2021-07-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Rädda människor är lätta att få att göra vad du vill.

Påminner starkt om hur det gick till när hitler tog makten.

Om man inte förstår problemet med vaccinpass, interna som externa, förtjänar man inte att leva i ett fritt samhälle.

Man förstår att det är samma psykologiska mekanismer. Ibland hör man att det är svårt att förstå vad som hände i Tyskland på 30-talet, att det är konstigt att största delen av befolkningen var med på tåget. Men det är nog så majoriteten fungerar. Livrädd att framstå som dissident och avvikande. Idag är det dock enklare och mycket snabbare med alla informations-kanaler som finns att använda. Klimat-hotet globalism, Covid, inget av detta får fritt disskuteras. Det finns narrativ som är tillåtna och andra som är förbjudna. Det blir tydligare hela tiden.
Citera
2021-07-01, 09:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Man förstår att det är samma psykologiska mekanismer. Ibland hör man att det är svårt att förstå vad som hände i Tyskland på 30-talet, att det är konstigt att största delen av befolkningen var med på tåget. Men det är nog så majoriteten fungerar. Livrädd att framstå som dissident och avvikande. Idag är det dock enklare och mycket snabbare med alla informations-kanaler som finns att använda. Klimat-hotet globalism, Covid, inget av detta får fritt disskuteras. Det finns narrativ som är tillåtna och andra som är förbjudna. Det blir tydligare hela tiden.

Woke-ismen är som ett gift som förstört världen och fått så många i trans. Nej det här är inte bra. Självklart måste man få vara dissident och ifrågasätta ”vetenskapen”.
Citera
2021-07-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Woke-ismen är som ett gift som förstört världen och fått så många i trans. Nej det här är inte bra. Självklart måste man få vara dissident och ifrågasätta ”vetenskapen”.

Alltså, jag är i princip öppet rasist och så höger man kan bli och inser att MSM hjärntvättar folk och driver en politisk agenda.

Så jag förstår att folk kan vara skeptiska till vaccinet. Jag blir väldigt sur när t.ex Biden uppmanar folk att vaccinera sig och sätter upp ett mål på 70% innan fjärde juli osv. Då ångrar jag nästan att jag tagit vaccinet utan hade nästan velat skippa det i protest. Politiker bör hålla sig undan och låta typ en smittskyddsmyndighet sköta det hela. Men tyvärr är ju även dessa myndigheter woke och politiska dessa dagar.

Men trots detta så är det ju tyvärr så att det bästa sättet att få slut på denna pandemi är om typ 90% vaccinerar sig. Man får bita ihop, ta vaccinet och protestera mot wokeismen och Deep State på andra sätt.
Citera
2021-07-01, 09:44
Medlem
Vaccinpassrunkeriet är det absolut dummaste i hela den här pandemin.

Förutom den tragiskt odemokratiska masshysterin är såklart de som skriker högst om vaccinpass samma personer som skapar nästa pandemi.
Citera
2021-07-01, 09:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej.

I studien beskrivs plant based som "mer vegetarier och mindre kött".

https://nutrition.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjnph-2021-000272

Det du länkar till är en vegansk version av plant based.

Det går att äta plant based vegansk och vegitariskt.

Exakt den formulering du citerar kommer härifrån:

https://www.fivesec.co/blogg/vegan-vs-vaxtbaserad-kost

Här beskriver hon sig själv:

https://www.fivesec.co/about

Det är alltså en vegans synpunkter på plant based. Då finns det inte med några animalier, mejeriprodukter osv.

I studien som ursprungligen länkades till var det dock inte vegan plant based diet utan plant based med kött.
Vad har du i mot folk som inte äter kött och vad är detta för vendetta mot en studie som visar att en kost utan kött minskar risken för svår covid.

Att vara en vegan är att ha valt en livsstil, snarare en ett kosthåll. Man äter aldrig något från djurriket. Man har inte skinnbrallor eller läderskärp. Vad man äter spelar mindre roll. Man kan dricka läsk och äta sojakorv varje dag och ändå vara en god vegan. Nu äter väl sällan veganer så dåligt men i princip kan man göra så.

