2021-07-01, 10:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där är väl i så fall något som SE har påstått senare. I den första versionen (som jag pratar om) måste han väl ha varit först på platsen?

Nej måste han inte. Det är därför han också säger att det var folk på mordplatsen när han kom fram till Palme. I första förhöret "...någon låg på marken och även att det var folk omkring denne".

Något mer du vill hitta på?
Citera
2021-07-01, 10:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Enligt ockhams rakkniv är det ju rimligen så att han minns fel dag, det andra är spekulativt men bör inte förkastas.

Dina argument är alltid ologiska, krystade och korkade liksom dina invändningar, därför kan det säkert verka ointelligent när jag förklarar men det blir ju så eftersom att förklara för dig är ungefär som att försöka förklara något för ett trögtänkt barn som inte ens kan förstå simpel logik.

Nej, det där är inte Ockhams rakkniv. Att HO minns fel dag är ett rent antagande. Exakt lika mycket ett antagande som att SE ljuger om samtalet.

Sen så finns ju det stora problemet med Ockhams rakkniv. Den är liksom inte till för att komma fram till den äkta sanningen, den är till för att fram till den enklaste sanningen. Och den enklaste sanningen är inte lika med sanningen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-01 kl. 11:19.
Citera
2021-07-01, 11:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja nu blev du intresserad av det istället...fokusbyte från ditt tidsdribbleri..

Vore det inte bättre att läsa på själv då?
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är du helt faktaresistent? Mannen SE beskriver stämmer 100% med LJ - signalement, placering, tidpunkt. Mördaren stämmer väldigt mycket mindre in på mannen SE beskriver

Den som säger att kärnan i SE:s strategi är att försöka beskriva mördaren från ett mordplatsvittnes perspektiv är enbart du. Enbart du.

De hävdar att kärnan är att SE försöker beskriva LJ ur ett mordplatsvittnes perspektiv. Och att du inte förstår att det är sannolikt att det är LJ som SE beskriver är helt ologiskt.

Sen är ju skillnad mellan din och KPs syn på SEs utpekande av en man i gränden totalt oviktig i helheten. Då bör man gå på det överlägset mest sannolika - SE beskriver LJ.
Efter att ha förstått hur 'MOPspanaren' och 'enough-is-enough' resonerar i den här frågan har jag kommit fram till att de verkar vara ute och cykla. Nu vill jag alltså gå vidare och försöka förstå även hur TP och KP egentligen tänker kring denna omtalade "SE:s iakttagelse av Lars J".

Jag har naturligtvis både sett presskonferensen och läst boken, men just det här har jag inte kunnat hitta svaret på. Finns det någon här som har förstått och kan förklara för mig varför även TP och KP tror att SE:s påstådda iakttagelse av en man i gränden skulle gälla Lars J snarare än gärningsmannen? Gärna med någon källhänvisning.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-01 kl. 11:12.
Citera
2021-07-01, 11:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vet inte vad ditt problem är men du har uppenbarligen svårt att läsa också, jag har hela tiden sagt att det finns alltid ett motiv i gärningsmannens huvud men att det inte är ett vettigt motiv och ett motiv som bara blir logiskt och vettigt i gärningsmannens sjuka hjärna blir ju en irrelevant fråga och det är samma som jag sagt hela tiden, men du bevisar än en gång hur korkad du är, grattis

Ok. Jag får revidera. Så här har det varit med dina åsikter :

"SE har inget motiv"
"SE har inget vettigt motiv"
"SE har motiv, men det är inte viktigt".
Citera
2021-07-01, 11:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Visst kan LJ ses från mordplatsen men eftersom ingen har sett SE där så är det helt uteslutet att han gjort observationen därifrån utan han har självklart sett honom från trappkrönet men som vanligt klarar du inte av att tänka logiskt

Ingen såg Bengt Palm heller. Och det finns många vittnen som inte beskrivs av andra vittnen.

Att KP kan resonera som han gör är att han tänker sig att de enda två möjligheterna är att SE är GM eller ett vittne som gjort precis allt han själv säger. Detta är ett helt uppenbart feltänk av KP. Detta är den riktig världen. Ett vittne till en historisk händelse har otroligt mycket att vinna på att överdriva sin egen roll. Som männoskan gjort i alla tider, historieskrivning är inte objektiv, det är en persons perspektiv
Citera
2021-07-01, 11:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom det är SE egna beteende som avslöjar att han är mördaren så är det irrelevant vad andra vittnen gjort på brottsplatsen så det är bara ett korkat sätt att dribbla bort fakta

Mm det kända faktat att "SE bevisligen är mördaren pga sitt beteende".

