2021-07-01, 21:36
Medlem
Resplendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Svenska folket ser i likhet med mig kompetens hos Löfven. Välförtjänt sådan. Hans två regeringar har merit på sin sida. De senaste sju åren har präglats av svårigheter. Flyktingkris, pandemi, terrorangrepp både i Sverige och i Europa, konstant politisk oro på den internationella scenen från figurer som Trump och Orban och konstanta sabotageförsök från högerextremister på hemmaplan som nu senast ledde till att regeringen avsattes och kaos uppstod. Under alla dessa stormar, utom den sista när Vänsterpartiet svek, har Stefan och hans regeringar stått pall och styrt landet ur stormen. Människor ser detta. Det kommer att märkas i valrörelsen. Man ska inte lura sig med att tro att nazitillhållet Flashback är representativt för Sverige i stort. Ute i landet har Löfven starkt stöd och vi är många som förstår vad hans två regeringar har kämpat mot. Därför förstår vi även att det bästa vore fyra nya år. Stabilitet, kompetens, kontinuitet, sans. Det är vad vi behöver nu. Inte en politisk oreda designad att försvaga landets kapacitet och rykte.

Herregud... hoppas att du vaknar. Har insett att man inte kan få en extrem vänsterextremist att se verkligheten.

Hur känns det att stödja en som är ytterst ansvarig till att mer än 14500 personer i Sverige har fått sätta livet till till följd av oansvarig hantering av pandemin?

En väsentlig fråga dock: har du någon äldre anhörig? Tolererar du att denna isåfall skulle genomgå tortyr på ett äldreboende, något som idag är standard?
Citera
2021-07-01, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Xtra valet skulle ha varit nu i så fall, alltså i september. Inte i våren 2022...
Det får i så fall talmannen ta sig, om han inte säkrar att den statsministerkandidat han lägger fram till riksdan inte klarat att säkra sin budget. Det är kanske inget talmannen behöver tänka på i vanliga fall, men får man en regeringskris så här sent i mandatperioden måste talmannen tänka annorlunda.
Citera
2021-07-01, 21:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Du har missat att rödskrians mål att att lägga S och M vid sina knän. Ser ut att gå lite sådär just nu men jag har inte direkt stort förtroende för Uffe.
Jag saknar också förtroende för Ulf, men det blev tydligt på hans pk idag att han kommer att gå till val på ett klart regeringsunderlag. Därmed kommer han inte att gå ihop med S och C och därmed dräpa sitt eget parti till 2026. Orsaken torde vara att vi har Wallenberg med oss, vilken inte vill att kriminella utlänningar tar över våldsmonopolet helt. Även de stora grabbarna i världen har intresse i att partier för lag och ordning tar över i väst nu.

Sammantaget är delvinsten snart i hamn. Då börjar arbetet om, den här gången med att få in ett riktigt nationalistiskt parti i RD. Fast det är väl ett annat ämne än för denna tråd.
Citera
2021-07-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseabc
Just nu delas mängder av Coronastöd ut. Pengar som staten inte är skyldig att betala pga force majeure.
Sverige har klarat ekonomin relativt bra i jämförelse med andra länder. Därför upplever jag det som a-kassa för rika företagare. Många har fått miljoner, ändå inkasserar de pengar nu i kristider.
När privatpersoner förlorar sina jobb och tvingas leva på bidrag så kallas det för stöld av högern. Bidrag ses som något ondskefullt. Inte som en hjälp i nöden, så att en barnfamilj ska slippa sälja bostaden mellan jobben vid kris.
Dessutom betalas miljarder ut, varenda år, i form av anställningsstöd och vidareutbildning för uppsagda mm. I Tyskland betalar företaget som säger upp personal hela kostnaden och a-kassa.

Ok, då förstår jag hur du tänker. Håller med om att Coronastöd och liknande kan vara väldigt problematiskt. Ekonomer pratar om "zombie companies", som borde har försvunnit redan innan pandemin eller någon annan stor ekonomisk kris, men som hålls under armarna med stöd som de inte borde få.

Kontrollsystem behövs naturligvis inte bara för enskilda som får bidrag, utan även för företag. Jag ser inte bidrag per se som något självklart ont, utan omfördelningar har sin plats i ett välfärdssamhälle. Däremot är det väldigt mycket som inte fungerar i det svenska systemet. En gemensam bidragsutbetalare av dansk modell vore inte så dumt. Eller någon form av UBI.
Citera
2021-07-01, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Jahaja borgare. Är findrickat åter instoppat i hyllan? Blev visst så att ni tog ut segern i förskott IGEN. Jag sa ju till er att ni skulle bli besvikna, men ni lär er aldrig. Stefan Löfven är helt sanslöst skicklig. Tror att han är den slugaste genom tiderna. Det har funnits många många stora profiler inom Socialdemokratin, men tror han är större än Erlander redan.

Dags att ta helg, sen blir det nog att se voteringen live i nästa vecka med lite gott!

Erlander gjorde ingenting eftersom det inte behövdes på 60-talet. Lite trist att det ska betraktas som skickligt att förhala och glida undan. Typisk fackpamp som härskar genom att trötta ut motståndarna. Det hade ju varit fan så mycket för Sverige om politikerna slutade med att leka hela havet stormar och i stället började ägna sig åt sakpolitik.
Citera
2021-07-01, 21:54
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Jahaja borgare. Är findrickat åter instoppat i hyllan? Blev visst så att ni tog ut segern i förskott IGEN. Jag sa ju till er att ni skulle bli besvikna, men ni lär er aldrig. Stefan Löfven är helt sanslöst skicklig. Tror att han är den slugaste genom tiderna. Det har funnits många många stora profiler inom Socialdemokratin, men tror han är större än Erlander redan.

