2021-07-01, 15:45
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Föreställ dig följande situation: Du lär känna mig och vi bestämmer oss för en lunch tillsammans på en pizzeria.
När vi är där tar jag en Apotekarnes Päronsoda ur kylen, och sprätter av kapsylen med världsvant kapsylöppnargrepp.

Skulle det påverka din uppfattning om mig i någon högre grad? Jag menar, skulle du tänka att jag nog är lite mer barnslig och infantil än du först trodde?

Till just skräpmat eller som dryck medan man äter snacks, kanske till lördagsfilmen, då fungerar ju läsk utmärkt. En iskall Coca-Cola är riktigt gott. Men att nyttja läsk som bordsdryck blir sliskigt i längden. Där kan man nog få en rätt negativ och ohälsosam bild av personen som konsumerar läsk frekvent.

Har själv varit en stor läskdrickare.
Citera
2021-07-01, 15:47
Medlem
groovesnuss avatar
Jag dricker kranvatten kolsyrat i min Sodastream till alla måltider.

På fredag och lördag kompletterar jag med vin. I övrigt dricker jag svart kaffe.

På helgen slinker det ner öl och GT

Thats it.
Citera
2021-07-01, 15:50
Bannlyst
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Jag älskar att dricka riktigt jävla kallt vatten om jag är törstig samt till mat. Motiveringen är att det släcker törsten bäst av alla drycker, har noll kalorier samt är gratis.
Om jag är på något matställe etc så dricker jag bubbelvatten på flaska, eftersom deras kranvatten alltid känns sunkiga.
Att dricka juice eller läsk går bort, det ger mig inte nog mycket njutning i förhållande hur många kalorier de innehåller. Mjölk... ja det är helt okej, men det är väl mest barn som dricker det? Jag borstar inte tänderna med Bamse-tandkräm heller.

Öl, vin etc älskar jag men inte till mat.
Senast redigerad av hdsyn 2021-07-01 kl. 15:55.
Citera
2021-07-01, 15:51
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Märkligt, då jag blivit blåst av restaurangpersonalen när jag köper dessertvin till desserter.
Där fungerar vinet som det osöta (tvärt emot huvudrätter). Mindre söta vin bryter för mycket mot sockret.
Citera
2021-07-01, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Jag är inte här för att "vinna" en diskussion, när någon kommer med ett fullständigt idiotiskt svar till mig "ööö dina grönsaker är onyttiga" så är det inte en diskussion för mig, han skulle lika gärna kunna sagt "jorden är platt" eller något, finns inte en chans att jag lägger ner tid och energi på att motbevisa en fullständig idiot.

Så, nu behöver du inte älta i det något mer.

Mycket kännslor här: "fullständig idiot"... "lägga ner MIN tid och energi"...
Definitionen av "Diskussion" är ett framhållande av för- och motargument, det är det som ska göras på ett diskussionsforum. När du citerar en användare deltar du i diskussionen! Förörvrigt är personangrepp ett regelbrott på denna sidan.

Vill du inte fortsätta så behöver du inte citera detta inlägget. Enkelt

Lite mer On-Topic: Har du märkt någon personlig skillnad på hälsa av att undvika E-nummer?
Citera
2021-07-01, 16:02
Medlem
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Vatten är nyttigt. Sluta drick öl och drickor.
Citera
2021-07-01, 16:04
Medlem
Citat:
Jag kom på en till sak: drickyoghurt! Vad anser Vatten, vin och öl-sällskapet om drickyoghurt, kan jag som vuxen dricka sådan eller är det också förbehållet barn?

Till morgonfikat på jobbet brukar jag gärna ta med en ostfralla eller en kanelbulle tillsammans med en flaska drickyoghurt, och har då aldrig känt mig uttittad.

Är det ostfralla med Norrlands Guld och kanelbulle med dessertvin som gäller om man är vuxen men absolut inte vill dricka vatten eller svart kaffe?

Ja, även det är för barn, men i nödfall så ser jag inte att det inte funkar till frukost.. Sålänge du sveper en öl efteråt för att bevara manligheten.
Citera
2021-07-01, 16:11
Medlem
coxenframmes avatar
Min mamma är tandläkare och jag fick alltid lära mig som liten hur dessa drycker sliter på tänderna. Jag ska ha kvar de i rätt så många år till så därför jag ofta väljer kranvatten. Det smakar inte så illa då det är vad vi är menade att dricka.
Citera
2021-07-01, 16:20
Medlem
Jag gör det eftersom jag vill fokusera på maten. Jag dricker inte ens vattnet under tiden jag äter.
Aldrig förstått vitsen med att dricka en särskild dryck under tiden. God dryck avnjuts för sig självt eller med snacks.

Visst om man dricker lämpligt vin till kött för att förstärka smakupplevelse men det är en annan sak.
Citera
2021-07-01, 16:24
Medlem
Dumt att dricka kalorier om du bryr dig om sådant.
Citera
2021-07-01, 16:25
Medlem
patrikfardamps avatar
Det var då ett jävla tjat om onyttigt och nyttigt. Hur tråkiga liv har ni egentligen? Är det allt ni tänker på?
Citera
2021-07-01, 16:34
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesOchKebab
Man har smaklökar utav en anledning. Att känna sånt man tycker är gott. Jag känner absolut inget på vatten och tycker det är helt värdelöst. Mjölk, Juice, Dricka, Stark Öl, Vin, Kaffe ibland. Så där

// PoK
Ah, här kommer ju en medlem i förstärkningstrupperna jag kallade in!

Det är just så jag känner också. Vatten är förvisso praktiskt i bemärkelsen att det är lättillgängligt och ofta gratis.
Men det smakar ju inget allt. Mitt tänkesätt är väl i stil med att "om jag har råd att köpa en saftflaska, varför då dricka vattnet helt smaklöst när jag kan få det att smaka svartvinbär?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in