2021-07-03, 03:07
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag har inte tänkt så mycket på den saken. Men visst, vissa drycker gör sig godast till vissa rätter.
Till kombinerad frukost/lunch (sovmorgon) åt jag ett par rejäla mackor med falukorv, och ett par äpplen. Till detta satt det fint med ett glas apelsinjuice.

Till middag blir det pannkakor med sylt, och då sitter ett glas iskall mjölk fint.

Vin är en dryck jag har svårt att få ned. Tycker det är för beskt. Samma sak med svart kaffe, det skall vara mjölk eller grädde i, annars är det inte gott.
Öl kan däremot smaka gott tycker jag, och alkoholfria varianter finns ju alltid om man vill/behöver det.

Maten smakar godare om man inte dricker smaksatta sockrade drycker till och kaffe neutraliserar munnen så att den blir redo för nästa goda smak.

Men det har antagligen betydelse vad man äter för du äter väldigt fet och sockrad mat med mycket kalorier i och då passar det säkert bra att dricka läsk mm till.

Om man äter exempelvis lövbiff, potatis, svamp, lök och lite sallad till så passar vatten bäst och dessutom måste man dricka mycket när man tränar så det är en till förklaring till varför många dricker vatten och kaffe istället för läsk mm.
Citera
2021-07-03, 03:30
Medlem
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?
Ska de pressa i sig smutsigt vatten istället, tycker du?

Eller alkoholfritt vatten kanske?
Citera
2021-07-03, 03:48
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Jag tror inte att detta är så mycket ett "fenomen" som det är helt vanligt och sunt beteende hos vuxna personer när det är törstiga
Citera
2021-07-03, 03:56
Bannlyst
Jag dricker mycket naturellt vatten men jag är kinkig med temperaturen det ska vara kylskåpskallt och får inte ha stått i en öppen karaff/behållare så det smakar "kylskåp"

Mycket helt naturellt men även kolsyrat, är det kallt så är det gott!
Att dricka Juice/Saft/Läsk till maten är väl mest barn som gör?
Citera
2021-07-03, 04:42
Medlem
Håller med, känns fattigt. På samma sätt som jag är jävligt skeptisk när nån säger ”silver-the är så gott”. Kranvatten borstar man tänderna med☝️
Citera
2021-07-03, 10:15
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Själv förstår jag inte varför vätska behövs öht. Ska jag käka hemma ställer jag inte ens fram nåt glas. Därför köper jag sällan till dryck om det inte ingår och om jag inte ska dricka alkohol men det är nåt annat.
Citera
2021-07-04, 23:07
Medlem
Lillarapunzels avatar
Folk får göra som de vill och jag bryr mig egentligen inte om vad andra dricker till sin mat, men utifrån vad jag själv anser:

Typ kranvatten med lite citron/lime i alternativt mineralvatten med citron/lime-smak - Dricker jag ofta till maten och det kan jag också förstå. Det är neutralt men ändå läskande och "något lite extra".

Däremot att bara hälla upp ett slätt, ofta lite halvljummet glas kranvatten till maten skulle jag näppeligen kunna göra. Absolut om det är en starkare måltid, eller man bara lite snabbt ska ta en lunch i farten, då kan jag köpa det, men inte om det är en mer ordentlig måltid där man verkligen sitter ned och äter. Åtminstone lite is och en citronklyfta tycker jag kan förhöja dryckesupplevelsen på ett väldigt enkelt och billigt sätt utan större ansträngning.

Förutom sagda vatten eller mineralvatten brukar jag annars dricka typ osockrad måltidsdryck (vald efter matens smaker) eller alkoholfri cider/vin till finare rätter.
Citera
2021-07-08, 11:52
Medlem
Vatten 🤩 det dricker jag alltid.
Så gott
Citera
2021-07-08, 12:51
Medlem
ormbitens avatar
Som tidigare talare redan sagt... "För att undvika socker eller sötningsmedel".

Har druckit vatten till alla måltider dom senaste 15-16 åren, innan det drack jag mycket läsk och saft, men det syntes ju också på midjeomfånget.

Coca-Cola och liknande skyr jag som pesten.
Sen tycker jag förvisso att det kan vara gott med en iskall sockerfri Red Bull någon då och då, men inte till måltid.

Men ibland när man är ute någonstans på en restaurang så kan dom ju titta lite konstigt på en när man dricker vatten. Dom tycks tänka att honom är det något fel på...
Citera
2021-07-08, 19:57
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Vatten 🤩 det dricker jag alltid.
Så gott
Speciellt när man är törstig, då är vatten det bästa.
Citera
2021-07-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Speciellt när man är törstig, då är vatten det bästa.

Ja, och köper jag någon ’dricka’ så blir det Loka ☺️
Citera
2021-07-08, 20:17
Medlem
Det gör jobbet, känns friskt o fint, varför skulle man behöva nått mer egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in