2021-06-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jo exakt, det tror jag också. Men vem är det då som får svårt att förklara för sina väljare? Vem framstår som mest konstruktiv.

Poängen är att det vore en gratis-eftergift av SD. Inget lagstiftningsarbete hinns med på ett år och Kristersson måste ändå hålla sig väl med Åkesson om han ska kunna komma tillbaka till makten efter nästa val.

Man kan jämföra med när S släppte fram Ullsten-regeringen 1978. Det var för att sossarna ansåg att de vann på det.

Sossarna första val 1978 var att de skulle bilda regering för att kunna utlysa nyval. Det var något som inte nog många partier kunde acceptera och då blev kompromiss en Ola Ullsten.

Talmans rundorna fanns inte på den tiden. Hade de inte kompromissat så var risken stor att en ny regering hade utsetts först efter valet 1979.
Citera
2021-06-30, 23:00
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Kanske vore det värt en egen tråd, men vad vore bäst för SD (och därmed Sverige) i längden?

Att ha ett extraval nu?
Att få till en Regering med KD+M+x nu?
Eller att nuvarande vänsterslask styr vidare och vi kör ordinarie val 2022?
Citera
2021-06-30, 23:00
Medlem
Att V är motpol till SD är lätt att förstå, men C
motstånd mot SD känns krystat.
För både M och L har väl ungefär samma syn på migration som SD. Och dessa vill C samarbeta med, och C är väl lite emot mp och V för deras generösa migration.

Jag tror inte Löfven kan lita på att C är en trogen samarbetspartner. S måste skaffa sig en starkare identitet till vänster om mitten
Citera
2021-06-30, 23:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Jag håller med om mycket av vad du skriver, däremot inte andra halvan av sista stycket.

HGF är en sosse-styrd styggelse som nödvändigtvis skulle behöva avpolitiseras. Jag har inget emot att folk väljer att engagera sig. Blir bara märkligt när intresseorganisationer är främst för ett parti och sekundärt för sina betalande medlemmar.

En lösning vore att främja ägandet av den egna bostaden. Nu vet jag att bostadsägare har belönats ordentligt av marknadens prissättning i många år men byggtakten är fortsatt skrämmande låg och det vittnar om en dysfunktionell marknad. Byggandet av brf och småhus börjar bli alarmerande lågt.

Många delar av byggprocessen behöver förenklas, mindre av segdragen byråkrati framförallt. Går bra när det gäller vindsnurror..
Det finns mängder av andra hinder som begränsar. Skatter och avgifter, amorteringskrav, en ohållbar immigration och alltför stora begränsningar iom strandskydd osv.
Detta utvidgar bostadsköerna, vissa väljer att inte förstå det.

Inget av detta åtgärdas i det nuvarande politiska landskapet, inte ens C vill ha en reell förändring.
Sveriges ekonomi drivs av bodtadsbubblan som i sin tur drivs av ökande hemlöshet och trångboddhet, vilken i sin tur drivs av explosionsartad befolkningsökning, vilken beror på massinvandring.

Alltså behövs inte fler bostäder. Vi behöver skicka hem folk som inte assimilerat sig, vars syfte med att komma hit undanröjts. Lösningen är givetvis inte att bygga för livet i en evighet med lånade pengar.
Citera
2021-06-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Om det blir kaos inför omröstningarna kommer L bli tvunget att rösta med Löfven för att undvika ett extraval, där L med all sannolikhet skulle åka ur. Det kommer heta att man "tar ansvar" eller någonting liknande med hänvisning till att tiden för att bryta sig ur JÖK inte är mogen.

Det är ju en strid för livet för alla politiker, kanslister, funktionärer och andra parasiter som har sitt levebröd genom att L fortfarande är ett riksdagspart. Sabunis L har 2,5 % av väljarnas röster. Ingen inom L kommer tillåta att hon baxar L ur riksdagen bara för att hon ska kunna hålla sitt löfte att sluta JÖK:a.

Det är väl ganska självklart?

Då är det väl samtidigt rätt kört för L i kommande ordinarie val?

