Citat:
Ursprungligen postat av
Fanndis
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.
Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.
Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?
Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.
Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...
Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.
Så, låt höra: varför vanligt vatten?
Jag älskar att dricka riktigt jävla kallt vatten om jag är törstig samt till mat. Motiveringen är att det släcker törsten bäst av alla drycker, har noll kalorier samt är gratis.
Om jag är på något matställe etc så dricker jag bubbelvatten på flaska, eftersom deras kranvatten alltid känns sunkiga.
Att dricka juice eller läsk går bort, det ger mig inte nog mycket njutning i förhållande hur många kalorier de innehåller. Mjölk... ja det är helt okej, men det är väl mest barn som dricker det? Jag borstar inte tänderna med Bamse-tandkräm heller.
Öl, vin etc älskar jag men inte till mat.