2021-07-01, 21:14
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Av filmen att döma verkar han vara skjuten bakifrån eller från sidan, möjligtvis i huvud/hals/nacke.
Såg nu filmen igen och ser (tyvärr) inte mycket "kämpandes för sitt liv" där inte. Den skjutne poliskonstapeln ligger med ben och armar utsträckta och stilla på asfalten. Medan hans kvinnliga kollega vridet lite på hans huvud. Han dog nog, som man säger, "knall och fall".
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det jag mest reagerar över är att ingen av poliserna har koll på sin omgivning. En kollega har precis blivit skjuten och de befinner sig i ett område med många kriminella och en befolkning som hatar poliser och vita människor.

Prio ett i detta läge är inte att försöka göra nån slags hysterisk HLR utan bör vara att få överblick och kontroll över platsen, att skydda sig själv, den skadade och eventuella andra kollegor medan man väntar på hjälp och förstärkning. Det hade kunnat vara ett terrordåd/vansinnesdåd och man vet inte var skytten är, eller om det finns fler skyttar. Åskådarna skulle också kunna gå till angrepp, börja kasta sten, försöka ta deras vapen eller vad som helst.
Denna observation gjorde även jag när jag såg på filmen. Inte ens det minsta försök från kollegans sida, efter att ha nått fram till den skjutne, att t.e.x (i rent förebyggande syfte om inte annat) vråla "backa, backa" till folkmassan som stod en bit bort. Eller att ens på något sätt försöka, så att säga, säkra närområdet. Såg hon sig ens omkring ??. Hade någon velat döda fler poliser så hade man bara kunnat invänta nästa patrull som huvudlöst slänger sig ur sina bilar. Måste dock erkänna att efter incidenten med den knäböjande polisen vid en BLM-demonstration så blir jag inte längre förvånad över hur svensk polis kan bete sig.
Senast redigerad av Celeron 2021-07-01 kl. 21:31.
Citera
Medlem
PLM
Police Life Matters

Avrättad fegt bakifrån
Bergsjöns ligister är fegisar utan kulor, skjuten bakifrån, helt oskyldig

Lämna mördaren, ni ligister som har kulor
Citera
Medlem
Så misstänkt GM är alltså:

Mörkhyad
Mörka kläder
Gucci väska?
Gråa biltema handskar
Munskydd

Om han är mörkhyad kan det ju peka i viss riktning om det är en klan det handlar om dvs afrikansk och inte arab.
Citera
2021-07-01, 21:15
Medlem
caponenoreagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitud
Källkritik på exakt vad? Det är ju för i helvete knappt någon text, utan endast en video innehållande en video där man intervjuar pappan till den mördade polisen.

Påstår du att videon är falsk och att den intervjuade är en skådespelare?

Ibland undrar man om folk ens tänker igenom vad de skriver..

Tror du verkligen att farsan skulle ställa upp på en intervju och börja babbla om "politiker som bor på Lidingö" mindre än 24 timmar efter att hans son blivit mördad?
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Kommer snuten ta i med hårdhandskarna nu???

Nej man kommer diskutera om polisuniformen ska göras om så att den blir mindre provocerande.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
GMs eventuella hudfärg

Hudfärgen är redan fastställd:

Citat:
Mördaren beskrivs enligt uppgifter i utredningen som en man i tonåren med svarta kläder, coronamask, mörk hy och Biltema-handskar.

https://www.expressen.se/gt/polis-ihjalskuten-i-goteborg/

Så du behöver inte vara nyfiken något mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flippwr
Finns det uppgifter var detta ägt rum exakt på nån gata? Men det var väl tidigt snack om Vårväderstorget! Tack på förhand! Orkar inte kolla i tråden. Kaos på mitt jobb och mkt sport!
Här ska det ha inträffat
https://www.google.com/maps/@57.7134559,11.8924354,3a,75y,10.59h,81.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1scM4NimLDLAE4jk-axGebrA!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T7-FF
Likaså är det såklart bara högerkräk som drar rasistiska slutsatser efter att en polis mördats av någon ni tror är en svartskalle. Om gärningsmannen var en svensk hade ni inte brytt er alls, och det vet ni. Ni skändar hans minne.

GM är mörkhyad och platsen där brottet begåtts är ju allmänt känd för att vara en no go zone. Sen att du vill få det till annat i din naiva hjärna är inget vi övriga borde lastas för. Frågor på det?
Citera
2021-07-01, 21:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Starka argument som du anför för din tes.

Speciellt det där om två barhuvade poliser och mycket folk på plats.

Och det jag påtalade var att han sannolikt inte blev skjuten då han körde om uppgiften att han samtalade med någon/några på plats stämmer.
Eller finner du det sannolikt att han kört (i hög fart) och pratat simultant?

Frågan om vem som bör tänka till lite får var och en bedöma.

Jag tror också han blev skjuten i farten. Varför skulle annars mopeden ligga mitt i vägen?

Man kan tänka sig att han satt på den och snackade med några och sen blev skjuten och försökte komma undan och bara klev av den och tog ett par steg. Men då skulle dom stått mitt i trafiken och snackat.
Citera
2021-07-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caponenoreaga
Tror du verkligen att farsan skulle ställa upp på en intervju och börja babbla om "politiker som bor på Lidingö" mindre än 24 timmar efter att hans son blivit mördad?
Haha tror du det inte är pappan som pratar? Hur naiv är du?!
Citera
2021-07-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Vem vet vad polisen varit inblandad i under åren? tror inte att de skulle skjuta en polis som är reko bara för han gjort sitt jobb då skulle flera ha blivit avrättade under åren, som alla flashbackare brukar skriva : blir man skjuten så är man knappast någon ängel....

Nyutexaminerad polis. Gick ur skolan i Växjö förra året
Citera
2021-07-01, 21:17
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det jag mest reagerar över är att ingen av poliserna har koll på sin omgivning. En kollega har precis blivit skjuten och de befinner sig i ett område med många kriminella och en befolkning som hatar poliser och vita människor.

Prio ett i detta läge är inte att försöka göra nån slags hysterisk HLR utan bör vara att få överblick och kontroll över platsen, att skydda sig själv, den skadade och eventuella andra kollegor medan man väntar på hjälp och förstärkning. Det hade kunnat vara ett terrordåd/vansinnesdåd och man vet inte var skytten är, eller om det finns fler skyttar. Åskådarna skulle också kunna gå till angrepp, börja kasta sten, försöka ta deras vapen eller vad som helst.

Verkar inte som att du haft samma mod i den situationen. Om det var du som var skjuten hade de sannolikt gjort samma priorotering trots skarpt läge. Trots att du utifrån det skrivna s.a.s inte verkar jätteviktig för samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in