2021-07-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vaccinen kan väl vara lika effektiva mot båda? När alfa peakade var ju en mycket lägre andel vaccinerade, därav fler dödsfall. Dödsfallen har ju rasat i takt med att vaccineringsgraden ökat(oavsett variant).
Vore iofs mycket trevligt om det visade sig att delta ger en mildare sjukdom men jag tror snarare på vaccineffekten. CFR på deltavarianten i UK är ju nere på influensanivå (0,1%).

Tyvärr visar in vitro ("i provör") studier att antikroppar inducerade av vaccinerna neutrliserar deltavarianten av viruset något sämre.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01290-3/fulltext ("Pfizer")
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.28.449914v1 ("Moderna")
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01462-8/fulltext ("Astra")

Om detta skulle extrapoleras till den kliniska verkligheten kan man tyvärr förvänta sig att vaccinern fungera något sämre mot deltavarianten jämfört med andra tidigare varianter.

Det är ju ingen katastrof med tanke på hur effektiva vaccinerna är mot tidigare varianter. Lite sämre är inte detsamma som dåligt. Att vaccinerna minskar risken för inläggning på sjukhus även vid smitta av deltavarianten är redan visat t ex.

Knäckfrågan är hur väl vaccinerna skyddar mot att infekterras och smitta vidare. Alla data tyder på en avsevärd effekt där även om man inte har ritkigt klara siffror på hur stor effekten är ännu.

Till slut blir det ett "numbers game". Får vi med hjälp av vaccinerna och andra åtgärder ner R till mindre än 1 även för deltavarianten så försvinner pandemin.
Citera
2021-07-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Avlidna med (inte nödvändigtvis av) covid i Sverige enligt senaste statistik:

23/6: 0
24/6: 0
25/6: 1
26/6: 0
27/6: 0
28/6: 1
29/6: 0
30/6: 0

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Katastrof.
Häng de ansvariga.
Ska det verkligen behöva ligga drivor med döda som man måste kliva över varje dag man går till jobbet?
Citera
2021-07-01, 16:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag använder inte munskydd utan FFP3 andningsmask. Sen håller jag mig ifrån folk, avstånd du vet, sen åker jag inte kollektivt och lever som vanligt, du vet så som du gjort. fast du ljugit om det. Tvättar händerna gör jag också, fast det har jag alltid gjort.

Att avstånd inte funkar så bra vet nog de flesta vid det här laget. Det som däremot fungerar är om du inte har ölmage.
Citera
2021-07-01, 16:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Norge, Finland, Danmark och Island, du vet våra nordiska grannländer det har fixat det. Slå gärna ihop deras dödstal och jämför med våra, vi har presterat uselt i jämförelse. Jag jämför inte som du med en fattig risbonde i Indien. Sverige är jäkligt duktiga i vanliga fall att klappa sig på axeln och framför att man är en humanitär stormakt, jo tjena. Lite jävla självkritik vore på sin plats.

Hur relevant är en sådan jämförelse när medelåldern på de som dött som testats positivt för covid överstiger den förväntade livslängden?

Och vilka är det som tagit storstryk? Jo invandrarna som så klart alla våra grannländer har mindre av.
Citera
2021-07-01, 16:45
Medlem
swebarbs avatar
WHO säger ny smitvåg för europa mycket trolig redan i augusti. Känns ju dumt öppna upp och sen om en månad är vi uppe igen med fler smittade.
Citera
2021-07-01, 16:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"Världshälsoorganisationens Europachef Hans Kluge varnar för att en ny smittovåg av covid-19 kan vara nära förestående i regionen, och bli ett faktum i augusti.

Han säger att förutsättningarna finns, eftersom deltavarianten nu sprider sig snabbt, restriktioner lättas i många länder, och tillräckligt många inte kommer att vara fullvaccinerade i Europa i augusti.

Men kan detta stämma?

TEGNELL sa ju att vi inte skulle få en till våg? hihihihihi

vad är det som är så kul?

Tegnel är inte politiker eller för den delen inte en del av de som driver denna kampanj.. därför smutskastas han.

