2021-07-02, 00:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns säkert äldre som inte bryr sig, en del tycker de har levt sina liv och verkar ta det med en klackspark. Jag har inte insisterat på något, alla gör sina egna val i livet. Ja jag har sett dessa som träffar sina barnbarn, grannen till mig hamnade på akuten med en propp i hjärnan av covid19, men överlevde som tur är. Jag tänkte ofta när de hade sina barnbarn här, ööh vet ni inte att det pågår en pandemi?
Även de äldre har lite olika grundhälsa och därmed olika riskprofiler. De måste i vart fall få avgöra själv om de vill bli "skyddade" eller inte.

Citat:
Vi hade kunnat sköta det mycket bättre och levt i princip som vanligt här hemma om vi stängt gränsen i tid och fortsatt hålla fortet, men viljan och ledarskapet saknades. T.o.m. er älskade krog skulle kunnat haft öppet dygnet runt.

Nej en sådan strategi håller inte i längden. Titta på NZ och Australien vad det leder till.... Det blir lockdown och åter lockdown.
Citera
2021-07-02, 00:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff
Varje vinter uppsöker tusentals svenskar akutvård p.g.a. säsongsinfluensa.

Covid-19 är en influensa. Inget dödsvirus som tar kål på 50% av de smittade.

Ju snabbare vi accepterar detta ju snabbare kan vi återgå till det normala.

Ja ett par tusen kanske, men inga 80000 som nu. Jag har aldrig påstått att det tar död på 50%. Ju snabbare vi vaccinerar oss ju snabbare kan vi återgå till någon form av normalitet. Nej covid19 är ingen influensa, det är ett nytt virus sars-cov2. En influensa är ett återcirkulerande virus som muterat på vägen, sars-cov2 lär också bli det så småningom.
Citera
2021-07-02, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Även de äldre har lite olika grundhälsa och därmed olika riskprofiler. De måste i vart fall få avgöra själv om de vill bli "skyddade" eller inte.

Jag har inte tvingat någon äldre till "skydd", det har de själva valt och jag har valt att skydda dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej en sådan strategi håller inte i längden. Titta på NZ och Australien vad det leder till.... Det blir lockdown och åter lockdown.

Vi får väl se hur det utvecklar sig för dem, just nu står det 10-0 till dem vs oss. Har vi riktig otur så går det åt helvete för oss allihopa, men det hoppas jag inte händer.
Senast redigerad av revodneb 2021-07-02 kl. 00:34.
Citera
2021-07-02, 01:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344

Så ärligt talat hur stor skillnad tror du det gör om vi vaccinerar unga friska människor? .

Det är totalt bortkastade pengar.
Citera
2021-07-02, 06:10
Medlem
Så nu vet vi varför t.om Merck motsätter sig sin gamla beprövade medicin Ivermectin som fungerar mot Covid. Förutom att patentet gått ut och att de har intressen i vaccinen, så har de en ny medicin på gång. En medicin som precis som Ivermectin ska fungera både profylaktiskt och som botemedel. Det framgår med mer och mer tydlighet varför alla som lägger fram bevis om allt som inte följer narrativet ang.Covid blir skrubbade från plattformarna.

Ivermectin är väldigt billigt, då det finns som generica. Men det som pushas är 3000$ per dos-medicinen som har mycket sämre data. Plus vaccinen då...

Tidigare cencurerades alla hypoteser om labbläckan, och stämplades som galna konspirationsteoretiker, trots att det var löjligt uppenbart att mycket talade för detta. Nu är det i princip fakta. Vad blir nästa grej att bli vedertaget efter att ha först ha fått utstå denna fascism?

Uppenbart är det mycket som är ruttet kring denna pandemi.