Om man valt en växt baserad kost, betyder det att ens kost är från växtriket och inte nog med det, man äter växterna så rena som möjligt, ingen soja korv och ingen läsk. Men det är ett kosthåll ingen livstil. Fokus ligger på kosten och inte på värderingar. Man kan ha skinnbrallor och läderskärp, varje jul kan man åka hem till mamma och äta skinka och dricka läsk. Men ens normala kost, den kost man äter dagligen är vegansk och ej processad. Detta kosthåll är bredare. Men kött finns inte mer med en som en minimal mängd om den ens gör det.

I studien ville man få i hop en grupp där kött och fisk samt mejeriprodukter var så minimalt som möjligt. Och man tog med dessa båda grupper. Det handlar inte om vad man äter vid sällsynta tillfällen, för det påverkar inte din hälsa och din kropp och därför är oväsentligt. Jag vet inte hur mycket det var ok att man åt fisk eller kött för att hamna i den gruppen som skulle ha enbart ett minimalt intag av detta. Om det var ok med en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång om året. Hade jag själv gjort studien hade jag nog haft en vis mängd som inte fick överstigas veckovis men kunde sammanslås till månadsvis. En köttmiddag i månaden påverkar inte din hälsa ej heller en liten minimal mängd en gång i veckan.

Citat från studien.
We used plant-based diets to encompass plant-based diets and vegetarian diets, given that vegetarian diets are considered a subset of plant-based diets which minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy).12 13
Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma och vad din poäng är. Studien har med veganer och de som har en normal kost som är baserat på enbart ej processad växter.

Som tips kan du ju söka på "Plant-based diet recipes" ojdå, inga kött middagar så konstigt all mat är ju från växtriket, om de som skulle äta i din mening kött regelbundet (fast i ev. mindre mängd)!
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-01 kl. 10:22.
Citera
2021-07-01, 09:51
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Well well. Jag var ju bland de få här som förutspådde den andra vågen. Tegnell, media, sjukvården, ja i princip alla hade ju fel som vanligt där.

Men inte ens jag hade väl räknat med att Trump skulle få fram ett 95% effektivt vaccin på typ 10 månader då det brukar ta åratal för ett vaccin att tugga sig igenom alla departement och red tape. Och FHM släppte ju sin nysa i armvecket-strategi och stängde ner krogar osv. Så istället för mina förutspådda 25 - 50 000 döda blev det väl 16 000 döda (hittills) så jag var väl ändå rätt nära ändå. Vore det inte för vaccinet och FHMs vändning under galgens hade nog 50 000 döda varit i underkant vid det här laget.

Men hursomhelst. Nu kommer Delta. Och jag misstänker att i stort sett alla som inte vaccinerar sig eller varit smittade kommer få sig en släng av sleven i höst/vinter. Och denna gång är viruset förmodligen dubbelt så farligt.
I januari hade vi följande meningsutbyte.

Vi får hoppas (?) på bättre lycka med spådomarna denna gång!
Citera
2021-07-01, 10:01
Medlem
Citat:
Well well. Jag var ju bland de få här som förutspådde den andra vågen. Tegnell, media, sjukvården, ja i princip alla hade ju fel som vanligt där.

Men inte ens jag hade väl räknat med att Trump skulle få fram ett 95% effektivt vaccin på typ 10 månader då det brukar ta åratal för ett vaccin att tugga sig igenom alla departement och red tape. Och FHM släppte ju sin nysa i armvecket-strategi och stängde ner krogar osv. Så istället för mina förutspådda 25 - 50 000 döda blev det väl 16 000 döda (hittills) så jag var väl ändå rätt nära ändå. Vore det inte för vaccinet och FHMs vändning under galgens hade nog 50 000 döda varit i underkant vid det här laget.

Men hursomhelst. Nu kommer Delta. Och jag misstänker att i stort sett alla som inte vaccinerar sig eller varit smittade kommer få sig en släng av sleven i höst/vinter. Och denna gång är viruset förmodligen dubbelt så farligt.

Har Trump börjat som forskare?
Fantastisk man måste man ju säga
Citera
2021-07-01, 10:11
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Förutom den tragiskt odemokratiska masshysterin är såklart de som skriker högst om vaccinpass samma personer som skapar nästa pandemi.