Vad har förekommit mest genom åren tror du? Att en gärningsman går u i media eller att ett vittne överdriver sitt eget hjältemod?

Och då ska du ta hänsyn till att SE skulle vara helt unik som mördare om han var mördaren.
Citera
2021-07-01, 11:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Efter att ha förstått hur 'MOPspanaren' och 'enough-is-enough' resonerar i den här frågan har jag kommit fram till att de verkar vara ute och cykla. Nu vill jag alltså gå vidare och försöka förstå även hur TP och KP egentligen tänker kring denna omtalade "SE:s iakttagelse av Lars J".

Jag har naturligtvis både sett presskonferensen och läst boken, men just det här har jag inte kunnat hitta svaret på. Finns det någon här som har förstått och kan förklara för mig varför även TP och KP tror att SE:s påstådda iakttagelse av en man i gränden skulle gälla Lars J snarare än gärningsmannen? Gärna med någon källhänvisning.

Cyklingen står du för som inte har förmågan att ta till dig uppgifterna du läst, hört eller fått här.
Citera
2021-07-01, 11:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Försök förklara hur du själv resonerar i frågan. För det har du inte gjort. Finns det nånting allssom pekar på att det inte skulle vara LJ han ser? När den han beskriver matchar LJ till 100% i signalement, placering, tidpunkt?

Hur resonerar du?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-01 kl. 11:22.
Citera
2021-07-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ja, fast de bilderna kan vara hur gamla som helst. Tittar man för övrigt på den filmen så framstår SE definitivt som oskyldig.

Ni som benhårt tror på SE, kan ni ge ett exempel på en oidentifierad mördare som setts av flertalet vittnet som gått ut och sökt uppmärksamhet i pressen och gjort allt för att synas i massmedia? Helt ologiskt...

Nu diskuterade vi glasögonen inte SEs beteende. Du kan inte styrka din tes om att SE inte kan vara GM p.g.a. att inga vittnen har sett några glasögon, genom att ta upp helt andra orelaterade argument för din huvudets att SE inte är GM. Det känns bra att dra lite alla möjliga argument för sin huvudets när man har tappat ett argument, men det säger ingenting alls om riktigheten i de argument man just har tappat
Citera
2021-07-01, 11:41
Medlem
Citat:

Vad är det du har så svårt att hajja?

Samtliga drar slutsatsen att den man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka och som stod intill väggen mot det upplysta kulturhuset som Stig nämner 1 mars 12:20 i samtalet med Ali Lindholm inte kan vara någon annan än LJ.
Som någon skrev innan så är det den uppgiften som också placerar honom på mordplatsen.

Detta är alla överens om, men du verkar ha nåt problem?

Varför tror du annars TP och KP känner behov av att förklara SE's iakttagelse av LJ från trappan?
Citera
2021-07-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
https://www.youtube.com/watch?v=yVbhm5C7HbA

Chevamannen såg SE komma efter mordet och springa in samma väg som mördaren. Vet att han ändrat sig men vem såg han annars? Har han förväxlat SE med någon?

Med tanke på att LLs historia har uppkommit efter SEs rapportinslag och att den bär extremt stark prägel av SEs rapportinslag samtidigt som hans första förhör inte innehåller något av denna historia bör vi nog utgå från att den inte stämmer. Han har mest sannolikt inte sett någon göra det han påstår.
Citera
2021-07-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och SE försöker inte dölja det faktum att han inte alltid bär glasögon. Han är extremt tydlig med att han bara bär glasögon ibland. Han säger det rakt ut i förhör.

Så det är inte på något sätt så att SE försöker lura någon att han brukar gå runt i glasögon. Bäst att påpeka detta innan det börjar påpekas som löjliga gissningar i TP-anda från SEkten.

Diskussionen gällde ju huruvida SE kunde uteslutas som GM pga att han bar glasögon. Det vi då pekade på var just att SE inte alltid bar glasögon och att vi därför inte vet om han bar glasögon på mordkvällen.

Sekten har ännu inte kommit med de påståenden du här tillskriver sekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in