Citat:
Ursprungligen postat av
Fanndis
Jag har inte tänkt så mycket på den saken. Men visst, vissa drycker gör sig godast till vissa rätter.
Till kombinerad frukost/lunch (sovmorgon) åt jag ett par rejäla mackor med falukorv, och ett par äpplen. Till detta satt det fint med ett glas apelsinjuice.
Till middag blir det pannkakor med sylt, och då sitter ett glas iskall mjölk fint.
Vin är en dryck jag har svårt att få ned. Tycker det är för beskt. Samma sak med svart kaffe, det skall vara mjölk eller grädde i, annars är det inte gott.
Öl kan däremot smaka gott tycker jag, och alkoholfria varianter finns ju alltid om man vill/behöver det.
Maten smakar godare om man inte dricker smaksatta sockrade drycker till och kaffe neutraliserar munnen så att den blir redo för nästa goda smak.
Men det har antagligen betydelse vad man äter för du äter väldigt fet och sockrad mat med mycket kalorier i och då passar det säkert bra att dricka läsk mm till.
Om man äter exempelvis lövbiff, potatis, svamp, lök och lite sallad till så passar vatten bäst och dessutom måste man dricka mycket när man tränar så det är en till förklaring till varför många dricker vatten och kaffe istället för läsk mm.