Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du fattar inte ... Har folk en bra grundhälsa i en befolkning spelar smittspridning ingen större roll. Covid är ett mkt större problem i västvärlden än i exempelvis japan. Det har inte bara med gränskontroller och munskydd att göra exempelvis. Vad jag vet har inte japan haft så mkt till lockdown, även om många jobbat hemma där.
Ser man på statistiken syns det klart och tydligt att det finns ett klart samband mellan dålig folkhälsa och antal inlagda på sjukhus och antal döda.
Jag fattar att jag visat dig med all önskvärd tydlighet att du kör med trippla (eller mer) måttstockar så det passar din matfanatism.
Ungefär såhär resonerar du:
ETT
Japan - bra mat alltså därför de har låga dödstal.
TVÅ
Australien - dåliga mat alltså annan orsak till låga dödstal.
TRE
Medelhavet - bra mat så...???
Totalt i motsägelse med ETT, men vad fan, det kvittar ju dig.
Vad lockdown beträffar så är det ju det man tar till om gränskontrollerna och smittspårning tidigt misslyckats så om du inte först visat att så är fallet med t.ex. Japan så är det inte lika signifikant som för länder som misslyckats med att stoppa viruset från att komma in eller sprida sig i landet. Jag delar delvis teorin om att många lockdowns varit mindre verkningsfulla. Maten är dock ännu mindre signifikant såklart, vilket t.ex. medelhavskostens obefintliga nytta visar.