Edit: Spana in Joe Rogan med Dr.Bret Weinstein och Dr.Korrie. Hela podden på Spotify.
Senast redigerad av Siix 2021-07-02 kl. 06:18.
Citera
2021-07-02, 06:34
Medlem
Citat:
Perspektivet beror på vilka glasögon man har. Barn har alltid prioritet. Den här gången hade vi tur att vi fick ett relativt milt virus, nästa gång har vi kanske inte lika tur. Du kan ju själv tänka dig om viruset enbart drabbat barn och vi hade haft 15000 döda ungar, då jävlar hade det varit låda i landet.

Våren 2020 nekades ju folk vård för covid på löpande band, kom inte hit om du inte är döende var väl jargongen.

Jag tycker inte att man kan jämföra normaltillståndet på vården med de resurser som krävs vid en pandemi. Dessutom har vi nu ett skuldberg på vård som inte genomförts.

Ja, självklart. Ett sådant virus hade varit så elakt, så det hade spelat i en annan liga än Covid. Och dessutom hade det varit möjligt att mäta dödligheten på ett riktigare vis, då barnen är friska förväntas ha många levnadsår kvar. Varför skulle det inte hållas mer låda då?
Citera
2021-07-02, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attackocopter
Jag visste inte ens att jag hade kårona innan jag gjorde ett PCR test då en person jag umgåtts tätt med hade fått kårona. Eller visste och visste.. jag hade lite snuva och blev lite trött, typ som man blir av en lätt och enkel förkylning.

Men jag lever hälsosamt, tränar 5 dagar i veckan och har definitivt ingen ölmage.

Vissa människor kommer helt enkelt ha överlägset immunförsvar jämfört med andra. Jag beklagar att du behöver gå runt med förnedringsblöja men är man ohälsosam och har ölmage så förstår jag.

Jag fick förmodligen en väldig stor viral dos av Covid, utan att bli mer än lite förkyld i ett par dygn. Innan det hade jag inte varit sjuk sen barndomen(+30 år sedan). Blir moa aldrig sjuk, trots, ellet kanske tack vare, ej överdriven renlighet eller försiktighet. Skulle aldrig komma på tanken att sätta på mig munskydd, om inte för någon annans skull. Handspritar aldrig under influensa-perioder o.sv.

Min sambo däremot, hon drar på sig allt som erbjuds.
Så visst är det så att vi har olika trimmat immunförsvar. Det är jag övertygad om. Kan väl tillägga att jag hela livet har hållit på med någon form av fysiskt träning. Har även fysiskt aktivt arbete. Äter väl skapligt bra mat också.
Citera
2021-07-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Äldreboende hade vid gavel öppen för Coviden. Dem som behövde skydd som mest fick inte det.
Det funkade i de nordiska grannländerna. Här fick vi ett hårt bevis på vilka svaga ledare vi har.

Japp, ursäkten att vi skulle ha nytta av vår strategi i ett senare skedde av pandemin, ser ju i dagens ljus bara pinsamt ut.

Och det hjälper inte heller. Visa går ju ut på promenad långt i från andra människor eller kör bil själva med munskydd på.
Det har varit ungefär samma attack rate på äldreboenden i alla länder, oavsett munskydd.

Sen glömmer man att det är extremt jobbigt för personalen att jobba 8-10h om dagen med munskydd och visir. De måste de göra än idag, trots att både boende och personal är vaccinerade, och även om alla inblandade haft covid.

Om du jobbar på ett bygge får du bara ha motsvarande skydd i typ 30 minuter åt gången en begränsad tid varje dag, av arbetsmiljöskäl. På äldreboenden tvingas personalen köra tills de har utslag i hela ansiktet, konstant huvudvärk och hjärtklappning.

Under våren tvingades dessutom vissa boenden använda fulimporterade skitmunskydd utan CE-märkning ("bättre än inget") som gav ifrån sig plastpartiklar och ämnen som gav utslag och satte sig i lungor, hud m.m. hos personalen. Bara för att det var tryck från allmänheten att skydda SÄBO med alla möjliga medel, helt utan eftertanke.

