2021-07-01, 15:20
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Peps var stor artist på 70-talet. Proggens årtionde. Senast han var i ropet måste ha varit i samband med uppträdandet på Skansen 2005.

Vad gjorde mannen efter 2005 egentligen ? Var Peps gift, hade han några barn ? Har aldrig hört att den skäggige skåningen haft damsällskap.

Han hade en sambo sedan väldigt lång tid tillbaka, inga barn.
Han tog det väldigt lugnt efter att hjärtflimmerproblem uppstått, spelade i hemmastudio och var hemma mest.
https://sverigesradio.se/artikel/668838
Citera
2021-07-01, 18:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Många verkar mena på att Peps inte var särskilt aktiv under tjugohundratalet, men jag har sett honom flera gånger på diverse stadsfestivaler mellan 2000 och 2010. Tror det var någon gång runt 2010 som han till följd av sviktande hälsa slutade att uppträda.

Det framträndande som gjorde starkast intryck på mig måste vara när han spelade med blues-bandet på Slussens pensionat någon gång runt 2000. Det var en i det närmaste magisk upplevelse, särskilt med tanke på hur litet och intimt det stället är.
Varken förr eller senare har jag upplevt en sådan eufori av att lyssna på blues-musik, och ni som gillar riktig roots-reggae förstår nog hur jag menar när jag jämför känslan med hur det känns att lite lagom stekt stå och lyssna på något av de absolut största modern-roots banden från Jamaica.

Självaste Bob Marley skall ha sagt något i stil med att Peps var den ende vite man han hört som lyckats göra "äkta" reggae, och nog måste jag hålla med om att Peps är den artist som gjort absolut mest för den svenska reggae-scenen.

Peps kommer för mig alltid först och främst att vara ihågkommen som en helt fantastisk blues-artist, men jag vill ändå dela en reggae-låt från hans sista album här i tråden.
Svensk reggae när den är som bäst och med en text som säkerligen provocerar många här på forumet. Lyssna och njut!

https://m.youtube.com/watch?v=B69huRvTJ4U

Från samma album finns även en av mina favoriter: Tid (För Tango)

https://youtu.be/dFIWXaF9_Ko

”Einstein har väl sagt, om jag har fattat, att tiden är en töjbar dimension / Det gångna är en dröm som övernattat, framtiden en tänkbar abstraktion”.
Citera
2021-07-01, 21:03
Medlem
Vila i frid Peps.

En skön lirare, en mysig Pettson gubbe (från Findus och Pettson) till utseendet och
klädstilen.

Musikaliskt en härlig, okomplicerad reggae/blues inspirerad skåning. Inte massa PK-skit
och vänsterpolitisk musik som exempelvis urusla Timbuktu.

Peps kämpade aldrig för att vinna popularitetspoäng som många andra skånska musiker.
Det ska Peps ha all heder för.

Peps bara fanns, han bara existerade. Och gjorde det han brann för. Vilket underbart liv,
rent musikaliskt och säkert privat också (även om jag har noll koll på hans privatliv).

Nej, Peps var unik i det avseendet. Aldrig en storsäljare, aldrig enorma framgångar.
Men det verkade aldrig vara hans mål eller strävan. Fantastisk gubbe.
Citera
2021-07-01, 22:40
Medlem
Doktordonkas avatar
En fin intervju och Peps på bluesmunspel, kan rekommenderas:

https://youtu.be/5dlSkXnsUms
Citera
2021-07-02, 08:43
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Musikaliskt en härlig, okomplicerad reggae/blues inspirerad skåning. Inte massa PK-skit

.

Nä usch o fy för det!
https://youtu.be/fZirYtrHbjw
Citera
2021-07-02, 09:22
Medlem
Gällande vad Peps rökte så hörde jag en kul grej från en gubbe jag jobbade med för 15-20 år sedan. Han hade hängt i samma kretsar som Peps när han var yngre och de hade varit på en hel del fester tillsammans. Han sa iaf att Peps alltid hade 2 paket med cigg på sig. Ett paket som han använde och ett paket med bara en cigg i. Så varje gång någon försökte tigga till sig en från honom så tog han fram paketet med en kvar i och sa Sorry, jag har bara en kvar...
Citera
2021-07-02, 09:26
Medlem
Jasså, den gamle haschtomten har sparkat i luften?
Aja, trist för anhöriga ev, personligen är jag helt likgiltig, som sagt haschtomte som enbart svamlade obegripligheter, han gjorde dessutom helkass musik.
Citera
2021-07-02, 10:55
Avstängd
Han fick väl lungpaj/nedsatt andningförmåga av allt jävla haschpuffande

Men blev han rik - haschtomten Sture Johannesson gick det bra för
Citera
2021-07-02, 12:29
Medlem
Fick Peps covidvaccin och kan det ha bidragit till hans död?
Citera
2021-07-02, 15:29
Medlem
Han uppfann oboy mjölkchoklad
Citera
2021-07-02, 16:06
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Vila i frid Peps.

En skön lirare, en mysig Pettson gubbe (från Findus och Pettson) till utseendet och
klädstilen.

Peps kämpade aldrig för att vinna popularitetspoäng som många andra skånska musiker.
Det ska Peps ha all heder för.

Peps bara fanns, han bara existerade. Och gjorde det han brann för. Vilket underbart liv,
rent musikaliskt och säkert privat också (även om jag har noll koll på hans privatliv).

Nej, Peps var unik i det avseendet. Aldrig en storsäljare, aldrig enorma framgångar.
Men det verkade aldrig vara hans mål eller strävan. Fantastisk gubbe.
Tack för en fin eloge till en fin musiker!

Ang det fetade förstod jag inte heller varför han iht beblandade sig med en musikalisk nolla som Timbuktu - det hade säkert med andra grejer än musik att göra...
Peps var en hippie som jag tror inte var intresserad av politik alls. Däremot var han extremt noga med musiken. Ingen Svensk har gjort roots reggae och blues bättre än Peps. Fast han plagierade inte och satte sin egen prägel på allt.
Citera
2021-07-02, 16:16
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Tack för en fin eloge till en fin musiker!

Ang det fetade förstod jag inte heller varför han iht beblandade sig med en musikalisk nolla som Timbuktu - det hade säkert med andra grejer än musik att göra...
Peps var en hippie som jag tror inte var intresserad av politik alls. Däremot var han extremt noga med musiken. Ingen Svensk har gjort roots reggae och blues bättre än Peps. Fast han plagierade inte och satte sin egen prägel på allt.
Jösses, snacka om att han blivit profet iom sin död. Jag hyser inget agg mot Peps och vill egentligen inte skriva ner honom men många verkar ha sett Jesus i honom.

Plagierade inte? Hans slagdängor är försvenskade covers på redan etablerade hits.

Ingen har gjort bättre blues än Peps? Har du någon som helst koll på vad blues är ens? På hans nivå finns det massor med bluesmän. Lousie Hoffsten, där har du en riktig bluesman, och bortgångna Jenny Bohman. eidt; Roffe Wickström lär nämnas, inte var Peps mer blues än Roffe.

Peps var en go och originell gubbe men hans musik, ehh, ställ honom brevid t ex jämngamla Pugh Rogefeldt, förstår du inte klasskillnaden mellan dom så är det inte värt att förklara.
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-07-02 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in