2021-07-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Nja jag har länge kritiserat de lägre kraven till Polishögskolan, killen blivit nekad massor av gånger. Nu har vi troligen fått in en rasist, men minst lika illa om vi i framtiden får in nationalistiska muslimer etc. Det arbetet borde kollas noggrannare

Det är ett tänkbart motiv. Att han sköts pga sina politiska åsikter. Det kan ju också vara så att han kuggats av antagningen till Polishögskolan 3X pga överdrivet intresse för vapen och militär. Hittills har inget framkommit som stöder teorin om att han var en stridis med extrema åsikter så den teorin måste betecknas som osannolik.
Citera
2021-07-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror också han blev skjuten i farten. Varför skulle annars mopeden ligga mitt i vägen?

Man kan tänka sig att han satt på den och snackade med några och sen blev skjuten och försökte komma undan och bara klev av den och tog ett par steg. Men då skulle dom stått mitt i trafiken och snackat.

Visst kan det vara så att han sköts då han körde. Menar inget annat. Men det rimmar illa med uppgiften att han pratade med någon. Vilket kanske bara givetvis är ett rykte.
La tidigare fram en teori att han jagat ikapp någon, hoppat av moppen för att göra ett gripande av något slag/anledning.
Sen kan han ju ha suttit på moppen/stillastående och pratat också. Var kanske inte så mkt trafik då.

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Vet vi förresten att han sköts bakifrån i nacken eller är det en trådsanning?

Trådsanning.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu känner jag inte till BO:s etniska ursprung men jag håller med dig. Det verkar orimligt.

Kroppsspråk, ordförråd, uttal och kläder bör absolut ha signalerat att det var en polis och flera poliser i omlopp..

Varför skulle gänget annars ha splittrats?

Att GM var så påverkad att han inte såg vilket offret var, tvivlar jag på.

Isf var han inte i stridbart skick och åker fast omedelbart. Isf kunde han knappt gå och stå.

BO är svensk.
Och var det en påtänd GM lär han nog ha gjort misstag som gör att han kan identifieras; tex exponerat sig för kameror före/efter.
Men om GM är någon tidigare ostraffad/som ej finns i registren, någon från skuggsamhällets mörkaste hörn så kan det nog ändå bli knepigt.
Citera
2021-07-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man får en känsla av att detta är ett planerat mord. GM har burit munskydd och handskar.
Jag antar att BO var dialogpolis och hade varit på platsen tidigare. Kanske brukade han träffa någon person där i syfte att få information om gängen. Det kan ha varit ett avtalat möte som GM kände till. Eller så brukade polisen komma till platsen regelbundet.

Det som framkom på nyheterna var iallafall att han var välkänd i området och ”kändis” som polis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Det är alltid ett viktigt fokus att inte ge som det heter "...högern och dess mörka krafter vatten på deras bruna kvarn".

Samtidigt är det ett oerhört viktigt signalarbete ifrån ledningen internt till kollegorna inom kåren som är i yttre tjänst:

"Det här var en felskjutning. Ingen vill er illa. Ni är uppskattade och omtyckta. Fortsätt ert goda arbete. Sörj, men känn ingen oro för er säkerhet."

Make sense, på ett sätt. En sorts "pepp" till laget som ligger under med 3-0 i sista perioden.
Men samtidigt falskt. Pilisen borde från o med i morgon vägra att öht röra sig i något annat än en polisbil med pansarglas i områdena.
Men så var det där med Lofvens förtroende som är i ett "särskilt känsligt läge" just nu...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caponenoreaga
Öhh tonen för fan, har du supit dig modig eller? Diskutera som en vuxen människa.

Samma fråga tåls att ställa till dig då, väljer du att tro på det för att han säger det du tänker? Jag tvivlar starkt på att det faktiskt är farsan då det inte direkt hör till praxis att anhöriga gormar loss i "media" så tidigt. Slutar gå off topic nu!
Är du trög eller? Det är pappan, bara sluta.
Citera
2021-07-01, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Tror ni polisen tar det inträffade som en krigsförklaring?

Vad kommer den ökade pressen mot gängen leda till?

Är det krig nu mellan polisen och gängen?

Hur lång tid dröjer det till nästa skjutning mot en polis i Sverige?

Tror ni gängen får mkt luft under vingarna nu iomed det här?

Eller tror ni gängen bara får det väldigt hett om öronen istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
Verkar inte som att du haft samma mod i den situationen. Om det var du som var skjuten hade de sannolikt gjort samma priorotering trots skarpt läge. Trots att du utifrån det skrivna s.a.s inte verkar jätteviktig för samhället

Vad yrar du om? Om jag var skjuten på samma sätt så hade jag ju varit död och bara legat stilla. Jag pratar om vad de inkompetenta, hysteriska och till synes dåligt utbildade polisflickorna håller på med.

