2021-07-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ser att danskarna kommit fram till att fullvaccinerade har ett fullgott skydd i minst 12 månader samt att skyddet dessutom är bättre för vaccinerade än för de som enbart tidigare varit smittade med Corona.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sundhedsstyrelsen-vaccinen-giver-immunitet-i-mindst-et-aar/8661946

https://www.sst.dk/da/Nyheder/2021/Vaccination-mod-COVID-19-giver-immunitet-i-mindst-12-maaneder

Ser inget i danskarnas studie som kommit fram till att vaccin skulle vara bättre än naturlig framkallad immunitet. De försöker bara formulera det som att ”eventuellt, kanske, från något perspektiv…”. Om några år får vi se hur det verkligen slår ut.

Här kan du läsa en artikel fullproppad med länkar till olika studier som pekar mot att naturlig immunitet är bättre, till och med från Israel som har väldigt bra underlag att studera. Men tror du någon regering vill kommunicera detta? Då torskar de världsmästerskapet i onödig vaccinering direkt.

https://www.biznews.com/health/2021/06/28/covid-19-vaccine-immunity
Citera
2021-07-02, 09:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, självklart. Ett sådant virus hade varit så elakt, så det hade spelat i en annan liga än Covid. Och dessutom hade det varit möjligt att mäta dödligheten på ett riktigare vis, då barnen är friska förväntas ha många levnadsår kvar. Varför skulle det inte hållas mer låda då?

Jag menar att även äldre är människor och blir lite lätt illamående när vissa säger att de snart skulle dö ändå. Vi kommer alla den vägen att vandra och borde ha lite mer respekt för varandra. Även en cancersjuk med ett år kvar att leva vill nog inte dö imorgon för att någon annan ska få ta en öl på krogen. Man har bara ett liv liksom, även om det bara är ett år kvar. En aspekt i det hela är ju att sars-cov2 kan mutera när som helst och bli just det viruset, det är därför vi vaccinerar utav helvete, för att det inte ska ske. Politikerna är livrädda, sker det så är det game over. I Sverige är det ren cirkus, här avsätter man regeringen mitt i en pandemi.
Citera
2021-07-02, 09:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som situationen riskerar att spåra ur när som helst. Folk lever som vanligt, då de tror att smittan är över. 63% av alla mellan 18-65 år har inte fullgott vaccinationsskydd och är därmed hårt exponerade för Deltavarianten. De under 18 år inte vaccinerade alls. Någon som tror att det här är hållbart och vi klarar oss under en fjärde våg?
Går in och följer vaccinationsstatistik, men tycker det händer väldigt lite. Semestertider?

Jag tror att du är livrädd att denna tråd ska dö ut, den har blivit en så stor del av ditt liv. Är det här du får ditt sociala umgänge tillgodosett?

Du kanske får rätt och det spårar ur fullständigt i vinter igen. Men när som helst, är ju att ta i, även för dig.

1 dos vaccin ger 80% skydd mot allvarlig sjukdom, det är det viktiga. 80% av 40+ i Stockholm är vaccinerade med minst 1 dos. Det ser nog minst lika bra ut i resten av Sverige också.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/29-juni-lagesrapport-om-covid-19/

De som är yngre än 40 blir väldigt sällan svårt sjuka ändå. Delta spelar ingen roll för vår hälsa som befolkning i nuläget tack vare vaccinen.

Ut på krogen och ta en öl med dig, det ska jag göra ikväll.
Citera
2021-07-02, 09:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tror att du är livrädd att denna tråd ska dö ut, den har blivit en så stor del av ditt liv. Är det här du får ditt sociala umgänge tillgodosett?

Du kanske får rätt och det spårar ur fullständigt i vinter igen. Men när som helst, är ju att ta i, även för dig.

1 dos vaccin ger 80% skydd mot allvarlig sjukdom, det är det viktiga. 80% av 40+ i Stockholm är vaccinerade med minst 1 dos. Det ser nog minst lika bra ut i resten av Sverige också.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/29-juni-lagesrapport-om-covid-19/

De som är yngre än 40 blir väldigt sällan svårt sjuka ändå. Delta spelar ingen roll för vår hälsa som befolkning i nuläget tack vare vaccinen.

Ut på krogen och ta en öl med dig, det ska jag göra ikväll.

Jag har inte läst att dos 1 skulle ge 80% skydd. Var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2021-07-02, 09:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Nej att du inte tror på data som inte rimmar med din världsbild är ingen nyhet. Jag väljer dock att tro på färska data från verkligheten.
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/997418/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_17.pdf

Tabell 8 och 9, sid 39. Data baseras på alla vaccinerade, men AZ är ju det mest brukade i UK.

