2021-07-02, 09:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Är Indonesien det ny Indien.

En tänkbar anledning till den svarta svampen i Indien om jag har förstått saken rätt är att man använt industriellt syre som är förorenat i stället för det som producerat för sjukvården. Nu kommer man göra precis just det i Indonesien också.
Indonesia’s health minister, Budi Gunadi Sadikin, told the Guardian that three-quarters of the national oxygen production used for industry would be redeployed to hospitals for the next two weeks.

“We learned from India to make sure the supply is there,” he said

Igår rapporterade Indonesien +24,836 nya smittade.
Indonesia, which conducts 47.98 tests per 1,000 people, has one of the lowest testing rates in the world. The positive rate for tests is more than 20%.

Budi said he aimed to increase testing to at least 400,000 a day by August, with resources focused on areas with the worst outbreaks. “We would like to reduce the positive rate to below 10%,” he said.
De är ju också nästan oskyddade.
About 5% of the population has been fully vaccinated.

https://www.theguardian.com/world/2021/jul/02/indonesia-triple-oxygen-supplies-covid-19-outbreak-worsen-delta-variant
Citera
2021-07-02, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Skillnaden är väl att jag ser även äldre som människor medan du inte gör det. Enda poetiska rättvisan är väl att du också blir äldre en dag. Det är nog inte speciellt roligt att vara äldre i Sverige idag och känna sig som paria.

Skillnaden mellan dig och mig är du landar i alarmistiska lösningar på pandemin för att du inte klarar av att läsa statistiken på ett nyktert sätt.

Problemet med alarmistiska lösningar är att det skapar andra mkt skadliga bieffekter som du tyvärr helt bortser i din iver att få bort covid från denna planet. Något du tyvärr inte kommer att lyckas med.
Citera
2021-07-02, 10:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som situationen riskerar att spåra ur när som helst. Folk lever som vanligt, då de tror att smittan är över. 63% av alla mellan 18-65 år har inte fullgott vaccinationsskydd och är därmed hårt exponerade för Deltavarianten. De under 18 år inte vaccinerade alls. Någon som tror att det här är hållbart och vi klarar oss under en fjärde våg?
Går in och följer vaccinationsstatistik, men tycker det händer väldigt lite. Semestertider?

Har du inget liv utanför denna tråd?
Precis allting pekar åt rätt håll och ändå greppar du efter varenda halmstrå om en eventuell annalkande katastrof.
Nääästan så man tror att du VILL att det ska gå åt helvete.
Det är klart att det blir en mindre fjärde våg till hösten, precis som med alla influensor men det spelar ingen större roll så länge inte folk blir svårt sjuka och dör i för stor skala.

Vänj dig vid tanken nu att detta är en ny återkommande influensa-stam och som det skrivits tusen gånger i tråden så dör det mellan 500-3000 varenda säsong av influensorna.

Asiaten, Hong-Kong ja alla dessa cirkulerar fortfarande och muterar hej vilt så du borde vara lika orolig för dessa då antar jag eller?
Citera
2021-07-02, 10:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skillnaden mellan dig och mig är du landar i alarmistiska lösningar på pandemin för att du inte klarar av att läsa statistiken på ett nyktert sätt.

Problemet med alarmistiska lösningar är att det skapar andra mkt skadliga bieffekter som du tyvärr helt bortser i din iver att få bort covid från denna planet. Något du tyvärr inte kommer att lyckas med.

Hade vi gjort som våra grannländer med sina "alarmistiska lösningar" så hade vi haft ett helt annat resultat. Nu har vi ditt resultat av att göra ingenting, 15000 döda och en jävla massa med otrevliga men kanske för livet, en slutkörd sjukvård och en gigantiskt vårdskuld. Fattas bara en börskrasch på det här så är du hemma. Covid blir vi aldrig av med, men man kan hålla den stången om man vill, men saknas viljan så är det givetvis omöjligt.
Citera
2021-07-02, 10:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hade vi gjort som våra grannländer med sina "alarmistiska lösningar" så hade vi haft ett helt annat resultat. Nu har vi ditt resultat av att göra ingenting, 15000 döda och en jävla massa med otrevliga men kanske för livet, en slutkörd sjukvård och en gigantiskt vårdskuld. Fattas bara en börskrasch på det här så är du hemma. Covid blir vi aldrig av med, men man kan hålla den stången om man vill, men saknas viljan så är det givetvis omöjligt.

Vi hade inte samma förutsättningar pga helt annan folkhälsa så samma resultat hade vi aldrig fått.

Vi var dåliga på att skydda de äldre och sköraste men att stänga ner ett helt land pga ett virus där medelåldern på de som dör är 84 år är inte rätt väg att gå.

Där jag bor har exakt alla överlevt detta virus med en axelryckning så hade folkhälsan varit så över hela landet hade vi fått ett helt annat resultat sannolikt.
Citera
2021-07-02, 10:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Precis allting pekar åt rätt håll och ändå greppar du efter varenda halmstrå om en eventuell annalkande katastrof.
Det är klart att det blir en mindre fjärde våg till hösten, precis som med alla influensor men det spelar ingen större roll så länge inte folk blir svårt sjuka och dör i för stor skala.

Vänj dig vid tanken nu att detta är en ny återkommande influensa-stam och som det skrivits tusen gånger i tråden så dör det mellan 500-3000 varenda säsong av influensorna.