Vem som helst med någorlunda nutida bakgrund inom militär, polis eller viss räddningstjänst vet att jag har rätt. Standardförfarande bör vara och är vanligtvis att försöka säkra platsen och vara på sin vakt mot ytterligare faror medan man väntar på förstärkning. Det ser ut att vara två poliser utöver den skjutne på platsen och ett mer korrekt agerande hade varit att den ene höll koll på omgivningen och folkmassan medan den andre försökte hjälpa den skjutne. Helt basic faktiskt och agerandet i filmen ser inkompetent ut, som det ofta gör med svensk och i synnerhet kvinnlig polis.

Jag har faktiskt själv hamnat i situationer med kvinnliga svenska poliser som var helt hysteriska för att det var en väldigt blodig människa på platsen och som inte kunde ta in enkel muntlig information. Det slutade med att jag bara sa "hej hej, det blir nog bra" eller nåt sånt och lämnade platsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Konstapel Nord gör det väldigt lätt för sig med att säga "dom var inte ute efter polismannen utan det är olika klaner som gör upp" Så kan det givetvis vara. Men jag hoppas även att detta kollas upp.

1. Har den avlidne polisen "råkat" komma i mellan en drog deal någon gång.

2. Se över möjligheten om det skulle kunna vara så att GM är med i en av dom rivaliserade gängen, för det är inte helt osannolikt att en motståndare går in på ett rivaliserat område. Skjuter en polis på det området. För på det sättet vänds blickarna på motståndarna som det blivit i princip nu.

Jag anser att båda alternativen är troliga. Men kan givetvis vara det spåret Nord talat om

Rikspolischefen var inte lika säker i sina uttalanden som Nord, (intervjun i aktuellt ikväll)
Har gillat Nord innan och och hoppas att han uttalar sig så för att lugna alla kollegor som jobbar i yttre tjänst
Citera
2021-07-01, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Okej, här kommer min tidiga spekulation som jag tror starkt på.

Jag ser två alternativ här men båda hänger ihop med varandra.
I mina ögon tyder allt på att målet för skotten i själva verket var småkidsen från Södra.
Det är en konflikt som har fortsatt i år av dom yngre, flera somalier från Norra har blivit beskjutna samt knivade. Några skott har även avlossats mot kidsen i södra.

Det som talar för att det är från Norra är just att han tydligen är mörkhyad (lågoddsare) vilket dom flesta i Norra är. Och att platsen var just där Södras kids hänger.

Dessa grabbar rör sig därmed inte öppet, är väldigt försikiga.

Alternativ 1.
Kidsen som polisen (som blev skjuten) pratade med var dom egentliga måltavlorna.
Troligt att skytten och måltavlorna kollade mot varandra medans polisen var vänd med ryggen till mot skytten och även han kollade mot kidsen, som han pratade med. Därav nackskottet (?).
Han misstogs helt enkelt för att vara en utav dom, särskilt då han var på moped, vilket dessa kids åker med dagligen. Han blev skjuten i nacken, kidsen och skytten sprang från platsen.
Kvar var en blödande polis kämpandes för sitt liv.

Alternativ 2.
Polisen upptäckte att det kom en maskerad med vapen, som först inte märkte polisen.
Polisen kom antingen springandes mot skytten, vilket är hans jobb att stoppa honom, eller med mopeden.
Somaliern fick panik, agerade som en sann somalier och sköt av några skott och träffade då polisen.
Sedan flydde han.

Men att det skulle vara ett planerat ord på en polis kan ni nog fetglömma.
Alla kriminella inser vad som väntar dom, kolla bara Arklöv som aldrig kommer komma ut samt troligen fick daglig stryk av poliser efter mordet.
Samt att man vet att ens gäng kommer bli punktmarkerade tills alla är bakom lås och bom.

Jag tror dock mest på alternativ 1. Det kommer nog inte dröja länge tills vi får bild och namn på misstänkta somaliern. Tror polisen har stenkoll på vem det är, bara inte vart han är.
Att dom säger att dom inte har någon misstänkt är gamla taktiken för att få skytten att slappna av och känna att han inte är jagad personligen.

Citerar mig själv och min teori då jag tror än mer på den nu efter att fått höra från flera i Biskopsgården att en från Norra blev knivhuggen samma dag av några från Södra.
Den som sköt polisen var nog där för att hämnas direkt på moppepojkarna, men i detta fallet var personen på den helt omarkerade mopeden en Polis.

Kanske en släkting till den som blev knivhuggen eller väldigt nära vän.
Där skall polisen leta först, men av samma folk så har jag hört att det har skett många razzior idag i Norra Biskopsgården samt Länsmansgården. Så dom är garanterat inne på samma spår.

