2021-07-01, 18:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Vad tror du om force the line. Länken ovan. Se igenom den, inte lång. Vill höra just dina tankar om det.
Har sett det för en tid sedan. Jag tror inte de kan hålla tillräcklig precision för att lyckas.
Citera
2021-07-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ett fysiskt bevis är att vatten vi ser och kan experimentera med inte fungerar på sånt sätt att en glob är möjlig.

Din tur.
Nej du ska bevisa att jorden är platt genom foto eller film.
Du hävdar ju att den är platt ett foto eller film eller annat.
Tråden är över 15 år fortfarande inget
Citera
2021-07-01, 18:13
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Nej du ska bevisa att jorden är platt genom foto eller film.
Du hävdar ju att den är platt ett foto eller film eller annat.
Tråden är över 15 år fortfarande inget

Men sluta. Jag filosoferar över om jorden är platt. Tror du jag äger en militär som kan invardera antactis eller.? om du tror den är rund får du väl åka ut i rymden och ta kort på den. Annars är detta meningslöst enligt din standard.
Citera
2021-07-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Strömmar och vågor som döljer halva Turning Torso? Liiiite väl långsökt.

Det kanske är en svacka el nåt sånt fenomen precis där TT står. Har ju sett klipp med längre avstånd och man såg bilar åka förbi vid fötterna av byggnaderna. Men inget av detta tror jag är nån smoking gun.

Men vattens beteende i sig är ju rätt intressant.
Har nästan varje dag i snart 30 år använt vatten för att få saker raka el platta då.

Om man hade ett långt jäkla vattenpass eller en badass laser. Skulle vattenpasset alltså börja peka rakt ut mot rymden efter ett tag då. Och lasern också! Skulle vattenpasset börja skeva på nåt sätt. Om vi säger vi har flera tusen bubblor. Skulle nästa bubbla visa att den vill neråt å nästa mer å nästa ännu mer. Medan de innan indikerar att det är rakt.

Det skulle ju vara et bra experiment för å se när krökningen startar.
Citera
2021-07-01, 18:30
Medlem
Citat:
Har sett det för en tid sedan. Jag tror inte de kan hålla tillräcklig precision för att lyckas.

Ok men han som kom på det är ju utbildad structural engineer (tror det va det) så så svårt är det nog inte för kunniga. Jaja får se dom väntar väl på att nån ska kliva in med pengar i dagsläget.
Citera
2021-07-01, 18:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det kanske är en svacka el nåt sånt fenomen precis där TT står. Har ju sett klipp med längre avstånd och man såg bilar åka förbi vid fötterna av byggnaderna. Men inget av detta tror jag är nån smoking gun.

Men vattens beteende i sig är ju rätt intressant.
Har nästan varje dag i snart 30 år använt vatten för att få saker raka el platta då.

Om man hade ett långt jäkla vattenpass eller en badass laser. Skulle vattenpasset alltså börja peka rakt ut mot rymden efter ett tag då. Och lasern också! Skulle vattenpasset börja skeva på nåt sätt. Om vi säger vi har flera tusen bubblor. Skulle nästa bubbla visa att den vill neråt å nästa mer å nästa ännu mer. Medan de innan indikerar att det är rakt.

Det skulle ju vara et bra experiment för å se när krökningen startar.
Ja om du tar några tusen vattenpass och lägger dem i en rak linje så att alla passen har bubblaan i mitten kommer de tillsammans att bilda en båge.

Krökningen börjar inte någonstans på avstånd, den börjar direkt vid dina fötter.
Citera
2021-07-01, 18:47
Medlem
Citat:
Ja om du tar några tusen vattenpass och lägger dem i en rak linje så att alla passen har bubblaan i mitten kommer de tillsammans att bilda en båge.

Krökningen börjar inte någonstans på avstånd, den börjar direkt vid dina fötter.

Kanske. Ingen mig veterligen har gjort detta. Skulle like gärna kunna bli det motsatta.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-07-01 kl. 18:49.
Citera
2021-07-01, 18:52
Medlem
Citat:

Så när vi använder laser inom vägarbete t,ex så blir det alltid att man bygger vägarna lite uppåt bort från krökningen då lasern inte kröker sig?
Citera
2021-07-01, 18:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så när vi använder laser inom vägarbete t,ex så blir det alltid att man bygger vägarna lite uppåt bort från krökningen då lasern inte kröker sig?
På de avstånd det handlar om blir felet i höjdled inte signifikant.
Citera
2021-07-01, 19:04
Medlem
Citat:
På de avstånd det handlar om blir felet i höjdled inte signifikant.

Men alla vägar byggda med de redskapen blir det altså, en sträcka som går lite uppåt. Sen fotsätter du från det och får lite uppåt. Sen från den å uppåt igen. Osv i säg 20 mil. I slutändan borde det bli en signifikant höjdskillad?

Eller borde bi vägar som går uppåt, sen rakt lite sen uppåt igen. Men efter en lång distans så borde höjden märkas.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2021-07-01 kl. 19:09.
Citera
2021-07-01, 19:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men alla vägar byggda med de redskapen blir det altså, en sträcka som går lite uppåt. Sen fotsätter du från det och får lite uppåt. Sen från den å uppåt igen. Osv i säg 20 mil. I slutändan borde det bli en signifikant höjdskillad?
Vid varje mätpunkt ställer du utrustningen i lod vilket kompenserar för krökningen så vägen följer jordens yta.

Vad som är vertikalt gäller bara lokalt. Sätter du ner en pinne exakt vertikalt vid 0 och 20 mil kommer de att luta ifrån varandra.
Citera
2021-07-01, 19:30
Medlem
Citat:
Men sluta. Jag filosoferar över om jorden är platt. Tror du jag äger en militär som kan invardera antactis eller.? om du tror den är rund får du väl åka ut i rymden och ta kort på den. Annars är detta meningslöst enligt din standard.
Åk ut själv men det vågar ni inte som tror att jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in