Håller med till 100%
Förstår man inte problematiken/idiotin med att införa ett vaccinpass så bör man fråntas möjligheten att rösta.
Citera
2021-07-01, 10:13
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Vad händer egentligen i UK? kurvan pekar rakt upp.
Vad skiljer UK mot de andra länderna i EU? Förutom att de var riktigt tidiga med vaccin och har vaccinerat flest i EU ( tror jag, kanske något land som har mer ?)

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/
Citera
2021-07-01, 10:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
ställer frågan igen.. dubbelt så farligt som vad? vad baserar man det på? jämfört med vad?
Absolut en intressanta frågor från ArganaS.

Dessutom, på vilket vis anser du att viruset är farligare och varför?
Citera
2021-07-01, 10:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Håller med till 100%
Förstår man inte problematiken/idiotin med att införa ett vaccinpass så bör man fråntas möjligheten att rösta.
Förklara på lätt svenska för en som inte bör ha rösträtt!
Citera
2021-07-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad har du i mot folk som inte äter kött och vad är detta för vendetta mot en studie som visar att en kost utan kött minskar risken för svår covid.

Att vara en vegan är att ha valt en livsstil, snarare en ett kosthåll. Man äter aldrig något från djurriket. Man har inte skinnbrallor eller läderskärp. Vad man äter spelar mindre roll. Man kan dricka läsk och äta sojakorv varje dag och ändå vara en god vegan. Nu äter väl sällan veganer så dåligt men i princip kan man göra så.

Om man valt en växt baserad kost, betyder det att ens kost är från växtriket och inte nog med det, man äter växterna så rena som möjligt, ingen soja korv och ingen läsk. Men det är ett kosthåll ingen livstil. Man kan ha skinnbrallor och läderskärp, varje jul kan man åka hem till mamma och äta skinka och dricka läsk. Men ens normala kost, den kost man äter dagligen är vegansk och ej processad. Detta kosthåll är bredare. Men kött finns inte mer med en som en minimal mängd om den ens gör det.

I studien ville man få i hop en grupp där kött och fisk samt mejeriprodukter var så minimalt som möjligt. Och man tog med dessa båda grupper. Det handlar inte om vad man äter vid sällsynta tillfällen, för det påverkar inte din hälsa och din kropp och därför är oväsentligt. Jag vet inte hur mycket det var ok att man åt fisk eller kött för att hamna i den gruppen som skulle ha enbart ett minimalt intag av detta. Om det var ok med en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång om året. Hade jag själv gjort studien hade jag nog haft en vis mängd som inte fick överstigas veckovis men kunde sammanslås till månadsvis. En stor köttmiddag i månaden påverkar inte din hälsa ej heller en liten minimal mängd en gång i veckan.

Citat från studien.
We used plant-based diets to encompass plant-based diets and vegetarian diets, given that vegetarian diets are considered a subset of plant-based diets which minimise consumption of animal products (meat, fish, dairy).12 13
Jag förstår fortfarande inte vad du vill komma och vad din poäng är. Studien har med veganer och de som har en normal kost som är baserat på enbart ej processad växter.

Som tips kan du ju söka på "Plant-based diet recipes" ojdå, inga kött middagar så konstigt all mat är ju från växtriket, om de som skulle äta i din mening kött regelbundet (fast i ev. mindre mängd)!

Vart försöker du komma?

Vad har du emot folk som äter nyttigt inklusive kött?

Du kan äta veganskt och onyttigt - tex vräka i dig socker och kolhydrater.

Att påstå att vegansk kost skyddar mot Covid 19 är direkt fel.

Att äta Whole-Food Plant based diet är nog det nyttigaste man kan äta då det exkluderar det mesta sockret och snabba kolhydrater. Detta skydd försvinner inte om man någon eller några gånger i veckan äter en köttbit och denna köttbit exkluderas inte i dieten.

Äter du nyttig vegansk mat så har du ett bra skydd mot Covid 19.
Äter du nyttig mat inklusive kött i normala mängder så har du ett bra skydd mot Covid 19.

Du försöker få det att låta som att det måste vara veganskt för att man ska få skyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in