Som jag skrev, jag är säker på att polisen vet vem dom skall leta efter men inte vart dom skall leta.
Därför har x antal lägenheter stormats idag, där man tror han kan gömma sig.
Tro inte på allt ni läser i media. Det vi får reda på nu offentligt är enbart det Polisen vill att Skytten skall tro. Tills han är i häktet.
Senast redigerad av vetingeteller 2021-07-01 kl. 21:42.
Citera
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caponenoreaga
Tror du verkligen att farsan skulle ställa upp på en intervju och börja babbla om "politiker som bor på Lidingö" mindre än 24 timmar efter att hans son blivit mördad?
Ja, det tror jag. T.e.x om han sedan en längre tid känt sig minst sagt bekymrad över, vad ska vi säga, "sakernas tillstånd" och om till råga på allt sedan hans son går och dör, mördas, mitt under sin tjänsteutövning som polis. Då kan han faktiskt bli så utom sig att han, trots omständigheterna, vill framträda i media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Håller för osannolikt att polisen sköts av misstag. Han hade uniform och alla ute i orten vet hur en snut ser ut. Glöm det spåret.

Jag tror detta är en markering. Nu knäpper vi fucking aina och visar vilka som bestämmer här. Tror ej detta var planerat, utan något som sker i stundens ingivelse när man ser en polis i tjänst. Det finns alltid unga grabbar som vill visa sig kapabla.

Om du har rätt så blir det ändå så inåt helvete fel för ingen av de man skulle kunna tänka sig vilja visa sig kapabel inför vill ha en skjuten och mördad polis i området man verkar i. Det är tamejfan det sista man vill.

Väldigt, väldigt tveksamt.

Men visst har man säkert sett att han var polis, såklart. Men inte troligt att han var målet. I synnerhet inte när han står och pratar med andra ”okända”.
Senast redigerad av M.J.A 2021-07-01 kl. 21:44.
Citera
2021-07-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Som vanligt vid händelser i ockupationszonerna så förekommer grovt motstridiga vittnes- och massmediauppgifter om vad som egentligen skett. Det har talats om drive-by-skjutning, GM som gått fram till en kriminell babbegrupp i samtal med en mopedpolis, en GM som skjutit mot en polis som närmat sig på moped, o s v.

Att polisen någon gång i anslutning till skjutningen har varit mopedburen, antingen i rörelse eller stillastående, verkar iaf alla vara eniga om.

Polisen har tydligen burit vanlig polisuniform (ingen lys-grön varseljacka med "POLIS" i stora bokstäver på eller dylikt, och vita reflexkoppel är tyvärr inget som polisen bär till vardags) och kört en civil moped. Huruvida han just vid skottlossningen bar hjälm och om denna i så fall var av civil modell och/eller visirförsedd har jag inte sett något om.

För mig verkar det inte det minsta osannolikt i något av scenarierna att en mörkklädd och hjälmförsedd person på civil moped i en ockupationszon under stressade omständigheter och plötsliga skeenden halv elva på kvällen kan misstas för något annat än en polis. Det verkar åtminstone långt mer sannolikt än att gärningsnegern i detta fall, med de någorlunda kända omständigheterna i åtanke, helt sonika och medvetet sköt ihjäl en polis p.g.a. att denne var polis.

Vore jag pistolbeväpnad neger som befann mig på fientligt territorium (del av Boskapsgården som tagits i anspråk av konkurrerande neger-/arabgäng) för att ta nämnda konkurrenter av daga, och då fick syn på en mörkklädd figur på moppe som körde rakt mot mig, så skulle mina underutvecklade och amfetaminpåverkade frontallober kanske ha förmått mig att slänga iväg ett par sedvanligt ogenomtänkta skott i mopedistens riktning. Det är ju inte så att jag bryr mig om vem som kan bli träffad, vilket händelserna i ockupationszonerna nästan dagligen ger bevis för.

Möjligt. Men det är väl ändå rätt troligt att pistolbärande kriminella blattar har full koll på hur polisen arbetar och känner igen en polisuniform på moped från långt avstånd?

Det kan finnas möjligheten att vittnesmålen stämmer, det gick omkring en mörkhyad person med pistol i handen och iklädd nåt Gucci-plagg samt skidmask.

Vore det då inte naturligt om BO i form av polis snappar upp det, ser något misstänkt och därmed söker kontakt varvid pistolmannen helt enkelt öppnar eld?

Det beskriver inte GM’s tänkta mål(om något sådant fanns) men det utesluter inte möjligheten för att han väljer att påskjuta BO trots att han vet att det är en polis. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in