2021-07-01, 23:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Använde du inte munskydd?

Vad är det för otyg? det har väl ingen fritt tänkande individ på sig?
Citera
2021-07-01, 23:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Äldreboende hade vid gavel öppen för Coviden. Dem som behövde skydd som mest fick inte det.
Här skulle vi däremot använt munskydd på personalen samt testat järnet. Men det gjorde vi inte... En stor miss!

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det funkade i de nordiska grannländerna. Här fick vi ett hårt bevis på vilka svaga ledare vi har.
JA det gjorde de bättre absolut. Men de gjorde mkt fel också som stängde skolorna helt i onödan för barnen.
Citera
2021-07-01, 23:32
Medlem
Overminds avatar
https://www.foxnews.com/media/chinese-whistleblower-covid-19-origins-on-fox-nations-tucker-carlson-wuhan-lab

Covid-19 är ett biovapen gjort av Kinesjävlarna.
Citera
2021-07-01, 23:34
Medlem
jymdjakets avatar
Lite trist att Kina ska klankas ned på för att styret är skit. Att deras smittskydd är biologiskt överlägset vårat råder det ju inga tvivel om.

Tänk om Tegnell hade fått bestämma i Kina.
Citera
2021-07-01, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För de äldre jag känner har det varit påfrestande psykiskt med ensamheten, men de lever i alla fall ännu.
JA det blir ju inte bättre om du ska "skydda" de äldre genom att stänga ner deras aktiviteteter.

Citat:
Så det kunde varit värre. Att läsa om att 15000 dött och snart 80000 legat på sjukhus bara i vårt land tycker inte jag är propaganda, vi tycker olika helt enkelt.

Jo det är inte sunt att sitta och jämföra dödstal mellan länder. I synnerhet när vi testar på olika sätt och har helt olika demografi.

Det enda rimliga sättet är att jämföra överdödligheten om man nu ska jämföra överhuvudtaget, något jag inte tycker är så meningsfullt eftersom alla länder har olika förutsättningar.
Citera
2021-07-01, 23:39
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det enda rimliga sättet är att jämföra överdödligheten om man nu ska jämföra överhuvudtaget, något jag inte tycker är så meningsfullt eftersom alla länder har olika förutsättningar.

Men släpper du skådespelet en sekund så förstår du ju själv att du hade gått fullständigt röv i vilket land som helst som FHM hade haft hand om.

Är en grej att skämmas för att man någonsin kunde tycka att de verkade duktiga, men runt maj i fjol blev det ju bara töntigt.
Citera
2021-07-01, 23:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Men släpper du skådespelet en sekund så förstår du ju själv att du hade gått fullständigt röv i vilket land som helst som FHM hade haft hand om.
Det är väl inte bara myndigheternas fel att folk inte klarar av att sköta om sin hälsa?

Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Är en grej att skämmas för att man någonsin kunde tycka att de verkade duktiga, men runt maj i fjol blev det ju bara töntigt.

Duktiga vet jag inte. De har gjort både bra och dåliga saker. De höll huvudet kallt och drabbades inte av panik som vissa andra länder i vår närhet. Och det var bra gjort!
Citera
2021-07-01, 23:46
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Duktiga vet jag inte. De har gjort både bra och dåliga saker. De höll huvudet kallt och drabbades inte av panik som vissa andra länder i vår närhet. Och det var bra gjort!

Är inte främst en fråga om att kunna hålla huvudet kallt eller ens om moral, utan en fråga om intelligens. Halvvägs in i första intervjun gav Tegnell samma intryck som en jäkla massa stolpskott man intervjuat för kodarpositioner.

De flesta länder insåg till slut att asiaternas lir var intelligentare och ställde om. Tegnell är för dum för att klara av mer än att memorera.
Citera
2021-07-01, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
JA det blir ju inte bättre om du ska "skydda" de äldre genom att stänga ner deras aktiviteteter.

Jo det är inte sunt att sitta och jämföra dödstal mellan länder. I synnerhet när vi testar på olika sätt och har helt olika demografi.

Så hur ska du skydda dem då?

Att förneka sig igenom en pandemi är inte heller sunt.
Citera
2021-07-01, 23:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så hur ska du skydda dem då?

Att förneka sig igenom en pandemi är inte heller sunt.

För det första så måste du fråga de äldre om de ens vill bli skyddade. Att insistera på att skydda de äldre från sin familj och sina barnbarn är inte att vara god om du frågar mig.

Det handlar inte om att förneka någon pandemi, det handlar om kunna tänka sunt bortom skrämselpropagandan.

Vad jag sett under pandemin är att många äldre träffat sina barnbarn ändå, pandemin till trots. Det är kul att se!
Citera
2021-07-02, 00:06
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Du använder åldersstandardiserad överdödlighet bara för att du ska slippa använda den siffran man normalt använder i dagligt tal, överdödligheten som var 8,7% 2020, ett retoriskt knep. Det låter bättre.

Nu är det ju så att folk besöker akuten för en fis på tvären, speciellt vårt nya klientel. Men du får gärna nämna vilket annat virus som skickar in folk på akuten som covid19. Många av de vårdtillfällena är självförvållade och en del av det vardagliga livet, så nä jag tänker inte lika mycket på dem. Tänker du själv på dem?

Varje vinter uppsöker tusentals svenskar akutvård p.g.a. säsongsinfluensa.

Covid-19 är en influensa. Inget dödsvirus som tar kål på 50% av de smittade.

Ju snabbare vi accepterar detta ju snabbare kan vi återgå till det normala.
Citera
2021-07-02, 00:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
För det första så måste du fråga de äldre om de ens vill bli skyddade. Att insistera på att skydda de äldre från sin familj och sina barnbarn är inte att vara god om du frågar mig.

Det handlar inte om att förneka någon pandemi, det handlar om kunna tänka sunt bortom skrämselpropagandan.

Vad jag sett under pandemin är att många äldre träffat sina barnbarn ändå, pandemin till trots. Det är kul att se!

Det finns säkert äldre som inte bryr sig, en del tycker de har levt sina liv och verkar ta det med en klackspark. Jag har inte insisterat på något, alla gör sina egna val i livet. Ja jag har sett dessa som träffar sina barnbarn, grannen till mig hamnade på akuten med en propp i hjärnan av covid19, men överlevde som tur är. Jag tänkte ofta när de hade sina barnbarn här, ööh vet ni inte att det pågår en pandemi?

Vi hade kunnat sköta det mycket bättre och levt i princip som vanligt här hemma om vi stängt gränsen i tid och fortsatt hålla fortet, men viljan och ledarskapet saknades. T.o.m. er älskade krog skulle kunnat haft öppet dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in