2021-06-30, 22:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
De kommer att komma överens, för alternativen är sämre från deras perspektiv. De har stöttat Löfven tidigare, så varför skulle det bli problematiskt nu? Lööf har redan backat från marknadshyrorna tills vidare.

Lööf vill inte att C ska framstå som en kloss i det rödgröna blocket (vilket de ju är). Därav krånglet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ha lite medlidande. Att försvara centerpartiets politik i dessa dagar är ju inte lätt.

Haha ja det lär ju krävas en del logiska krumbukter framförallt när man ska viga samman V och C i en ohelig allians. Men jag tycker fb visar en intressant syn på att V är S knähund att hantera. Det verkar ju inte hålla längre.
Citera
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Om man inte har några puckon i partiet hur kommer det sig att man harvar runt på 2.0-2.5% väljarstöd i OU? Dessutom i negativ trend.
Problemet med L är väl att de är lite för akademiska i sin framtoning och lite för taktiska. I minst 35 år har de stått där och vänt kappa efter vind. Självklart drabbar det partiet långsiktigt.
Citera
2021-06-30, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
C kan press till höger. Vilket de gör nu.

Pressa till höger? Hur menar du?
Citera
Medlem
Förresten, hur stor makt har talmannen egentligen? Om S försöker få till något mycket instabilt fuskbygge som på pappret ger majoritet men är ytterst tveksamt i praktiken, kan då talmannen sätta ner foten och neka det? Eller spelar det ingen roll alls?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men seriöst vad är Centerns ”end game” här egentligen?

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Centern och Annie Lööf vill se principfasta ut och göra sken av att vara den som sätter tonen och bestämmer. Därav den ständigt höga svansföringen och arrogansen till höger och vänster. Det här vinner de på. Sverige är fullt av svaga, lättimponerade människor som tror att den som uppför sig som att den har rätt, är den som också har rätt. Det är därför Lööf sitter på trygga mandat, och knappast lär tappa särskilt många i valet 2022.
Citera
2021-06-30, 22:42
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:

De bränner broar till borgarna, gör sig omöjliga och obstruerar mot vänstern, trots att vänstern sträckt ut en hand och förklarat att de inte kommer ställa några stora krav nu framöver osv.

Jag tycker Centerns agerande verkar totalt irrationellt och att de riskerar att tappa mängder av väljare på detta sätt. Då åtminstone jag (om jag vore C-väljare), skulle bli mer och mer rädd att min röst blir en bortkastad röst…

Nån som förstår C:s agerande och vad deras slutmål är får gärna förklara. Ifall det seriöst är att C själva tror att lilla C ska få statsministerposten, bara för att de obstruerar, så ser jag det som väldigt verklighetsfrånvänt.. 🤔
Kan säga att det finns en del som tycker att Annie Lööf och C är de enda rakryggade, vad dessa som tycker så vet jag dock inte men en del stöd har hon och de tycker inte som somliga av oss andra att hon har målat in sig i ett hörn.
Citera
2021-06-30, 22:42
Medlem
Citat:

End game är statsministerposten och hoppande majoriteter. Därför måste man göra V och SD omöjliga i ett gemensamt regeringsunderlag. Dock är det förstås inte säkert att det går vägen.
Citera
2021-06-30, 22:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Tanken är väl ändå att om C röstar bort honom har han redan fått reda på det därför att det stod i gårdagens tidning. Med L skulle det ju kunna vara intressant men frågan är väl om Sabuni och Kristersson så uppenbart vill agera agenter för att se vilka ledamöter som följer partilinjen. Det kan slå åt väldigt fel håll för dem om de agerar så...

Det syns på väggen i riksdagen hur alla röstat. Alla har en egen lampa. Man behöver inte vara agent. Det är helt officiellt och offentligt.
Citera
2021-06-30, 22:45
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Är det någon annan än jag som reagerat på att Elisabet Svantesson ger ett seriöst och kompetent intryck och vore en statsminister värd namnet.

Hon backar inte en millimeter för groggnäsan och såssarna..

Det är en sådan ledare oppositionen behöver.
Jo, hon har gett ett bra intryck hittills.
Citera
2021-06-30, 22:46
Medlem
Eoppoyzs avatar
Med tanke på hur C beter sig, lär de bli totalt isolerade efter nästa val, i synnerhet om det bildas en stabil majoritet.
Citera
2021-06-30, 22:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jo, hon har gett ett bra intryck hittills.

Fast hon hade svårt att hålla ordning på sina 15 (?) punkter. Hon sa "för det andra" fem gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in