Ja, har herr Kluge sagt detta så kommer det säkert bli så också.. precis som Bill Gates spådommar.

Det är dags vi börjar syna vilka som fortfarande driver detta spektakel trots att antalet avlidna ligger nära noll
Citera
2021-07-01, 16:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag använder inte munskydd utan FFP3 andningsmask. Sen håller jag mig ifrån folk, avstånd du vet, sen åker jag inte kollektivt och lever som vanligt, du vet så som du gjort. fast du ljugit om det. Tvättar händerna gör jag också, fast det har jag alltid gjort.

Ingen ska behöva känna skam för att hen lever livet.

Sköter man inte om sin hälsa spelar dessa påhitt ingen större roll. Sprita händer har jag aldrig gjort. Totalt onödigt.
Citera
Medlem
Dan88s avatar
"Två doser vaccin mot covid-19 tycks skydda mot den s.k. deltavarianten, den hittills mest smittsamma varianten av coronaviruset, uppger Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA). "

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ema-dubbla-doser-tycks-skydda-mot-delta
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eftersom du själv säger dig vara välinformerad så vet du säkert svaret och då är det väl bättre att du talar om det för oss, eller är ditt mål endast att vinna en diskussion på FB?

Nej.. det du är du och de andra fåntrattarna som hela tiden tar upp Spanska sjukan och vaccinering.

Svara nu på frågan istället för att undvika den... eller saknar du ryggrad och försöker slingra dig ur den?

Då fanns inget vaccin.. hur fick man hejd på den pandemin som skördade 50 M offer efter bara 2-3 år?

Jobbig läge va?
Senast redigerad av MittMalmoe 2021-07-01 kl. 16:53.
Citera
2021-07-01, 16:52
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Flockimmunitet uppnår man med vaccin om man inte vill ha en massa dödsfall på vägen. Nu är ju det här inte över än, du kanske hinner få din massdöd om du har tur.

Flockimmunitet uppnår man när viruset sköljer över befolkning och tillräckligt många bildar antikroppar.

Jag noterar att du svalt och "promotar" WHOs senaste ändring från 2020 att flockimmunitet numera endast kan uppnås med vaccinering.

Sköna grabbar det där.... glada i att ändra i defenitioner som gynnar vaccinföretagen
Citera
2021-07-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Precis vad jag menade också men det finns de som menar att japanernas mat bromsat covid i Japan. Australiernas mat har tydligen inget liknande samband trots liten smittspridning även där.

Det är dom snabba lockdownen som stoppat Coviden Australien. Men förr eller senare måste dom öppna upp och då visar Coviden sitt fula tryne. Jag tror stor spridning väntar i Australien närmsta tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då kanske övriga Blekinge-bor protesterar? Det kanske går trögare att genomföra åtgärden när fler kommuner blandas in? Epidemin har visat att det är viktigt att agera snabbt ifall man ska ha en chans att bekämpa epidemin.

Varför ska regioner ens behöva ansöka hos Folkhälsomyndigheten att införa restriktioner? Är det inte bättre att sådana beslut tas lokalt eller regionalt? Regionernas politiker och tjänstemän har bättre kännedom än Folkhälsomyndigheten om förhållandena i respektive region.

Delta härjar i Sölvesborg. Dom har valt att inte skärpta restriktionerna. Hur som kommer den sprida sig.
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-07-01 kl. 17:31.
Citera
2021-07-01, 16:57
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men ditt jävla spån!

När alla över 60 år är vaccinerade är det för fan inte konstigt att de som dör är just vaccinerade.
Det är i den gruppen som man hittar just de som har stor risk att dö av covid-19.
Då vaccinet inte är 100%, så kommer de få som ändå dör just vara vaccinerade.

Fattar du verkligen inte detta?
Man måste vara extremt svagbegåvad om man inte förstår så enkel fakta
Exakt detta jag menar !
Du har ingen aning om vad du pratar om och har inte satt dig in i vad det gäller.
Allt det du pratar om är NATURLIGTVIS korrigerat för, den enda frågan är hur det kommer se ut när datamängden blir större.

Dessutom, lugna ner dig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in