Asiaten, Hong-Kong ja alla dessa cirkulerar fortfarande och muterar hej vilt så du borde vara lika orolig för dessa då antar jag eller?
Du kan ha rätt. Men precis just de tankegångarna utrycktes i tråden förra sommaren också, att vi inte skulle se en dödlighet likt innan och att covid mer skulle vara som en vanlig influensa. Nu har vi ju vaccinet så kanske denna gången stämmer det, men tvärsäkra kan man ju absolut inte vara. Men om vi jämför Indonesien med UK så ser det ut som om vaccinet i all fall kan skydda oss mot Delta vågen. I Ryssland börjar de nu med påfyllningsdos av vaccin för de som har vaccinerat sig för mer en ett halvår sedan. Variationer/mutationer och hur bra skydd man har av vaccinet över tid kommer att sätta beslutsfattarna på prov. Vad som kommer att ske till hösten tror jag är påverkningsbart och beror på vilka beslut som fattas.
Citera
2021-07-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror att du är livrädd att denna tråd ska dö ut, den har blivit en så stor del av ditt liv. Är det här du får ditt sociala umgänge tillgodosett?

Du kanske får rätt och det spårar ur fullständigt i vinter igen. Men när som helst, är ju att ta i, även för dig.

1 dos vaccin ger 80% skydd mot allvarlig sjukdom, det är det viktiga. 80% av 40+ i Stockholm är vaccinerade med minst 1 dos. Det ser nog minst lika bra ut i resten av Sverige också.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/29-juni-lagesrapport-om-covid-19/

De som är yngre än 40 blir väldigt sällan svårt sjuka ändå. Delta spelar ingen roll för vår hälsa som befolkning i nuläget tack vare vaccinen.

Ut på krogen och ta en öl med dig, det ska jag göra ikväll.

nu är det väl delta varianten som kommer att ta över?
har sett olika studier med 33% skydd som sämst efter första dosen

"2 doses of the AstraZeneca vaccine were 60% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant compared to 66% effectiveness against the B.1.1.7 variant
both vaccines were 33% effective against symptomatic disease from B.1.617.2, 3 weeks after the first dose compared to around 50% effectiveness against the B.1.1.7 variant"

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-b-1-617-2-variant-after-2-doses
Senast redigerad av klinkerhofen 2021-07-02 kl. 10:35.
Citera
2021-07-02, 10:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi hade inte samma förutsättningar pga helt annan folkhälsa så samma resultat hade vi aldrig fått.

Vi var dåliga på att skydda de äldre och sköraste men att stänga ner ett helt land pga ett virus där medelåldern på de som dör är 84 år är inte rätt väg att gå.

Där jag bor har exakt alla överlevt detta virus med en axelryckning så hade folkhälsan varit så över hela landet hade vi fått ett helt annat resultat sannolikt.

Att påstå att vi inte har samma förutsättningar är rent nonsens. Menar du att svenskarna folkhälsa är usel jämfört med norrmän, danskar och finnar?
Citera
2021-07-02, 10:44
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nu är det väl delta varianten som kommer att ta över?
har sett olika studier med 33% skydd som sämst efter första dosen

"2 doses of the AstraZeneca vaccine were 60% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant compared to 66% effectiveness against the B.1.1.7 variant
both vaccines were 33% effective against symptomatic disease from B.1.617.2, 3 weeks after the first dose compared to around 50% effectiveness against the B.1.1.7 variant"

https://www.gov.uk/government/news/vaccines-highly-effective-against-b-1-617-2-variant-after-2-doses

33% efter 1 dos är mot symtom, alltså ett absolut skydd. Efter 2 doser är det uppåt 80% även i detta steg.

Så ja, med en dos kan du råka ut för lite snuva.
Citera
2021-07-02, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att påstå att vi inte har samma förutsättningar är rent nonsens. Menar du att svenskarna folkhälsa är usel jämfört med norrmän, danskar och finnar?

Vi har haft annan migrationspolitik i decennier med importerad sämre folkhälsa.

Det har uppmärksammats och debatterats flitigt på detta forum om du inte kände till det. Hade vi inte haft migration så hade vi fått helt andra siffror.
Citera
2021-07-02, 10:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://khub.net/web/phe-national/public-library/-/document_library/v2WsRK3ZlEig/view_file/479607329?_com_liferay_document_library_web_portle t_DLPortlet_INSTANCE_v2WsRK3ZlEig_redirect=https%3 A%2F%2Fkhub.net%3A443%2Fweb%2Fphe-national%2Fpublic-library%2F-%2Fdocument_library%2Fv2WsRK3ZlEig%2F view%2F479607266

https://khub.net/documents/135939561/479607266/Effectiveness+of+COVID-19+vaccines+against+hospital+admission+with+the+De lta+%28B.1.617.2%29+variant .pdf/1c213463-3997-ed16-2a6f-14e5deb0b997?version=1.4&t=1623689315431&previewFi leIndex=2

Pfizer är 94% effektivt mot sjukhusinläggning efter 1 dos och 96% effektivt efter 2 doser.

Motsvarande för Astra Zeneca är 71% respektive 92%.

En dos Pfizer ger alltså bättre skydd än 2 doser Astra Zeneca.

Jag skulle vilja se mer betrodda webbplatser/källor, än någon dokument som någon laddat upp på https://khub.net/. Vad säger det mig? "Sjukhusinläggning" är ju dessutom ett väldigt diffust begrepp., då det beror helt på vilka resurser och prioriteringar som finns i samhället. Jag efterlyser skydd mot infektion. Jag tror det är vad alla efterfrågar när de vaccinerar sig.
Citera
2021-07-02, 10:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Förstår inte varför du håller på och tjatar om dina influensor. Det här är ju en helt annan sjukdom, orsakat av ett helt annat virus.
Intressant för övrigt att du också tror på en fjärde våg till hösten. Då tror alltså inte att vaccineringarna hjälper, trots att många fler rimligen borde vara vaccinerade i höst än nu. Varför skulle vaccineringarna hjälpa nu, men inte i höst menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in