Dags att ta helg, sen blir det nog att se voteringen live i nästa vecka med lite gott!
Du verkar märklig , ingen trodde att UK skulle kunna bilda en ny regering.
Nästan alla borgare tycker det är bra att såskoppen Löfven får köra vidare med sin sopregering ett år till.

Historiens dom kan bli mycket hård över Löfven , han lär bli ihågkommen som den som ledde landet från toppnation i världen till vad vi ser nu , t o m våra grannländer ser på oss med skräck i blicken.
Citera
2021-07-01, 21:57
Medlem
Kan detta vara anledningen till att Nooshi såg ut som en ledsen hundvalp efter man röstat ner Löfven? Sverige verkar ha lovat EU marknadshyror

Citat:
Förändrad hyressättning i befintliga hus finns också med. En godkänd plan är ett villkor för att Sverige ska få de cirka 34 miljarder kronor som är vår andel.

https://www.altinget.se/artikel/regeringskrisens-okanda-variabel-finns-i-bryssel

Hon sumpade eventuellt 34 miljarder
Citera
2021-07-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Erlander gjorde ingenting eftersom det inte behövdes på 60-talet. Lite trist att det ska betraktas som skickligt att förhla och glida undan. Typisk fackpamp som härskar genom att trötta ut motståndarna. Det hade ju varit fan så mycket för Sverige om politikerna slutade med att leka hela havet stormar och i stället började ägna sig åt sakpolitik.

Regeringen Löfven kommer att gå till historien som en av de svagaste i modern tid. Kanske därifrån som fotbollslandslaget tog taktiken i Spanienmatchen. Om man inte gör något så kanske det inte går så mycket fel. Att stödpartierna verkligen sväljer de låtsaseftergifter man gjort är knappast för att de är för korkade för att förstå att de är dörrmattor, utan snarare för att man inser att det är enda chansen att överhuvudtaget få en mikroskopisk chans att se någon form av makt inom synhåll.
Citera
2021-07-01, 22:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det är något som är främlingsfientligt så är det väl nyliberala flickrumsfantasier om att vi ska ha oreglerad invandring och låta dem som kommer hit bo i pappkartonger och försörja sig genom tiggeri.

Inget annat parti håller dock med C på den punkten, så det lär knappast komma upp i regeringsförhandlingarna.
Och du fortsätter med dina lögner.

Det där har du påstått för länge sedan. Och jag har falsifierat det med att länka till C's hemsida där det första som står är diametrala motsatsen till det du påstår.

Du har hamnat i någon mental låsning du inte kan ta dig ur. Det är som du står framför en bergvägg men envist hävdar att det är ett krondike.

Är det inte besvärande att behöva direkt ljuga för att hitta någon kritik.
Citera
2021-07-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Kan detta vara anledningen till att Nooshi såg ut som en ledsen hundvalp efter man röstat ner Löfven? Sverige verkar ha lovat EU marknadshyror

https://www.altinget.se/artikel/regeringskrisens-okanda-variabel-finns-i-bryssel

Hon sumpade eventuellt 34 miljarder

Vad betyder detta?
Vi lade ner demokratin när vi gick med i EU?
Citera
2021-07-01, 22:13
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och du fortsätter med dina lögner.

Det där har du påstått för länge sedan. Och jag har falsifierat det med att länka till C's hemsida där det första som står är diametrala motsatsen till det du påstår.

Du har hamnat i någon mental låsning du inte kan ta dig ur. Det är som du står framför en bergvägg men envist hävdar att det är ett krondike.

Är det inte besvärande att behöva direkt ljuga för att hitta någon kritik.

30 miljoner till är ganska oreglerat.
Citera
2021-07-01, 22:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeAMN
Alternativet extra val bara för att en regering faller är snarare det absurda alternativet. Riksdagen är den folkvalda församlingen, och om riksdagen förklarar att denna inte har förtroende för statsministern så är det tämligen skumt att statsministern har möjligheten att säga ”ok riksdagen, ni har avsatt mig/tänker avsätta mig. Då upplöser jag er.” Är lite diktatorsvibbar på den. Att den ej folkvalda regeringen hur som helst bara kan hota med att upplösa det folkvalda parlamentet. Men det är typiskt svenskt där väldigt mycket makt ligger hos regeringen och riksdagen mest är en formalitet (en riksdagsmajoritet kan ju knappt tvinga regeringen att göra något regeringen inte vill. Se alla ”tillkännagivanden” från riksdagen de senaste åren som regeringen bara struntar blankt i och begraver i en byrålåda.)

Nej. Det enda rätta ifall riksdagen saknar förtroende för en statsminister är att frågan återgår till riksdagen som får välja en statsminister den har förtroende för. Extra val till riksdagen bör först ske när det folkvalda parlamentet misslyckas med att hitta en regeringsbildare.
Extra val verkar helt stolligt. Vi har ju valt.
Då ser jag mer en lösning som påminner om hur man gjorde med kardinalerna på medeltiden. Man låste in dom tills dom hade utsett en påve.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in