Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Polisman är inte accepterat språkbruk sedan vågen av genuscertifieringar svepte över landets polisområden?
Alltså, jag vet inte dealen, men jag tycker det verkar rätt klart att han verkligen ville undvika att nämna att den mördade polismannen var just man. Kanske i nåt rätt skevt försök att inte släppa någon information om BO. Han nämner tex heller inget om ålder. Men könet är ju fan känt, så det låter bara krystat när han undviker det.
På frågan om regeringsbildning svarade Löfven (mina fetningar när kön undviks eller - kanske av misstag - nämns):
Sent igår kväll så sköts en polis till döds. Han kom inte hem mer, till sin familj. Kollegorna saknar den personen. Nu står vi här för att uttrycka vårt deltagande med dennes familj, nära och kära och kollegorna
Jag tycker det låter opassande opersonligt när han pratar om "den personen" och "dennes". Svaret till en senare fråga var rätt skevt också:
Vad säger du till den här polismannens anhöriga och familj?
Att ingen ska behöva dö på sitt jobb. Och att det här en... en tragedi, naturligtvis. Att polismannen, tillsammans med alla sina kollegor, som jag sa, är vi så stolta över, för det betyder mycket för människor, människors trygghet; och det är därför vi har velat förstärka och har förstärkt polisen, både fler poliser, fler poliser någonsin nu, starkare lagar, skärpta straff, men också bättre verktyg för polisen.
Det sista är ju bara politisk propaganda. Han kan ju ringa hem till den mördade polismannen och säga det:
sorry, men vi i Socialdemokratin har faktiskt sett till så vi har fler poliser än någonsin, och hårdare straff, och hårdare lagar. Wtf, liksom.
Ingen lyckad presskonferens, det där.