot, hade lägre förväntad livslängd än i de övriga nordiska länderna. Grönland hade lägst medellivslängd av dem alla: 77,2 år (kvinnor) respektive 70,8 år (män).
Fast då borde ju Danmark klarat sig bäst...

https://ekuriren.se/nyheter/sverige/svenska-man-friskast-i-norden-sm5283351.aspx

Vad kurt-sune menar går helt enkelt inte att utröna.
Citera
2021-07-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle vilja se mer betrodda webbplatser/källor, än någon dokument som någon laddat upp på https://khub.net/. Vad säger det mig? "Sjukhusinläggning" är ju dessutom ett väldigt diffust begrepp., då det beror helt på vilka resurser och prioriteringar som finns i samhället. Jag efterlyser skydd mot infektion. Jag tror det är vad alla efterfrågar när de vaccinerar sig.

Studien är utförd av PHE - Public Health England.

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

Citat:
the Pfizer-BioNTech vaccine is 96% effective against hospitalisation after 2 doses
the Oxford-AstraZeneca vaccine is 92% effective against hospitalisation after 2 doses

Länken till dokumentet finns i början av artikeln.

Vaccineffektivitet/Vaccine efficacy(VE) är precis vad det låter som - det är skyddet vaccinet ger jämfört med om man inte har fått vaccinet.

Skyddet mot infektion är säkerligen något lägre men det är inget jag hittar data för nu - det enda jag hittar är tester där Pfizer hamnar på 88% skydd (samma undersökning) efter 2 doser jämfört med 67% för Astra Zeneca.
Citera
2021-07-02, 11:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du inget liv utanför denna tråd?
Precis allting pekar åt rätt håll och ändå greppar du efter varenda halmstrå om en eventuell annalkande katastrof.
Nääästan så man tror att du VILL att det ska gå åt helvete.
Det är klart att det blir en mindre fjärde våg till hösten, precis som med alla influensor men det spelar ingen större roll så länge inte folk blir svårt sjuka och dör i för stor skala.

Vänj dig vid tanken nu att detta är en ny återkommande influensa-stam och som det skrivits tusen gånger i tråden så dör det mellan 500-3000 varenda säsong av influensorna.

Asiaten, Hong-Kong ja alla dessa cirkulerar fortfarande och muterar hej vilt så du borde vara lika orolig för dessa då antar jag eller?
Men hallå nu, det dör väl knappast 3000 personer i influensan varje år. Var har du fått det svamlet ifrån? Du skall inte sitta och hitta på saker här, det tycker jag inte.
Citera
2021-07-02, 11:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Några 99% är det inte tal om. 1 miljon konstaterade smittade varav ca:80000 vårdats på sjukhus. Sen har du ett par miljoner i riskgrupp som gömt sig under mer än ett års tid. I Sverige har vi inte valt oproportionerliga åtgärder, i början gjorde vi ingenting, sen gjorde vi lite mer men nästan ingenting och nu "öppnar vi upp" igen. Det du föreslår skulle vi gjort från början. Vi hade bara behövt göra som våra grannländer så hade det varit lugnt, men Tegnell valde att stå med dumstruten på.

Jag delar din analys fullständigt. Man har i princip sagt åt folk att hålla avstånd och tvätta händerna. Vad fan är så oproportionerligt med det liksom?
Citera
2021-07-02, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Studien är utförd av PHE - Public Health England.

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-hospitalisation-from-delta-variant

Länken till dokumentet finns i början av artikeln.

Vaccineffektivitet/Vaccine efficacy(VE) är precis vad det låter som - det är skyddet vaccinet ger jämfört med om man inte har fått vaccinet.

Skyddet mot infektion är säkerligen något lägre men det är inget jag hittar data för nu - det enda jag hittar är tester där Pfizer hamnar på 88% skydd (samma undersökning) efter 2 doser jämfört med 67% för Astra Zeneca.

Ja, lägre lär det ju vara. De siffror jag har i mitt huvud är 63% för Astra och 95% för Pfizer och Moderna.
Citera
2021-07-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå nu, det dör väl knappast 3000 personer i influensan varje år. Var har du fått det svamlet ifrån? Du skall inte sitta och hitta på saker här, det tycker jag inte.

Allt beror ju på hur man räknar. Skulle vi räkna influensa på samma sätt som covid hade det nog varit mer än 3000 per år

På geriatriken på sjukhuset jag jobbar har majoriteten någon form av influensa virus i kroppen när de avlider. Men oftast blir dödsorsaken något annat (fullt naturligt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in