Citat:
Ursprungligen postat av
pudrig
Av filmen att döma verkar han vara skjuten bakifrån eller från sidan, möjligtvis i huvud/hals/nacke.
Såg nu filmen igen och ser (tyvärr) inte mycket "kämpandes för sitt liv" där inte. Den skjutne poliskonstapeln ligger med ben och armar utsträckta och stilla på asfalten. Medan hans kvinnliga kollega vridet lite på hans huvud. Han dog nog, som man säger, "knall och fall".
Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Det jag mest reagerar över är att ingen av poliserna har koll på sin omgivning. En kollega har precis blivit skjuten och de befinner sig i ett område med många kriminella och en befolkning som hatar poliser och vita människor.
Prio ett i detta läge är inte att försöka göra nån slags hysterisk HLR utan bör vara att få överblick och kontroll över platsen, att skydda sig själv, den skadade och eventuella andra kollegor medan man väntar på hjälp och förstärkning. Det hade kunnat vara ett terrordåd/vansinnesdåd och man vet inte var skytten är, eller om det finns fler skyttar. Åskådarna skulle också kunna gå till angrepp, börja kasta sten, försöka ta deras vapen eller vad som helst.
Denna observation gjorde även jag när jag såg på filmen. Inte ens det minsta försök från kollegans sida, efter att ha nått fram till den skjutne, att t.e.x (i rent förebyggande syfte om inte annat) vråla "backa, backa" till folkmassan som stod en bit bort. Eller att ens på något sätt försöka, så att säga, säkra närområdet. Såg hon sig ens omkring ??. Hade någon velat döda fler poliser så hade man bara kunnat invänta nästa patrull som huvudlöst slänger sig ur sina bilar. Måste dock erkänna att efter incidenten med den knäböjande polisen vid en BLM-demonstration så blir jag inte längre förvånad över hur svensk polis kan bete sig.