2021-07-01, 14:51
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
4L har du fått vattenskalle
Jag har druckit 4-5l vatten om dagen i snart 12 år. Mår fantastiskt
Citera
2021-07-01, 14:51
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vilken vuxen människa dricker juice eller läsk till maten?

Tänkte samma

Vatten, vin eller öl beroende på maträtt och tillfälle.
Citera
2021-07-01, 14:52
Medlem
Nu är det inget illa menat, men det är intressant att höra hur en vuxen person har undgått att juice inte direkt är nyttigt.
Visst, det innehåller en liten skvätt c-vitamin och så men de flesta juicer innehåller vansinniga mängder socker.
Även om det mestadels skulle vara fruktsocker är det inte nyttigt för kroppen.
Sötningsmedel lär även påverka insulin osv, inte vidare bra....
Därför är egentligen vatten en lyx, som någon skrev.

Sen är jag inte så mycket bättre själv, coca cola är enligt mig den godaste drycken som någonsin tillverkats, annars är jag inte speciellt mycket för kolsyrat över huvud taget.
Många av oss dricker för lite vatten, men vi bör uppskatta denna livsviktiga dryck som dessutom finns att få tag på gratis eller i princip gratis.
Citera
2021-07-01, 14:54
Medlem
Jag dricker sällan annat än vatten till vanliga måltider. Läsk, juice och andra drycker med kraftig smak förstör lätt en god måltid om de inte är tänkta att passa till varandra, och så ambitiös orkar jag sällan vara om jag bara slänger ihop en lunch.

Sen dricker jag rätt mycket vätska en vanlig dag, hade jag druckit mjölk eller läsk hade jag antagligen blivit tjock.
Citera
2021-07-01, 14:58
Medlem
Det finns ingen äcklig eftersmak i munnen av vatten som det gör med allt som innehåller socker. Socker inte gott, utan endast något man blir beroende av. Precis på samma sätt som det är äckligt att röka cigg.
Citera
2021-07-01, 15:04
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?
För det första spelar det ingen större roll om juicen är färsk eller gjord på fryst vara. Möjligen innehåller den färska juicen lite mer vitaminer.

Juice är ett sätt att öka sockerkoncentrationen. Du orkar äta 1-2 apelsiner men i ett glas juice motsvarar runt 4 apelsiner och 2-3 glas juice går ju lätt ner om det är varmt (men knappast att man orkar möla i sig 12 apelsiner normalt).

Så nej juice är INTE någon hälsodryck men visst är det gott ibland.

Personligen gillar jag vatten just för att det inte har någon direkt smak.
Citera
2021-07-01, 15:16
Medlem
Fanndiss avatar
Jag kom på en till sak: drickyoghurt! Vad anser Vatten, vin och öl-sällskapet om drickyoghurt, kan jag som vuxen dricka sådan eller är det också förbehållet barn?

Till morgonfikat på jobbet brukar jag gärna ta med en ostfralla eller en kanelbulle tillsammans med en flaska drickyoghurt, och har då aldrig känt mig uttittad.

Är det ostfralla med Norrlands Guld och kanelbulle med dessertvin som gäller om man är vuxen men absolut inte vill dricka vatten eller svart kaffe?
Citera
2021-07-01, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Varför skulle jag svara seriöst till en stolle som bevisligen inte ens äter grönsaker? Fetton äter inte grönsaker, jag gillar inte fetton, visar på dålig självkontroll.

Tycker du ska beskriva varför personen har fel. Få han/hon att inse' sitt misstag och kanske ändra sin åsikt, det hjälper också till att upplyssa andra läsare så dom kan välja rätt sida.
Just nu vinner ju han/hon diskussionen eftersom han/hon presenterade ett argument och det ska du inte vara nöjd med.
Citera
2021-07-01, 15:22
Medlem
Fanndiss avatar
Jag försvinner ett tag nu. Min väninna kommer strax, och vi skall kalasa på det svenskaste som finns: färska jordgubbar i en skål med gräddig och fet färskmjölk som jag köpt direkt från en bondgård.
Till detta dricker vi sockerdricka på glasflaska, på min veranda med utsikt över ett sommarlandskap.

Det blir ett nöje att berätta för henne att vi egentligen är alldeles för gamla för detta, eftersom att både läsk och mjölk är förbehållet barn...
Citera
2021-07-01, 15:33
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Tänkte samma

Vatten, vin eller öl beroende på maträtt och tillfälle.
Föreställ dig följande situation: Du lär känna mig och vi bestämmer oss för en lunch tillsammans på en pizzeria.
När vi är där tar jag en Apotekarnes Päronsoda ur kylen, och sprätter av kapsylen med världsvant kapsylöppnargrepp.

Skulle det påverka din uppfattning om mig i någon högre grad? Jag menar, skulle du tänka att jag nog är lite mer barnslig och infantil än du först trodde?
Citera
2021-07-01, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Okej

Om man tycker att den som tycker grönsaker är dåligt har rätt i en disskusion rörande hälsa så är man långt ifrån rätt person att avgöra vem som har rätt och fel.

Jag syftade på debatt teknik, inte ämnet. Det finns regler, presentera ett argument, inte attackera personen utan att tillföra diskussionen nått. argumentum ad hominem identifieras väl det som. Då har man per definition förlorat.
Du är emot E-nummer, han/hon skriver att det finns massa E-nummer i grönsaker också, ska vi visa att vi har rätt så poängtera felet i hans/hennes resonemang.
Själv tycker jag att det nyttiga näringsinnehållet i grönsaker uppväger de E-nummer som finns.
Citera
2021-07-01, 15:42
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Man har smaklökar utav en anledning. Att känna sånt man tycker är gott. Jag känner absolut inget på vatten och tycker det är helt värdelöst. Mjölk, Juice, Dricka, Stark Öl, Vin, Kaffe ibland. Så där

// PoK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in