Att backa nu skulle innebära att man begår ett utdraget självmord och det förstår nog även de L-medlemmar som är kritiska till den nuvarande linjen.
Citera
2021-06-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, hon har gett ett bra intryck hittills.

Hon är bättre än Uffe måste jag säga. Men vi skall inte underskatta Uffe, han ger sig aldrig.
Citera
2021-06-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Löfven har uppgett att han avgår om budget inte går igenom. Som den tydligen inte kommer att göra.
Är tanken att S då byter till en ny statsminister som accepterar budget från M, SD, KD, L för att få sitta mandatperioden ut?
Varför skulle den inte gå igenom? Både V&C vet att ska de påverka något i framtiden så behöver de ta ansvar nu. De kommer att rösta för en S budget. De kommer naturligtvis inte förhandla med varandra. Så Stefan kommer att jobba som barnvakt fram till det är avklarat och se till att stödhjulen inte krockar med varandra för hårt.
Citera
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Har man följt svensk politik på nära håll de senaste åren så klarnar det. Annie Lööf sa redan inför valet 2018 att hon inte skulle regera tillsammans med varken SD eller V. "Idiot, vad fan sysslar hon med? Hon bränner ju broarna åt bägge håll?! Vem fan har hon i så fall tänkt regera med?". Det klarnade ett par veckor efter valet 2018 när hon proklamerade i pressen att hon tyckte att talmannen skulle ge sonderingsuppdraget för regeringsbildningen till henne själv:
"Annie Lööf får sondera – men siktar inte mot statsministerposten" - SVT, 15 november 2018.

Men inte för att bli statsminister, enligt henne själv och den blåögde talmannen. Nej, nej. Den gången gick det inte hela vägen.

Nu är Annie Lööf ute efter statsministerposten igen och hon är beredd att offra hela sitt politiska kapital för att uppnå det. Det är därför hon försöker isolera ytterkantspartierna. Genom att göra det så låser hon hela den politiska spelplanen, på så sätt kan ingen sida bilda regering. "Vi behöver en bred politisk lösning i mitten". Centerpartiet behövs oavsett vem som ska bilda regering och alla andra partier är låsta till antingen höger- eller vänsterblocket. Det är alltså Centerpartiet som i det här läget bestämmer om vi ska ha en vänster- eller högerregering.

Nu väntar hon bara på att S och M ska inse att ingen av de kommer att kunna bilda en majoritetsregering och därmed bli tvungna att foga sig. Vad Annie hoppas på är att de tillslut tar ett beslut om att kompromissa genom att välja ett alternativ mitt emellan de två = Centerpartiet.

Det kommer såklart inte hända, men det begriper inte en narcissist som Annie.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jo men om det inte blir någon omröstning så syns det ju inte. De har ju inga tankeläsande röstningsapparater.

Det är ju därför omröstningen är bra!
Citera
2021-06-30, 23:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Är det någon annan än jag som reagerat på att Elisabet Svantesson ger ett seriöst och kompetent intryck och vore en statsminister värd namnet.

Hon backar inte en millimeter för groggnäsan och såssarna..

Det är en sådan ledare oppositionen behöver.

Jag hade bytt ut Svantesson mot Kristersson varje dag i veckan. Hon har ryggrad, vilket jag inte direkt vill beskylla Kristersson för att ha. Snarare vek och vinglig.

Hon är dessutom en bra debattör.
Citera
2021-06-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Att V är motpol till SD är lätt att förstå, men C
motstånd mot SD känns krystat.
För både M och L har väl ungefär samma syn på migration som SD. Och dessa vill C samarbeta med, och C är väl lite emot mp och V för deras generösa migration.

Jag tror inte Löfven kan lita på att C är en trogen samarbetspartner. S måste skaffa sig en starkare identitet till vänster om mitten
Hittade detta gamla klipp från 2019 Från Granskning Sverige så Ruskigt bra Förstår varför man ville få Granskning Sverige vart nedsläckt

https://www.youtube.com/watch?v=7KHWkFzFSOI
Citera
2021-06-30, 23:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det hände vid valet 2010. https://sv.wikipedia.org/wiki/De_r%C3%B6dgr%C3%B6na

Okej men de fick ju inte regeringsmakt. Det var i opposition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in