2021-07-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Jag vet inte hur uniformen ser ut. Jag citerade polisens egna ord om att den uniformen han bar var diskret.

Den som sköt visste nog vad den gjorde.
Trött på att man försöket avdramatisera polismordet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Teorin att polisen stod och pratade med någon när han sköts saknar stöd. I videoklippen ser man att hans moped ligger omkullkastad på gatan och han själv och hjälmen ett par meter därifrån. Sannolikt satt han på mopeden när han sköts.

Enligt polisen i en filmsnutt på expressen så ska dem ha pratat med två personer som sedan börjat springa i från poliserna då har dem följt efter och därav ligger mopeden en bit ifrån sedan kom en moped och sköt mot dem.

Har dessa skickat iväg ett hjälp meddelande och någon kom och sköt för att dem bar på något? Är dessa 2 tagna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzsor133
Jag tror inte polismyndigheten vågar tro på att skottet kan ha varit menat för polismannen. På både SVT.se samt GP.se skriver man nu att det troligtvis varit en felskjutning.

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag ser snarare de uttalanden som gjorts som en önskan om att det inte var riktat mot polisen. Det är, oavsett varför, ett mord och polisen backar inte. Särskilt inte eftersom det var ett angrepp på rättsstaten och en kollega. Vi får väl se om antalet poliser minskar i Biskopsgården nu eller om det kanske, möjligen, ökar... Jag är rätt övertygad om att minskning är uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Polisen avdramatiserar det hela med att det var en felskjutning. Det betyder då att det måste funnits något mål i skottlinjen. Vilket mål var det? Vilken person stod på platsen för att polisen skulle kunna bli träffad? Finns ingen person där så finns det heller inget annat mål än polisen. Polisen har fått order att tona ned retoriken, vi går mot extraval.

Det är stor skillnad mellan att en polis råkar skjutas på fel ställe vid fel tidpunkt och att han dödas som just polis. Det förra är en olyckshändelse; det senare en krigsförklaring.

Om detta är en ny strategi, och den sprider sig. Hur ska polisen förhålla sig? Storsatsnineng Rimfrost var verkningslös, och inga fejk-appar att lyssna på buset har de längre.

Självklart tonar polisen ner retoriken. Alternativet vill de inte tänka på. Hur skulle de gå vidare då?
Citera
2021-07-01, 22:51
Medlem
prominentens avatar
BRA! Vi ger honom 22,5 år som Derek Chauvin för....."alla vet".

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Enl. A.B: Tidigare militär, numer polis.... Det säger mej en del. Viss kategori människor satsar på såna yrken. Trycka ner andra osv brukar gillas. Psykopat kanske. Snuten var säkert ett rötägg och hade kört osjyssta metoder mot en gängmedlem eller fler. Det straffar sej. Jag tror att han var måltavlan. En gris-snut helt enkelt. Finns så många såna.
Citera
2021-07-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Källa?
Jag själv.Det höll på i ca 4 min.
Citera
2021-07-01, 22:52
Medlem
UT64s avatar
Talade med en person idag med erfarenhet från förorten (Ej Biskopsgården) och han hävdade bestämt att de boendet VET vilka GM är. För ingenting av betydelse händer där utan att en massa personer får reda på det. Det här är fråga om en massa människor som är sammanlänkade via religion, födelseort, efternamn och invecklade klanförhållanden.
Citera
2021-07-01, 22:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Fint men borde inte familjen redan få miljonbelopp i skadestånd?

Det tar sin tid innan byråkratins hjul börjar snurra. Det är ju knappast så att dom sätter in en summa rakt av samma vecka.
Citera
2021-07-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Sköts nyss raketer och massvis med smällare i Biskop. Firande?

Självklart firas det nu hejvilt bland de kriminella klanerna/gängen när en "gris" har blivit mördad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Det har kommit uppgifter om att det var ett misstag. hur fan?
Verkar konstigt ja, dom här gängen som mördar, gör väl det planerat, att de ska döda en viss person tex men här ska alltså GM ha skjutit en person han inte visste vem det var som kommer åkandes på en moped?
Citera
Medlem
Besticks avatar
Bilder på den mördade polisen för er som missat. När han levde alltså. Inget läskigt:

https://imgur.com/a/5EYLXK8

Vila i frid, Andreas!

Har tänkt ganska mycket på denna tragiska händelse idag. Så SJUKT onödigt. Sverige är verkligen förlorat. Givetvis kommer det inte ske några drastiska förändringar på grund av detta. Allt kommer fortsätta som vanligt.
Citera
2021-07-01, 22:56
Medlem
Hur kan polisen gå ut i media och säga att skjutningen kan vara misstag?

Så jävla feg stat, för att lugna ner medborgarna.

Visa vem som bestämmer gå ut och säg som det är att vi skall vända hela Sverige upp och ner för att hitta den här iskalla mördaren.
Citera
2021-07-01, 22:56
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är ett alternativ som innebär att han väljer att skjuta trots att han vet att det är en polis iofs.

Det jag menar är att det inte behöver vara så att det finns ett motiv för att skjuta just en polis innan en polis råkade dyka upp.

Tror iofs att det är minst lika troligt att motivet var att skjuta just en polis, känns iaf långt mer troligt än att det skulle gälla just denna polis.

Jag håller med dig i de sannolikhetsbedömningarna. För att ställa upp några av de diskuterade scenarierna i sannolikhetsordning, enligt mitt förmenande för tillfället:
  • 1. A) GM skall skjuta en eller flera andra gängbabbar. Träffar dock bara den mörkklädde killen som vid tillfället råkar befinna sig nära de fientliga gängbabbarna, en kille som visar sig vara polis.
  • 1. B) GM letar efter eller har nyss försökt skjuta andra gängbabbar. Runt hörnet dyker en mörkklädd moppeåkare upp och kör mot GM, som öppnar eld. Moppeåkaren visar sig vara polis.
  • 2. Som 1., fast GM ser att BO är polis men skjuter trots detta, i syfte att undgå gripande.
  • 3. Som 1., fast GM ser att BO är polis och skjuter p.g.a. detta, i syfte att döda en fucking aina-huuura när han ändå är ute och pangar.
  • 4. GM har planerat och förberett sig på att döda en polis, det råkar bli Andreas.
  • 5. GM har planerat och förberett sig på att döda polisen Andreas.

Jag tänker som så att om GM:s enda syfte med den dagens aktiviteter vore att döda en polis så är han ovanligt förslagen och förberedd. När syftet med ett angrepp enbart eller främst är att skada poliser så föreställer jag mig att GM:en i sådana fall är mer spontana, oförberedda, psykotiska och/eller påtända. Ingen maskering, handskar eller flyktfordon, och sällan skjutvapen. Typ naken, macheteviftande barfotaneger, som möjligen har PUT i bakhuvudet. Någon kan säkert bidra med statistik.

Edit: Skrev fel namn på polisen.
Senast redigerad av S-hund temporär 2021-07-01 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in