Citat:
Jag har inte läst att dos 1 skulle ge 80% skydd. Var har du fått den uppgiften ifrån?

Som sagt, data som inte går i linje med din tro går lätt förbi dig. Jag har länkat till färska data från verklighetens UK flera gånger, en gång också i ett direkt citat till dig.
Citera
2021-07-02, 09:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Som sagt, data som inte går i linje med din tro går lätt förbi dig. Jag har länkat till färska data från verklighetens UK flera gånger, en gång också i ett direkt citat till dig.

Jag skulle vilja se en betrodd källa. Den där länken säger mig ingenting.
Citera
2021-07-02, 09:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att ålder är den största riskfaktorn beror på att ju längre man lever med en felaktig livsstil desto mer sliter man på sina organ.

Alla äldre är inte drabbade och över 80% av de som dött har andra bakomliggande sjukdomar som kommer av en felaktig livsstil.

Denna nyansering begriper sig inte covidiansekten på.

Du säger ju faktiskt emot dig själv här. Med en felaktig livsstil lever man inte speciellt länge.

Vem har bäst livsstil?

En 100 årig rökare som dör av covid19 eller en 65 årig renlevnadsmänniska som dör av covid19.

Det handlar nog mer om genetik.
Citera
2021-07-02, 09:32
Medlem
Citat:

https://khub.net/web/phe-national/public-library/-/document_library/v2WsRK3ZlEig/view_file/479607329?_com_liferay_document_library_web_portle t_DLPortlet_INSTANCE_v2WsRK3ZlEig_redirect=https%3 A%2F%2Fkhub.net%3A443%2Fweb%2Fphe-national%2Fpublic-library%2F-%2Fdocument_library%2Fv2WsRK3ZlEig%2F view%2F479607266

https://khub.net/documents/135939561/479607266/Effectiveness+of+COVID-19+vaccines+against+hospital+admission+with+the+De lta+%28B.1.617.2%29+variant .pdf/1c213463-3997-ed16-2a6f-14e5deb0b997?version=1.4&t=1623689315431&previewFi leIndex=2

Pfizer är 94% effektivt mot sjukhusinläggning efter 1 dos och 96% effektivt efter 2 doser.

Motsvarande för Astra Zeneca är 71% respektive 92%.

En dos Pfizer ger alltså bättre skydd än 2 doser Astra Zeneca.
Citera
2021-07-02, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du säger ju faktiskt emot dig själv här. Med en felaktig livsstil lever man inte speciellt länge.

Vem har bäst livsstil?

En 100 årig rökare som dör av covid19 eller en 65 årig renlevnadsmänniska som dör av covid19.

Det handlar nog mer om genetik.

Du klarar inte av nyanserna här. Den 65-åriga renlevnadsmänniskan kommer att klara av covid galant enligt all statistik.

Nej hur du lever och vad du äter påverkar din ålderdom. Nu när du vet det kanske det är dags att göra dig av med ölmagen om du har en sådan?
Citera
2021-07-02, 09:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du klarar inte av nyanserna här. Den 65-åriga renlevnadsmänniskan kommer att klara av covid galant enligt all statistik.

Nej hur du lever och vad du äter påverkar din ålderdom. Nu när du vet det kanske det är dags att göra dig av med ölmagen om du har en sådan?

Du kan inte ens läsa en text, 65 åringen dog. Genetiken spelar störst roll.
Citera
2021-07-02, 09:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan inte ens läsa en text, 65 åringen dog. Genetiken spelar störst roll.

Det är för att du inte klarar av att läsa statistik på ett nyktert sätt. Ja det finns vissa undantag som dött men de allra flesta har livsstilsrelaterade sjukdomar.

Av de 15000 som dött är det väl inte ens 200 under 70 år som dött utan bakomliggande och livsstilsrelaterade sjukdomar.

Så om 65 åringen dog är hen en av dessa 200 i sådana fall. Du fokuserar på helt fel saker.
Citera
2021-07-02, 09:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det är för att du inte klarar av att läsa statistik på ett nyktert sätt. Ja det finns vissa undantag som dött men de allra flesta har livsstilsrelaterade sjukdomar.

Av de 15000 som dött är det väl inte ens 200 under 70 år som dött utan bakomliggande och livsstilsrelaterade sjukdomar.

Så om 65 åringen dog är hen en av dessa 200 i sådana fall. Du fokuserar på helt fel saker.

Skillnaden är väl att jag ser även äldre som människor medan du inte gör det. Enda poetiska rättvisan är väl att du också blir äldre en dag. Det är nog inte speciellt roligt att vara äldre i Sverige idag och känna sig som paria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in