Och ingen har ens brytt sig om att fråga personalen och brukarna ifall de ens vill ha det sådär. De flesta på SÄBO har bara en kort tid kvar i livet, och syftet med SÄBO är att ge ett värdigt avslut på livet. Det är därför SÄBO har hög kompentens för individanpassad omsorg och palliativ vård där man tar den gamles behov av närhet, mänsklig kontakt m.m. på stort allvar, men man har inte syrgastuber, pipande sjukhusutrustning och vårdpersonal.

Covid spreds snabbt, men vansinnet spreds ännu snabbare.
Citera
2021-07-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag fick förmodligen en väldig stor viral dos av Covid, utan att bli mer än lite förkyld i ett par dygn. Innan det hade jag inte varit sjuk sen barndomen(+30 år sedan). Blir moa aldrig sjuk, trots, ellet kanske tack vare, ej överdriven renlighet eller försiktighet. Skulle aldrig komma på tanken att sätta på mig munskydd, om inte för någon annans skull. Handspritar aldrig under influensa-perioder o.sv.

Min sambo däremot, hon drar på sig allt som erbjuds.
Så visst är det så att vi har olika trimmat immunförsvar. Det är jag övertygad om. Kan väl tillägga att jag hela livet har hållit på med någon form av fysiskt träning. Har även fysiskt aktivt arbete. Äter väl skapligt bra mat också.

När det gäller covid är det väl bevisat att det är just de mest ohälsosamma individerna som drabbas värst och är överrepresenterade i både IV och dödlighet. Det vill säga övervikt, stillasittande, rökning med mera.

Det sjuka är att vi friska hälsosamma individer med ett bra immunförsvar nu blir pressade och skuldbelagda om vi inte vaccinerar oss, för att ”livsnjutarna” valt att förstöra sina egna immunförsvar.
Citera
2021-07-02, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns som situationen riskerar att spåra ur när som helst. Folk lever som vanligt, då de tror att smittan är över. 63% av alla mellan 18-65 år har inte fullgott vaccinationsskydd och är därmed hårt exponerade för Deltavarianten. De under 18 år inte vaccinerade alls. Någon som tror att det här är hållbart och vi klarar oss under en fjärde våg?
Går in och följer vaccinationsstatistik, men tycker det händer väldigt lite. Semestertider?
Citera
2021-07-02, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
När det gäller covid är det väl bevisat att det är just de mest ohälsosamma individerna som drabbas värst och är överrepresenterade i både IV och dödlighet. Det vill säga övervikt, stillasittande, rökning med mera.

Det sjuka är att vi friska hälsosamma individer med ett bra immunförsvar nu blir pressade och skuldbelagda om vi inte vaccinerar oss, för att ”livsnjutarna” valt att förstöra sina egna immunförsvar.

Såna faktorer påverkar men den absolut största faktorn är åldern.

En smällfet 30-åring som sitter framför datorn hela dagarna har mycket större chans att överleva Covid 19 än en "pigg" 80 åring.

Övervikt (BMI 25-30) verkar dessutom inte vara så farligt - sanningen är den att det är betydligt farligare att ligga runt 20-22 i BMI än upp mot 30 trots att 20-22 räknas som normalvikt. Det blir snabbt mycket farligare med lite lägre BMI.
Citera
2021-07-02, 09:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Såna faktorer påverkar men den absolut största faktorn är åldern.

En smällfet 30-åring som sitter framför datorn hela dagarna har mycket större chans att överleva Covid 19 än en "pigg" 80 åring.

Övervikt (BMI 25-30) verkar dessutom inte vara så farligt - sanningen är den att det är betydligt farligare att ligga runt 20-22 i BMI än upp mot 30 trots att 20-22 räknas som normalvikt. Det blir snabbt mycket farligare med lite lägre BMI.

Att ålder är den största riskfaktorn beror på att ju längre man lever med en felaktig livsstil desto mer sliter man på sina organ.

Alla äldre är inte drabbade och över 80% av de som dött har andra bakomliggande sjukdomar som kommer av en felaktig livsstil.

Denna nyansering begriper sig inte covidiansekten på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in