Citat:
Ursprungligen postat av
shermz
Fortfarande flera frågetecken
Vad gjorde poliserna där vid tillfället överhuvudtaget? Hade de information att något skulle hända?
De har pratats om att poliserna såg ett gäng dom ville prata med men när poliserna kom närmare sprang gänget i väg?
Splittrades de 2 poliserna? Varför?
Var det en drive by eller inte?
Det finns ju flera beskrivningar i media av händelseförloppet, som delvis motsäger varandra. Det sägs t.ex. att BO pratade med ngr personer. Men det är lite oklart i rapporteringen, om han var i samspråk med dessa när han sköts - eller om samtalet var avslutat.
Polisen skriver själv: "enligt inledande uppgifter stod polisen och pratade med ett par personer då de blev beskjutna".
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/juni/xxx/
I en intervju i Expressen framförde igår polisens presstalesman Christer Fuxborg följande i en video (jag har skrivit ut dialogen mellan honom och journalisten och fetstilat journalistens fråga)
Citat:
Vad jag förstår, så var de ute på sin vanliga tjänst i linjen. Ute och pratade med folk och är folk så att säga behjälpliga med olika frågor. Det är ju så det funkar med att vara områdespolis och skapa kontakter. Vara den tryggheten då för de boende här.
Och i samband med att de är ute och patrullerar på var sin moped så ser de några personer som de hade för avsikt att kontrollera. An någon anledning så börjar de springa. Kollegorna kommer i sär. Man fokuserar på olika personer.
Sedan vet jag det sista där, att min kollega står och pratar med en person. Helt lugnt, inget våld över huvud taget. Det känns nästan som att man känner till varandra sedan tidigare. Och när man står där och pratar så kommer det förbi någon och skjuter mot dem på platsen.
Vi har uppgifter om att skotten var riktade direkt mot den här polismannen. Att det så att säga inte var ett vådaskott, att man var ute efter någon annan, är det något som du kan säga något om?
Vi vet inte i nuläget vad syftet var med beskjutningen. Jag hoppas ju verkligen inte att det var riktat mot min kollega. Förhoppningsvis kände den här personen inte till att det var en polis. Det är vad jag hoppas på personligen. För det vore för jäkligt rent ut sagt att man riktar ett vapen mot någon som ska hålla samhället i ordning på något sätt. Utan jag tror att det här har att göra med den här konflikten att göra, som vi sett tidigare här i de här områdena.
https://www.expressen.se/gt/polisen-skjutning--mellan-kriminella-han-kom-i-vagen/
Men det finns också en artikel i Expressen/GT där det inte är uppenbart, att BO har blivit skjuten under ngt pågående samtal:
Citat:
Mördaren beskrivs enligt uppgifter i utredningen som en man i tonåren med svarta kläder, coronamask, mörk hy och Biltema-handskar.
En teori är att han var ute efter en grupp gängkopplade män som satt på en bänk – men dessa flydde.
När polismannen sedan kom körandes på en elmoped höjde gärningsmannen sitt vapen och avlossade flera skott, enligt uppgifter.
[---]
Enligt uppgifter i utredningen ska en maskerad och beväpnad man ha närmat sig en grupp unga gängkopplade män som satt på en bänk. Männen flydde i tron om att de var på väg att utsättas för ett mordförsök.
Strax därefter anlände polismannen ensam på sin elmoped, enligt uppgifter. När han mötte den beväpnade mannen höjde denne sitt vapen och avlossade flera skott mot polismannen, som föll till marken.
När skytten lämnade platsen gick flera vittnen fram till polismannen, som då inte var vid medvetande.
Enligt uppgifter i utredningen beskrivs skytten som en ung man i tonårsåldern med svarta kläder, mörk hy och mask över munnen. Han ska ha burit något Gucci-plagg, kanske en väska, och grå Biltema-handskar på händerna.
https://www.expressen.se/gt/polis-ihjalskuten-i-goteborg/
GP och GT skriver att det var en
drive by skjutning. I andra media nämns inte hur GM närmade sig BO.
Jag såg den här kommentaren i en annan tråd, som postaren beskrev som information, som h*n hade tagit del av i sin yrkesverksamhet:
Citat:
Polisens strategi är nu att förhindra upptrappning. Detta ska ske genom att kommunicera:
1. Att skjutningen är en enskild händelse
2. Att inte sätta skjutningen i olika typer av större sammanhang (t.ex. gäng/klankonflikter)
3. Att framhålla att det kan finnas andra förklaringar än att polisen varit måltavlan
Ha detta i åtanke när ni tar del av rapporteringen i media.
Det här är något att tänka på när vi försöker pussla ihop medias rapportering.