2021-07-01, 16:34
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Ja, även det är för barn, men i nödfall så ser jag inte att det inte funkar till frukost.. Sålänge du sveper en öl efteråt för att bevara manligheten.
Går det bra med alkoholfri öl?
Citera
2021-07-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag tycker genuint att kallt kranvatten är det godaste som finns att dricka. Gillar även naturellt kolsyrat vatten och champagne.

Men ett glas kallt vatten från kranen slår det mesta. Har dock egen brunn med riktigt gott vatten.

Juice och saft är enligt mig för barn. Smakar bara socker. Skulle aldrig dricka läsk eller milkshake heller.
+1
Citera
2021-07-01, 16:36
Medlem
1335991s avatar
Jag dricker vatten.
Tycker det är gott,
kan dricka 3 liter vatten per dag.
Nyttjar icke alkohol, då jag helt enkelt
inte tycker om det.

Har diabetes 2,så läsk, juice,saft utgår automatiskt.

Lightläsk/saft får jag dricka,
men, tkr ej om det.
Citera
2021-07-01, 16:40
Medlem
Solituds avatar
- Vatten är gott
- Vatten är nyttigt
- Vatten släcker törsten bäst

Jag tror att de flesta drack annat när de var barn, men de flesta drycker är bara sockerbomber. När man blir vuxen så blir man mer hälsomedveten och behöver inte längre sockerläsk.
Citera
2021-07-01, 16:45
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikfardamp
Det var då ett jävla tjat om onyttigt och nyttigt. Hur tråkiga liv har ni egentligen? Är det allt ni tänker på?
Jag funderar på samma sak, man måste ju kunna unna sig godsaker i livet också.
Massor av folk som verkar tycka att allt som smakar sött är barnmat/barndryck.

Visst, man kanske lever fyra år längre, det säger jag inte emot. Men är det värt kostnaden att avstå massor av godsaker under ett helt liv, för att man kanske får bli 89 år istället för 85?
Citera
2021-07-01, 16:58
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag funderar på samma sak, man måste ju kunna unna sig godsaker i livet också.
Massor av folk som verkar tycka att allt som smakar sött är barnmat/barndryck.

Visst, man kanske lever fyra år längre, det säger jag inte emot. Men är det värt kostnaden att avstå massor av godsaker under ett helt liv, för att man kanske får bli 89 år istället för 85?

Folk gör sig bara till. Kika runt på lunchrestaurangen så ser du att nästan ingen dricker vatten. Samma på de flesta pizzerior och kebabhak.
Citera
2021-07-01, 17:05
Avslutad
Allt du räknar upp innehåller ju mängder med socker. Onödigt att få i sig det via dryck. Personligen tycker jag vanligt vatten är godast till maten helt enkelt. Sockerintaget sparar jag till en chokladrulle istället.
Citera
2021-07-01, 17:06
Avslutad
Om du slutar med läsk och juice och skit och bara dricker vatten i några veckor så kommer du märka varför folk gör det. Det är jävligt gott helt enkelt och det är allt du behöver. Man mår bra.
Citera
2021-07-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Folk gör sig bara till. Kika runt på lunchrestaurangen så ser du att nästan ingen dricker vatten. Samma på de flesta pizzerior och kebabhak.

Kanske finns en korrelation mellan de som gästar dessa ställen och ovilja att dricka rent vatten.
Citera
2021-07-01, 17:12
Avstängd
Citat:
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?

Det kanske upplevs som nyttigt men har i själva verket lika mycket eller mer kalorier som vanlig läsk.

De flesta äldre personer som skulle dricka apelsinjuice eller läsk som törstsläckare skulle bli groteskt feta.

Så om du vill slippa det kan det nog vara smart att vänja sig av vid den vanan. Man kan ha betydligt mycket roligare för de kalorierna...

Det handlar ju inte riktigt om fyra års livslängd hit eller dit utan skillnaden mellan att vara ett fetto istället för attraktiv eller skillnaden mellan att kunna sporta och röra sig obehindrat jämfört med att få rörelseproblem och en massa obehagliga sjukdomar och belastningsskador redan i 40-årsåldern. Så det är väl mer livskvalitet än livslängd som lockar.

Det är betydligt mer njutbart att vara smal och snygg än att dricka kalorier.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2021-07-01 kl. 17:15.
Citera
2021-07-01, 17:12
Medlem
EulersIdentitets avatar
Jag dricker alltid bara helt vanligt kranvatten med några undantag. Till en god middag blir det ett glas vin eller en schysst öl. Till snabbmat som McDonalds eller typ chips så ofta läsk. Vissa snacks går inte att äta med vatten som dryck för mig, t.ex. ostbågar, måste ha Coca Cola eller liknande då.

Men när jag var tonåring drack jag läsk i princip hela tiden, från morgon till kväll. Hur mycket som helst. Sjukt att jag varken blev tjock, fick problem med tänderna eller diabetes. Men ungefär när jag fyllt 20 så bara hände nåt och jag lade av med det regelbundna läskdrickandet. Nu tycker jag att det mest känns sliskigt, men som sagt passar det vid vissa väl valda tillfällen. Skulle aldrig äta en pizza utan läsk eller öl.
Citera
2021-07-01, 17:13
Medlem
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Där har du ditt svar.

Vatten är inte smaklöst! Upplever du det så så är problemet dina smaklökar, inte vattnet.

Allt annat än neutralt vatten "färgar" smakupplevelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in