2021-06-29, 23:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Läste exakt samma text på Facebook, tror det var i progggruppen

Är inte med i den gruppen. Men typ.
Citera
2021-06-30, 00:13
Medlem
FitaOsts avatar
Peps låt främmande tror jag den heter där han sjunger "vi är så främmande, så främmande för varandra och så främmande för oss själv" är klockren kring det mänskliga psyket. Likaså "Alla vill hem men var finns hem..." Alltså han var djup den där Peps och förstod därtill att Babylon har blod på sina fingrar. Sveriges bästa reggae artist och riktigt bra musiker. Må han vila i frid nu när han kommit hem.
Citera
2021-06-30, 01:29
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Peps va blues, på riktigt.

Personligen ser jag det så här: Världen fick ABBA, vi riktiga svenskar från god jord och mylla fick Peps.
Ligger mycket i det citatet.
Sedan så. Blues och reggae på svenska det är kanske inte för alla. Men delar av det Peps gjort är så otroligt jäkla bra (precis som Karl P. Dahl för att ta en jämförelse med skånska musiker).
Den musikaliska gärning Peps gjort är stor. Hade band som Loop Troop med flera ens funnits utan honom?

Den här tycker jag är lite bortglömd, men råbra "Låftamannen" med Pelleperssons kapell. Suggestiv och jäkligt skön. Bosse "skogis" Skoglund (RIP! En grym trummis!!!) på trummor och Peps på gitarr och sång. Lyssna och njut. Helt hypnotisk.

https://youtu.be/Js1wBGgy-Eg

SVTplay har också den goda smaken att åter lägga upp "Styr den opp!" som är dokumentär om svensk reggae, med Peps i huvudrollen:

https://www.svtplay.se/video/12128754/styr-den-opp
Citera
2021-06-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är inte med i den gruppen. Men typ.

Hade du kopierat texten då??
Den e liksom identisk
Citera
2021-06-30, 10:48
Medlem
Arne Bajses avatar
Peps var stor artist på 70-talet. Proggens årtionde. Senast han var i ropet måste ha varit i samband med uppträdandet på Skansen 2005.

Vad gjorde mannen efter 2005 egentligen ? Var Peps gift, hade han några barn ? Har aldrig hört att den skäggige skåningen haft damsällskap.
Citera
2021-06-30, 12:27
Medlem
OnkelDoffes avatar
Han startade sin karriär som "Linkin Louisiana Peps". Han hade missuppfattat vad linkin betydde och trodde det betydde haltande (limping)
Citera
2021-06-30, 23:02
Medlem
Peps resonerade att vi människor har en själ. Men den finns inte i oss utan mellan oss. Det är något jag tänkt mycket på.

En fin man. Vila i frid.
Citera
2021-06-30, 23:16
Avslutad
En nära väns släkting.
Trevlig man som gillade krök.
Han har alltid varit snäll och humoristisk.

Beklagar hans bortgång.
Citera
2021-07-01, 09:13
Medlem
Hegamons avatar
Infarkt? Det är vad jag tror.
Citera
2021-07-01, 09:59
Medlem
YP4XQs avatar
Snoop dogg ville ha weed när han var på Sverigebesök, och då ringde de Peps någon som kan dementera eller bekräfta om detta är sant?

RIP Peps
Citera
2021-07-01, 15:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Många verkar mena på att Peps inte var särskilt aktiv under tjugohundratalet, men jag har sett honom flera gånger på diverse stadsfestivaler mellan 2000 och 2010. Tror det var någon gång runt 2010 som han till följd av sviktande hälsa slutade att uppträda.

Det framträndande som gjorde starkast intryck på mig måste vara när han spelade med blues-bandet på Slussens pensionat någon gång runt 2000. Det var en i det närmaste magisk upplevelse, särskilt med tanke på hur litet och intimt det stället är.
Varken förr eller senare har jag upplevt en sådan eufori av att lyssna på blues-musik, och ni som gillar riktig roots-reggae förstår nog hur jag menar när jag jämför känslan med hur det känns att lite lagom stekt stå och lyssna på något av de absolut största modern-roots banden från Jamaica.

Självaste Bob Marley skall ha sagt något i stil med att Peps var den ende vite man han hört som lyckats göra "äkta" reggae, och nog måste jag hålla med om att Peps är den artist som gjort absolut mest för den svenska reggae-scenen.

Peps kommer för mig alltid först och främst att vara ihågkommen som en helt fantastisk blues-artist, men jag vill ändå dela en reggae-låt från hans sista album här i tråden.
Svensk reggae när den är som bäst och med en text som säkerligen provocerar många här på forumet. Lyssna och njut!

https://m.youtube.com/watch?v=B69huRvTJ4U
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-07-01 kl. 15:07.
Citera
2021-07-01, 15:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Snoop dogg ville ha weed när han var på Sverigebesök, och då ringde de Peps någon som kan dementera eller bekräfta om detta är sant?

RIP Peps
Det där kan jag varken bekräfta eller dementera, däremot kan jag avslöja att det var helt onödigt att ens av artighet försöka bjuda Peps på gräs. Han rökte nämligen enbart sin egen strain som han själv odlat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in