Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?
De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.
Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…
Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Har man följt svensk politik på nära håll de senaste åren så klarnar det. Annie Lööf sa redan inför valet 2018 att hon inte skulle regera tillsammans med varken SD eller V. "Idiot, vad fan sysslar hon med? Hon bränner ju broarna åt bägge håll?! Vem fan har hon i så fall tänkt regera med?". Det klarnade ett par veckor efter valet 2018 när hon proklamerade i pressen att hon tyckte att talmannen skulle ge sonderingsuppdraget för regeringsbildningen till henne själv:
"Annie Lööf får sondera – men siktar inte mot statsministerposten" - SVT, 15 november 2018.
Men inte för att bli statsminister, enligt henne själv och den blåögde talmannen. Nej, nej. Den gången gick det inte hela vägen.
Nu är Annie Lööf ute efter statsministerposten igen och hon är beredd att offra hela sitt politiska kapital för att uppnå det. Det är därför hon försöker isolera ytterkantspartierna. Genom att göra det så låser hon hela den politiska spelplanen, på så sätt kan ingen sida bilda regering. "Vi behöver en bred politisk lösning i mitten". Centerpartiet behövs oavsett vem som ska bilda regering och alla andra partier är låsta till antingen höger- eller vänsterblocket. Det är alltså Centerpartiet som i det här läget bestämmer om vi ska ha en vänster- eller högerregering.
Nu väntar hon bara på att S och M ska inse att ingen av de kommer att kunna bilda en majoritetsregering och därmed bli tvungna att foga sig. Vad Annie hoppas på är att de tillslut tar ett beslut om att kompromissa genom att välja ett alternativ mitt emellan de två =
Centerpartiet.
Det kommer såklart inte hända, men det begriper inte en narcissist som Annie.